schijfremmen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
grave digger
Mountainbiker
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 12 feb 2006 21:17
Rijdt met: scott scale40 en genius rc30

Bericht door grave digger »

ik rij nu met lx dualcontrols,vroeger met xt,remmen beide even hard al had de xt een langere adem bij lange afdalingen.na het inrijden van de blokken de eerste maal gaan die veel langer mee dan v-brakes en remmen altijd hard,modder ,regen en afdalingen. :P ze piepen wel soms na ne zware modderstrook maar dat leverd geen extra weerstand,enkel wat geluid.en het grootste voordeel,je rijd je velg nie naar de kl"ten.een maal meegemaakt bij v-brake bij ne lange afdaling,velg over zijn grens versleten en knal,band en velg naar de knopen en twee weken pijn van de schaafwonden en weer ne koersbroek naar de knopen. #-o
Gebruikersavatar
Epic Man
Mountainbiker
Berichten: 216
Lid geworden op: do 19 aug 2004 11:43
Rijdt met: One Silver arrows and 2 Black Italians

Bericht door Epic Man »

grave digger schreef:ik rij nu met lx dualcontrols,vroeger met xt,remmen beide even hard al had de xt een langere adem bij lange afdalingen.na het inrijden van de blokken de eerste maal gaan die veel langer mee dan v-brakes en remmen altijd hard,modder ,regen en afdalingen. :P ze piepen wel soms na ne zware modderstrook maar dat leverd geen extra weerstand,enkel wat geluid.en het grootste voordeel,je rijd je velg nie naar de kl"ten.een maal meegemaakt bij v-brake bij ne lange afdaling,velg over zijn grens versleten en knal,band en velg naar de knopen en twee weken pijn van de schaafwonden en weer ne koersbroek naar de knopen. #-o
Bij mijn weten zijn de Lx en de xt remmen identiek hetzelfde, met uitzondering van de remklauw. Deze is bij de xt's uit 1 stuk, bij de lx versie is de klauw samen gesteld uit 2 stukken. Hierdoor zou de xt versie iets stijver en lichter zijn....

@SusXt de mijne fluiten toch ook niet hoor [-X [-X
enkel bij overdreven veel vocht maken ze eventjes wat geluid, enkele keren droog remmen en alles is weer normaal. Ik moet wel zeggen, ik rijd met koolstop remblokken. =D> =D>
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Tja, ik zal nog eens naar de fietsenmaker moeten gaan om ze uit te lijnen, want ik denk dat er een paar verschoten zijn op de laatste meeting in As. @Kawa, vond je dat fluiten van mijn remmen dan normaal? :-?

En ik moet gravedigger bijstaan in het feit dat de blokjes veel langer (dubbel) meegaan dan gewone remblokken, maar ze zijn dan ook wel ietske duurder.
Gebruikersavatar
Ben Lee
Mountainbiker
Berichten: 796
Lid geworden op: ma 06 feb 2006 20:35
Rijdt met: Cube LTD CC 2006
Contacteer:

Bericht door Ben Lee »

SusXT schreef:Tja, ik zal nog eens naar de fietsenmaker moeten gaan om ze uit te lijnen, want ik denk dat er een paar verschoten zijn op de laatste meeting in As. @Kawa, vond je dat fluiten van mijn remmen dan normaal? :-?
Aaaaaah dat waren uw remmen!

Ik maar denken dat er veel vogeltjes zaten in As (en Dilsen) :-D


Ik ben eigenlijk kwa remkracht even content van mijn Hayes 9'kes dan dat ik was van mijn HS 33's ... ok, bij nattigheid is er wat verlies bij de magura's, maar nog steeds voldoende remkracht naar mijn goesting.

Lawaai heb ik niet echt, enkel in stevige bochtjes en bij hogere snelheden op asfalt (+-35, en dat hou ik toch nooit zo lang vol!) wat getringel.

Ik weet niet of ik nooit terug zou gaan naar v-brakes, als ik ooit teneinde mijn droombikeske te kopen, mij zou moeten content stellen met v-brakes, dan doe ik het ... denk ik... :-k :-k

Het grootste nadeel aan velgremmen vind ik nog altijd het feit dat de velgen even vrolijk verslijten en zo'n disc-wielekes zijn toch net dat ietsie knapper!

Ben.
Gebruikersavatar
grave digger
Mountainbiker
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 12 feb 2006 21:17
Rijdt met: scott scale40 en genius rc30

Bericht door grave digger »

nee epic man,mijn oude xt waren geen dual controls zoals mijn lx nu,maar rapid fire 4 zuigersremmmen
Gebruikersavatar
biker84
Mountainbiker
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 21:15
Rijdt met: cube ltd team 06

Bericht door biker84 »

kan mij mss iemand zeggen als ik nu en schijf van 160 vanvoor ga zetten en heb nu een van 185 als dat veel uitmaakt?ga xt schijfremmen zetten denk ik!
Gebruikersavatar
stan 1
Mountainbiker
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 18 jul 2004 20:52
Rijdt met: Cannondale f500 magura louise brakes , crossmax xl disc wielen
Contacteer:

Bericht door stan 1 »

Je gaat natuurlijk remkracht verliezen, maar dit ga je alleen merken in de Ardennen of de Alpen!
Gebruikersavatar
Epic Man
Mountainbiker
Berichten: 216
Lid geworden op: do 19 aug 2004 11:43
Rijdt met: One Silver arrows and 2 Black Italians

Bericht door Epic Man »

Natuurlijk ga je, je remkracht verminderen. Ik toer hier rond met 160/160 en vind persoonlijk dat ik meer dan genoeg remkracht heb.
Deze zomer ga ik echter naar Oostenrijk, waarschijnlijk ga ik ook eens testen met een 180 schijf vanvoor. Maar waarom steekt iedereen die grotere schijf vanvoor #-o :oops: #-o #-o Als mijn eigen remgedrag bekijk ga ik toch veel meer de achterrem gebruiken dan de voorrem...
Gebruikersavatar
grave digger
Mountainbiker
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 12 feb 2006 21:17
Rijdt met: scott scale40 en genius rc30

Bericht door grave digger »

Epic Man schreef:Natuurlijk ga je, je remkracht verminderen. Ik toer hier rond met 160/160 en vind persoonlijk dat ik meer dan genoeg remkracht heb.
Deze zomer ga ik echter naar Oostenrijk, waarschijnlijk ga ik ook eens testen met een 180 schijf vanvoor. Maar waarom steekt iedereen die grotere schijf vanvoor #-o :oops: #-o #-o Als mijn eigen remgedrag bekijk ga ik toch veel meer de achterrem gebruiken dan de voorrem...
je gebruikt meschien meer je achterrem,maar op de voorrem kan je de grootste kracht zetten,de achterrem is beter om alles onder controle te houden.daarom zit de grootste rem vooraan.kijk eens bij motorfietsen,de grroste rem zit ook steeds vooraan
Gebruikersavatar
Ben Lee
Mountainbiker
Berichten: 796
Lid geworden op: ma 06 feb 2006 20:35
Rijdt met: Cube LTD CC 2006
Contacteer:

Bericht door Ben Lee »

Bij het remmen gaat het gewicht van je fiets naar voor (duikt), waardoor al het gewicht op het voorste wiel komt, hierdoor moet er meer kracht in de voorrem zitten.

Bij het remmen gaat het achterwiel eerder van de grond en het krijgt alleszins door het remmen niet meer gewicht te verduren (sleept als het ware achteraan) hierdoor heeft je achterrem niet zoveel kracht nodig om je achterwiel te blokkeren.

Ben.
Plaats reactie