Een breed ventiel of eerder een smal ventiel.
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- nebraz
- Mountainbiker
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
- Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
- Contacteer:
Een breed ventiel of eerder een smal ventiel.
Ik zit momenteel ook met een biba-probleem.
6 lekke banden op een afstand van 20 Km. Ventiel scheurt telkens af op dezelfde plaats.
De zoekfunctie heeft me al behoorlijk veel bijgebracht om dit euvel te voorkomen.
Het enige wat ik er niet kon vinden is het verschil tussen brede en smalle ventielen. De voor- en nadelen dus.
Graag had ik hieromtrent wat tips gekregen.
Bedankt bij voorbaat,
Nebraz
6 lekke banden op een afstand van 20 Km. Ventiel scheurt telkens af op dezelfde plaats.
De zoekfunctie heeft me al behoorlijk veel bijgebracht om dit euvel te voorkomen.
Het enige wat ik er niet kon vinden is het verschil tussen brede en smalle ventielen. De voor- en nadelen dus.
Graag had ik hieromtrent wat tips gekregen.
Bedankt bij voorbaat,
Nebraz
- GT
- Mountainbiker
- Berichten: 514
- Lid geworden op: wo 12 feb 2003 20:56
- Rijdt met: Thompson Grenada Deore XT 9
Ik gebruik ook de smalle ventielen (prestO?) , ook omdat ik niet anders kan met mijn (hoge) velgen.
Voordelen van een smal ventiel:
- Je kan je binnenband al wat opblazen met je mond (handig wanneer je co²-patronen gebruikt, want die zijn al rap genoeg leeg)
- Het ringetje houdt het ventiel op zijn plaats. Gemakkelijk wanneer je met co²-patronen werkt. Met een autoventiel durfde het wel eens te gebeuren dat je het ventiel mee naar binnen duwde bij het opblazen van je band met je co²-pompje... met een leeg co²-patroon en een nog steeds lege band tot gevolg.
Nadelen:
- Je kan je band zonder verloopstukje niet oppompen aan een tankstation ...
Voor de rest maakt het inderdaad geen fluit uit.
Voordelen van een smal ventiel:
- Je kan je binnenband al wat opblazen met je mond (handig wanneer je co²-patronen gebruikt, want die zijn al rap genoeg leeg)
- Het ringetje houdt het ventiel op zijn plaats. Gemakkelijk wanneer je met co²-patronen werkt. Met een autoventiel durfde het wel eens te gebeuren dat je het ventiel mee naar binnen duwde bij het opblazen van je band met je co²-pompje... met een leeg co²-patroon en een nog steeds lege band tot gevolg.
Nadelen:
- Je kan je band zonder verloopstukje niet oppompen aan een tankstation ...
Voor de rest maakt het inderdaad geen fluit uit.
Bericht door Gast »
Ik verkies het kleine of PRESTA ventiel. Probeer maar eens een dik of SCHRÄDER ventiel op te pompen met een handpompje, dik gekl..t.
Is het gat waar jou ventiel doorkomt niet te groot? Ook oppassen met het oppompen, draai het ringetje niet helemaal vast bij het op druk zetten van een nieuwe band, maar doe dit pas naderhand. De kans bestaat dat je ventiel niet helemaal goed zit en door het oprekken afscheurt.
Persoonlijk vind ik een Presta dus gebruiksvriendelijker.
Is het gat waar jou ventiel doorkomt niet te groot? Ook oppassen met het oppompen, draai het ringetje niet helemaal vast bij het op druk zetten van een nieuwe band, maar doe dit pas naderhand. De kans bestaat dat je ventiel niet helemaal goed zit en door het oprekken afscheurt.
Persoonlijk vind ik een Presta dus gebruiksvriendelijker.
- nebraz
- Mountainbiker
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
- Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
- Contacteer:
Ik heb twee presta-ventielen steken. De gaten zijn niet te groot en bramen zijn er niet te vinden. Alles is perfect egaal. Ik denk dat het probleem zich stelt in het verschuiven van de buitenband.
Om nog enkele specificaties op tafel te werpen.
De wielen dragen het flashy Crossland-opschrift en zijn bekleed met geax barro marathon banden.
Nu ja. Ik ga eerst even proberen met talkpoeder en we zien wel.
In ieder geval bedankt voor de info. Ik wist niet dat je met een presta-ventiel uw eigen longinhoud kon bewerkstelligen om de primaire lucht in de band te krijgen. Laat staan dat ik al op de voorzieningen van het benzinestation had gedacht.
Om nog enkele specificaties op tafel te werpen.
De wielen dragen het flashy Crossland-opschrift en zijn bekleed met geax barro marathon banden.
Nu ja. Ik ga eerst even proberen met talkpoeder en we zien wel.
In ieder geval bedankt voor de info. Ik wist niet dat je met een presta-ventiel uw eigen longinhoud kon bewerkstelligen om de primaire lucht in de band te krijgen. Laat staan dat ik al op de voorzieningen van het benzinestation had gedacht.
Bericht door Gast »
ik heb altijd met dik ventiel gereden nooit problemen gehad met band op te pompen met een handpompje ofzomaurice schreef:Ik verkies het kleine of PRESTA ventiel. Probeer maar eens een dik of SCHRÄDER ventiel op te pompen met een handpompje, dik gekl..t.
Is het gat waar jou ventiel doorkomt niet te groot? Ook oppassen met het oppompen, draai het ringetje niet helemaal vast bij het op druk zetten van een nieuwe band, maar doe dit pas naderhand. De kans bestaat dat je ventiel niet helemaal goed zit en door het oprekken afscheurt.
Persoonlijk vind ik een Presta dus gebruiksvriendelijker.
rijd nu al paar jaar ondertussen met dunne ventielen
deze zijn kwestbaarder dan de dikke ventielen als je onderweg je band moet oppompen met een handpompje
verder niet veel verschil
ik vind het wel spijtig dat je bij een aantal velgen geen dik ventiel kunt gebruiken (oa xmaxxen icm tublesbanden)