connex ketting klaar voor de vuilbak

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
spd
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 25 okt 2004 10:42
Rijdt met: Cube Reaction

Bericht door spd »

splash schreef:
pedaalridder schreef:pittig detail van een connex ketting (en vooral wreed ambetant op de koersfiets) is dat de zogenaamde "powerlink" het serieus laat afweten of de elf... niet te gebruiken dus voor competitie tenzij men de ketting zonder powerlink aan elkaar zet...
stel u derailleur eens goed af...
voor wie met campagnolo rijdt is dit een allom gekend problem... IEDEREEN heeft er dan ook last van, die zogenaamde powerlink is net iets te dik voor de 11 van campa...
met shimano & connex heb ik nog geen ervaring
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Bericht door kenny »

pedaalridder schreef:
splash schreef:
pedaalridder schreef:pittig detail van een connex ketting (en vooral wreed ambetant op de koersfiets) is dat de zogenaamde "powerlink" het serieus laat afweten of de elf... niet te gebruiken dus voor competitie tenzij men de ketting zonder powerlink aan elkaar zet...
stel u derailleur eens goed af...
voor wie met campagnolo rijdt is dit een allom gekend problem... IEDEREEN heeft er dan ook last van, die zogenaamde powerlink is net iets te dik voor de 11 van campa...
met shimano & connex heb ik nog geen ervaring
Strange, dan ben ik een uitzondering #-o Alhoewel, ik rij met campa 9-speed, misschien dat dit een probleem is voor de 10-speed?
Gebruikersavatar
Jakke
Mountainbiker
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 17 nov 2002 16:48
Rijdt met: http://www.youtube.com/watch?v=953PkxFNiko&ob=av2n

Bericht door Jakke »

Na 700km off road kan ik de ketting weg smijten.

Verleden week blokkeerde de ketting telkens ,na wat zoek werk gezien dat er een ketting lid niet goed scharnierde.
Slechtte schakel verwijderd , nu deze week het zelfde liedje ,verschillende schakels scharnierden niet goed en
gezien dat de busjes tussen de schakels ingedeukt zijn ,waardoor deze niet goed meer draaien natuurlijk.

Ik naar de fietsen maker want mijn kettingblad was natuurlijk ook degelijk ingevreten.
Volgens de fietsen maker is mijn tandwiel niet geschikt ; Truvativ stylo GXP.
Maarja ik heb die Truvativ cranck niet bij hem gekocht hé.
Gebruikersavatar
Wacko007
Mountainbiker
Berichten: 801
Lid geworden op: za 06 dec 2003 12:50
Rijdt met: Marin Pine Mountain 2 '16, Klein Attitude '92

Bericht door Wacko007 »

Foempes schreef:@ wacko ... wat is het verschil tussen de X9 & de X9 SL ( Gold ) en richtprijzen ?

thx
De X9 SL is iets lichter en (nog) een pak mooier. Als je weet dat het prijsverschil bijna het dubbele is, hoeft het persoonlijk niet voor mij.
De richtprijs van de X9 zit, denk ik, rond de €37 terwijl de X9SL al tegen de €70 gaat aanleunen.
De X9 is volgens mij zeker zijn prijs waard! Dit is de enige ketting waar ik tot nu geen chainsuck heb gehad in combinatie met Shimano tandwielen (XT en XTR). Voordien met allerlei Shimano kettingen gereden en telkens een ramp in de modder. Sram herinner ik me niet meer zo goed, maar denk niet dat de resultaten schitterend waren.
In tegenstelling tot wa Yakke verteld over de pinnen, zijn die bij KMC wel bekend om superstevig te zijn, ook in de holle SL versie. De X9 ligt al een tijd op mijn fiets en ik ben heel tevreden. Af en toe durf ik echt wel kracht zetten op de trappers en dan moet het materiaal stevig gemaakt zijn, wil het daar aan weerstaan...


