Trappers: Ritchey V3 opgelet!

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
jerommeken
Mountainbiker
Berichten: 1227
Lid geworden op: di 12 nov 2002 20:23
Rijdt met: Electrified Scalpel
Contacteer:

Bericht door jerommeken »

Sorry jongens - ik doe nie mee met de algemene klaagzang op Ritchey V3.

Ik heb de mijn nu 2 jaar lang intensief gebruikt en heb er GEEN problemen mee. Integendeel, ik vind ze nu veel soepeler ronddraaien dan in het begin.
Mijn truk (als je dat zo kan noemen) : na bijna elke TT efkes wat Teflon op spray-en en 1 à 2 keer per jaar van binnen ontvetten en opnieuw smeren. Resultaat : met ene vinger nen draai aangeven en ze blijven spinnen tot 's anderendaags (bij manier van spreken)
Gebruikersavatar
Stijn
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 25 apr 2003 20:32
Rijdt met: Granville EVO04 2005 - HS33 + RS Recon

Bericht door Stijn »

jerom schreef:1 à 2 keer per jaar van binnen ontvetten en opnieuw smeren. Resultaat : met ene vinger nen draai aangeven en ze blijven spinnen tot 's anderendaags (bij manier van spreken)
Hoe stel jij dan de lagers af? Blijkbaar past het gereedschap van shimano hiervoor niet en een ander gereedschap is niet te vinden. Bij Van Eyck weten ze hierover in elk geval niets.
Gebruikersavatar
jerommeken
Mountainbiker
Berichten: 1227
Lid geworden op: di 12 nov 2002 20:23
Rijdt met: Electrified Scalpel
Contacteer:

Bericht door jerommeken »

Stijn schreef:
jerom schreef:1 à 2 keer per jaar van binnen ontvetten en opnieuw smeren. Resultaat : met ene vinger nen draai aangeven en ze blijven spinnen tot 's anderendaags (bij manier van spreken)
Hoe stel jij dan de lagers af? Blijkbaar past het gereedschap van shimano hiervoor niet en een ander gereedschap is niet te vinden. Bij Van Eyck weten ze hierover in elk geval niets.
Ik blijf van die lagers af.
Maar ik pruts wel het plastic dekseltje eruit aan de buitenkant van de pedaal. Dan giet ik de lagers vol ontvetter en zet de pedaal rechtop - efkes laten trekken, wat ronddraaien, leeggieten en nog een keer of 2 herhalen tot er bijna geen vuil meer uitkomt. Ik haal dan de rubberdichting aan de kant van de trapas van de pedaal en laat een nachtje drogen.

De volgende dag plaats ik de rubberdichting terug nadat ik zoveel mogelijk waterafstotend vet in de opening naar de lager heb gedaan. Hierna spuit ik de lagers vol met Cross Country (groen smeerschuim voor de ketting). Voordat ik het plastic dekseltje terug plaats prop ik nog ruim vet in de lagers zodat er minder vuil in kan en plaats pas dan het zwarte dekseltje terug.

Misschien niet helemaal kommilfoo maar, een half jaar en een kleine 1500 kilometer later draaien ze nog altijd beter dan toen ze nieuw waren.

Ik had wel efkes pech : bij het weghalen van het dekseltje had ik een gat gemaakt in de zachte plastic. Ik heb dat opgelost door aan de binnenkant te repareren met siliconen.
Plaats reactie