schijfremmen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
J-BIKER
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: za 08 okt 2005 19:45
Rijdt met: specialized stumpjumper s-works world cup

Bericht door J-BIKER »

en is er nog een ander verschil dan het gewicht tussen xt en xtr schijfremmen
Gebruikersavatar
Max Power
Mountainbiker
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 19 dec 2005 00:36
Rijdt met: Orbea Compas /Schwinn Mesa Aluminum

Bericht door Max Power »

ik zou ook eens het gewichtsverschil willen weten tussen een fiets met velgremmen en dezelfde fiets met schijfjes
Gebruikersavatar
Epic Man
Mountainbiker
Berichten: 216
Lid geworden op: do 19 aug 2004 11:43
Rijdt met: One Silver arrows and 2 Black Italians

Bericht door Epic Man »

grave digger schreef:je gebruikt meschien meer je achterrem,maar op de voorrem kan je de grootste kracht zetten,de achterrem is beter om alles onder controle te houden.daarom zit de grootste rem vooraan.kijk eens bij motorfietsen,de grroste rem zit ook steeds vooraan
Ben Lee schreef:Bij het remmen gaat het gewicht van je fiets naar voor (duikt), waardoor al het gewicht op het voorste wiel komt, hierdoor moet er meer kracht in de voorrem zitten.

Bij het remmen gaat het achterwiel eerder van de grond en het krijgt alleszins door het remmen niet meer gewicht te verduren (sleept als het ware achteraan) hierdoor heeft je achterrem niet zoveel kracht nodig om je achterwiel te blokkeren.

Ben.
Thanks :wink: :wink:
Gebruikersavatar
J-BIKER
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: za 08 okt 2005 19:45
Rijdt met: specialized stumpjumper s-works world cup

Bericht door J-BIKER »

Max Power schreef:ik zou ook eens het gewichtsverschil willen weten tussen een fiets met velgremmen en dezelfde fiets met schijfjes
da zou ik ook wel ies willen weten wat het ligste is
Gebruikersavatar
#1 Thomas
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 14 mei 2006 20:39
Rijdt met: Trek 6500 Disc

Bericht door #1 Thomas »

Weet er iemand of die Hayes sole goei schijfremmen zijn? [-o<
Gebruikersavatar
The Raceface
Mountainbiker
Berichten: 340
Lid geworden op: za 28 dec 2002 17:15
Rijdt met: EDNINE

Bericht door The Raceface »

Misschien een domme vraag, maar als ik schijfremmen monteer, kan ik nog mijn wielen gebruiken ? Of moet ik nieuwe wielen kopen om de schijf daarop te monteren.
Gebruikersavatar
Epic Man
Mountainbiker
Berichten: 216
Lid geworden op: do 19 aug 2004 11:43
Rijdt met: One Silver arrows and 2 Black Italians

Bericht door Epic Man »

The Raceface schreef:Misschien een domme vraag, maar als ik schijfremmen monteer, kan ik nog mijn wielen gebruiken ? Of moet ik nieuwe wielen kopen om de schijf daarop te monteren.
Hangt af van je wielsetje, er zijn setjes voor velgremmen, die ook een naaf hebben waar je schijven op kan monteren. In dit geval geen enkel probleem, anders worden het ook nieuwe wielen vrees ik.
Gebruikersavatar
Anakin
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 06 dec 2004 19:41
Rijdt met: Epic pro 18/ Trek checkpoint SL5 20

Bericht door Anakin »

of gewoon je naven vervangen en natuurlijk moet je vork ook voorzien zijn om de klauwen op te monteren.

Omgekeerd kan je geen velg van een schijfremwiel gebruiken bij v-brakes natuurlijk

Omtrent die slijtage van de blokken, ik heb niemand horen zeggen dat hij zijn blokken eerst goed inremt (korte, directe stops)
Dit verlengt de levensduur
Gebruikersavatar
The Raceface
Mountainbiker
Berichten: 340
Lid geworden op: za 28 dec 2002 17:15
Rijdt met: EDNINE

Bericht door The Raceface »

Bedankt voor de info, maar bij het grondig doornemen van dit forum zal ik het toch houden bij mijn oude getrouwe magura hs33, ik heb ze sinds 2001, remmen nog als de beste, het enige wat ik moet doen is regelmatig nieuwe remblokken steken.
Probleem is natuurlijk om een frame te vinden waar ik nog V-brakes op kan monteren. Ik heb er natuurlijk een paar op het oog maar deze zijn enkel voor schijfremmen.
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Bericht door jervanheg »

Hayes Sole is het entry-model. éen vaste cylinder en éen bewegende, wat dus altijd wil zeggen dat de schijf moet gebogen worden tot tegen de vaste. Ik heb fietsen met de Hayes Sole én de hayes nine, en het verschil is toch wel aanzienlijk.

Maar... ook met de Sole kan je de wielen blokkeren met twee vingers hoor.

Sole is m.i. nog altijd beter dan mechanische schijfremmen.
Plaats reactie