Greetz,

Julien.
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

Hiere ook heel content van die kmc x9 sl =D> Toen ik er pas mee reed dacht ik, is dat wat zoveel geld kost nu zo merkbaar? Ik voelde het amper, tot we ook een hg73 testketting kregen.
Wat bleek? Die hg73 schakelt minder nauwkeurig, roest vééél sneller en roest gaat er ook zeer moeilijk af, springt soms over bij putten,..
Nochtans waren de tandwielen niet afgesleten ofzo, ik bedoel maar, de kettingen hadden even veel rek (met die hg73 even op koersfiets gereden om het nieuwe wat te rekken zodat het goed past)

Deze ervaringen waren op de mtb. Voor mij volgende keer weer een kmc.
Het is net als met vb xtr-lx/xt. Je ondervind weinig voordeel, tot je plots met het 'mindere' rijdt...

grz
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

roest??! wat doe jij er dan mee? afspuiten en laten staan???
normaal als je na elke wasbeurt mooi alles terug insmeert met teflon en dag erop met siliconen ..geen roest hoor! [-X
kweet het , kameraad was da eens vergeten en ze hele ketting hing vol roest de volgende dag , ook een shimano .
Ik heb er mits juist onderhoud nog niet 1 roestvlekje op :wink: na nu bijna 1000km
goed onderhoud doet veel .
of het slechter schakelt zou ik niet weten , dat laat ik aan jullie over :wink:
maar euhm , shimano een ramp in de modder?!
Ik heb een doodgewone deore-gtroep en hebben al serieuze klodders op me cassette en zo gezeten , door heel diepe plassen gereden , takken ertts , achterderrailleur verwrongen en gewoon 'tegoei' teruggeplooid ! nog steeds geen problemen feitelijk ...ksnap het soms echt niet , misschien slijten ze sneller en dus zijn ze dan aan vervanging toe , oftewel ben ik een materiaal-freak die ze zo opblinkt dat ze goed blijven , snap het echt niet hoor ..shimano is in mijn geval dus verre van een ramp !
wel 1x chainsuck gehad in genk terril in de modder, maar was er gelukkig nog op tijd bij (was niet stuk ), rest van de tocht ging weer perfect dusja ..

mijn materiaal :
Shimano deore crankset
Shimano CN-HG53 ketting
Cassette Shimano HG50-9 11-32 T
derrailleurs : xt achteraan , deore vooraan
Laatst gewijzigd door looneycooney op di 13 jun 2006 19:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

ik onderhoud hem ook vrij goed, maar soms is dat gewoon niet mogelijk hoor.
vb op weekend; we komen een half uur te laat aan om te eten, spoelen de bike dus af, gaan eten en na het eten ziet die al bruin.
Uiteraard zonder onderhoud roest alles veel sneller maar de mate waarin er roest op komt speelt toch een rol hoor.. (ale zo ondervind ik)
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

idd maar euhm , telaat met eten ..dan is he wel niet shimano hun schuld dat ze roesten heh ;)
ik heb meestal mijn sprays mee op TT op terugweg aan carwash spoelen we ze af en thuis bij het uitladen van de fietsjes spuit ik ze direct in en verdwijnen dan de kelder in :-D
mja het gaat idd wel snel , khad dat eerlijk gezegd zelf niet verwacht ..kwas de eerste keren ook zo 'eens rap gaan eten' kwam terug en zag al een roodachtige schijn, was net op tijd #-o

ps: eerlijkheidshalve toch ff zeggen : Sram materiaal ziet er ook gewoon mega tof uit, is eens wat anders dan dat saaie shimano gedoe ..denk dat ik bij een upgrade later of me volgende fiets wel eens ferm ga nadenken over sram :drunk:
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

Bij tijdsgebrek spuit ik na het afspuiten van de bike thuis snel wat olie op de ketting.'s Anderendaags kan de grote kuis beginnen zonder roest op de ketting...
Gebruikersavatar
madness
Mountainbiker
Berichten: 145
Lid geworden op: di 29 jul 2003 22:26
Rijdt met: Trek Superfly 9.8 XT 2016

Bericht door madness »

madness schreef:Ook hier zeer goede gevoelens bij de connex ketting.
Zeer soepel schakelen, zelfs bij een slijktoestand.
Ik neem mijn woorden terug. Na +/- 1000km is mijn ketting rijp voor de vuilbak!
Ze is perfect onderhouden geweest maar heeft al geweldig veel rek. Ik moet wel zeggen dat ze niet altijd het goede weer heeft genoten, maar dan nog...

Dan zijn ervaringen met SRAM beter.
Plaats reactie