Een breed ventiel of eerder een smal ventiel.

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.

Welk ventiel

smal ventiel
45
74%
breed ventiel
16
26%
 
Totaal aantal stemmen: 61

Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Een breed ventiel of eerder een smal ventiel.

Bericht door nebraz »

Ik zit momenteel ook met een biba-probleem.
6 lekke banden op een afstand van 20 Km. Ventiel scheurt telkens af op dezelfde plaats.

De zoekfunctie heeft me al behoorlijk veel bijgebracht om dit euvel te voorkomen.
Het enige wat ik er niet kon vinden is het verschil tussen brede en smalle ventielen. De voor- en nadelen dus.
Graag had ik hieromtrent wat tips gekregen.

Bedankt bij voorbaat,
Nebraz
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Bericht door MaC'Red »

ik gebruik voor mijn cross land velgen een smal ( presta es da zekers ) omdat ik nie anders kan, voor mijn andere gewone velgen is dat een autoventiel.
ligt het probleem niet aan enkele bramen rond het ventielgat ?? ofwel de biba die niet juist stak ( lees : ligtjes scheef )

Gizmo 8)
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

Verschil tussen brede en smalle ventielen?Maakt geen zak uit.
Gebruikersavatar
GT
Mountainbiker
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 20:56
Rijdt met: Thompson Grenada Deore XT 9

Bericht door GT »

Ik gebruik ook de smalle ventielen (prestO?) , ook omdat ik niet anders kan met mijn (hoge) velgen.

Voordelen van een smal ventiel:
- Je kan je binnenband al wat opblazen met je mond (handig wanneer je co²-patronen gebruikt, want die zijn al rap genoeg leeg)
- Het ringetje houdt het ventiel op zijn plaats. Gemakkelijk wanneer je met co²-patronen werkt. Met een autoventiel durfde het wel eens te gebeuren dat je het ventiel mee naar binnen duwde bij het opblazen van je band met je co²-pompje... met een leeg co²-patroon en een nog steeds lege band tot gevolg.

Nadelen:
- Je kan je band zonder verloopstukje niet oppompen aan een tankstation ...

Voor de rest maakt het inderdaad geen fluit uit.
Gast

Bericht door Gast »

Ik verkies het kleine of PRESTA ventiel. Probeer maar eens een dik of SCHRÄDER ventiel op te pompen met een handpompje, dik gekl..t.
Is het gat waar jou ventiel doorkomt niet te groot? Ook oppassen met het oppompen, draai het ringetje niet helemaal vast bij het op druk zetten van een nieuwe band, maar doe dit pas naderhand. De kans bestaat dat je ventiel niet helemaal goed zit en door het oprekken afscheurt.

Persoonlijk vind ik een Presta dus gebruiksvriendelijker.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Smalle ventielen! veel minder last mee..
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

Ik heb twee presta-ventielen steken. De gaten zijn niet te groot en bramen zijn er niet te vinden. Alles is perfect egaal. Ik denk dat het probleem zich stelt in het verschuiven van de buitenband.
Om nog enkele specificaties op tafel te werpen.
De wielen dragen het flashy Crossland-opschrift en zijn bekleed met geax barro marathon banden.
Nu ja. Ik ga eerst even proberen met talkpoeder en we zien wel.

In ieder geval bedankt voor de info. Ik wist niet dat je met een presta-ventiel uw eigen longinhoud kon bewerkstelligen om de primaire lucht in de band te krijgen. Laat staan dat ik al op de voorzieningen van het benzinestation had gedacht.
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

ik verkies de dikke ventielen
veel gemakkelijker op te pompen (met autopomp), is een persoonlijke voorkeur zeker.
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Mij maakt het geen zak uit.
Op mijn crossmaxen smal ventiel omdat het niet anders kan.
Op al mijn andere velgen dik ventiel. Ook met CO2-cartridges geen probleem.
Gast

Bericht door Gast »

maurice schreef:Ik verkies het kleine of PRESTA ventiel. Probeer maar eens een dik of SCHRÄDER ventiel op te pompen met een handpompje, dik gekl..t.
Is het gat waar jou ventiel doorkomt niet te groot? Ook oppassen met het oppompen, draai het ringetje niet helemaal vast bij het op druk zetten van een nieuwe band, maar doe dit pas naderhand. De kans bestaat dat je ventiel niet helemaal goed zit en door het oprekken afscheurt.

Persoonlijk vind ik een Presta dus gebruiksvriendelijker.
ik heb altijd met dik ventiel gereden nooit problemen gehad met band op te pompen met een handpompje ofzo
rijd nu al paar jaar ondertussen met dunne ventielen
deze zijn kwestbaarder dan de dikke ventielen als je onderweg je band moet oppompen met een handpompje
verder niet veel verschil
ik vind het wel spijtig dat je bij een aantal velgen geen dik ventiel kunt gebruiken (oa xmaxxen icm tublesbanden)
Plaats reactie