Cassette op achterwiel vervangen maar pedalen blijven idem.

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VoRtX
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004 17:32
Rijdt met: Gary Fisher Marlin 2005

Cassette op achterwiel vervangen maar pedalen blijven idem.

Bericht door VoRtX »

Hello,

ik heb nieuwe wielen gekocht... Nu had ik een idee:
mijn cassette achteraan is aan vervanging toe... Ik heb gehoord dat je dan ook je ketting (en liefst ook je voorbladen) best tegelijkertijd vervangt.

Vooraan is het echter nog niet versleten. Nu had ik het idee om op de nieuwe wielen een nieuwe ketting en cassette te laten steken. En voor de oude de oude cassette en oude ketting te gebruiken.
De oude wielen zouden dan dienst moeten doen bij moddertochten, etc..., terwijl het nieuw spul voor het echte werk moet dienen.

Ik zou dus ketting en achterwiel (met cassette) vervangen naar gelang het weer, maar de voorbladen blijven idem.... Is dit mogelijk, denken jullie?
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

Als de bladen vooraan (middenblad) nog deftig zijn zou dit kunnen lukken.
Groot & klein blad gaat niet echt problemen geven vermoed ik tenzij de bladen echt op zijn
Hoeveel km heeft de oude ketting?
Enige probleem zou het middenblad kunnen zijn waar de ketting zou kunnen overslaan.
Steek je een nieuw dan gaat dit gewoon sneller slijten vermits een oude ketting wordt gebruikt.

Bij de hollowtechs kun je vrij makkelijk van crank wisselen (er zijn er die dit doen bij asvaltritten) misschien een optie voor u?
Zomer nieuwe / Winter moddertochten oude oprijden
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

idd, normaalgezien gaan de voorbladen langer mee en zou dit idd in orde moeten zijn ..
Maar kijk toch heel goed die bladen na , heb dit jaar op TT kiewiet ene in het ziekenhuis weten belanden omdat ze fiets doortrapte ! nog voor de start had hem zijn sleutelbeen gebroken , blijkaar kwam dat ook door slijtage aan zijn voorbladen ..alleh had dat gehoord van mijne lbs , toch niet zo leuk als je zoiets voorhebt, dus alles goed nazien en testen eens het erop staat!
misschien nieuwe cassette + ketting + middenblad ..een bbb of deore bladje :-D
Gebruikersavatar
VoRtX
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004 17:32
Rijdt met: Gary Fisher Marlin 2005

Bericht door VoRtX »

Bedankt voor de tips! Dus het grootste probleem volgens jullie kan het middenblad zijn (waar ik idd meestal op rijd vooraan), en dit zou apart vervangen kunnen worden.

Thys, kan je iets meer zeggen over die Hollowtech? Wat is dat precies?
Ik heb idd iets in gedachten om mijn oude wielen en cassette te steken in de winter, en in de zomer (al kan je dan ook wel moddertochten hebben, maar dan veel minder natuurlijk) de nieuwe. Gemakkelijkst zou natuurlijk zijn wanneer ik bij gelijk welk slecht weer het oude wiel met oude cassette en ketting kan steken en bij goed weer (of bv. vriestoestanden) het nieuwe zootje.

I know, 't is gebricolleer, maar 'k probeer het een beetje budgetvriendelijk te houden. Ik zou kunnen direct ook nieuwe crank steken en gewoon enkel het nieuwe gerief gebruiken, maar dat is niet echt mijn doelstelling. Het blijft voor mij een hobby, naast de andere hobby's.
Plaats reactie