Carbon, het nieuwe goud?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
ka.dee
Management
Berichten: 1495
Lid geworden op: di 19 feb 2002 02:00
Rijdt met: Rider Expert

Carbon, het nieuwe goud?

Bericht door ka.dee »

Je kan haast niet meer naast carbon kijken in de fietsindustrie. Dit wondermateriaal blijkt zelfs de grote tendens tijdens de laatste 3 jaar te zijn. Wij gaan na of carbon een hype is of werkelijk de toekomst en hopen ook enkele vaak gestelde vragen te beantwoorden.

Voor vragen en opmerkingen over dit artikel kan je terecht in deze topic.
Gertus
Mountainbiker
Berichten: 805
Lid geworden op: wo 18 sep 2002 02:00
Rijdt met: Lokeren

Bericht door Gertus »

Mag iets meer wetenschappelijker, carbon is een composiet... want carbon is slechts een onderdeel van het product. Het is de vezel naam (en die is dan nog eigenlijk koolstofvezel).
Verder vind ik het een beetje plat om epoxyhars LIJM te noemen...
In de composietwereld spreekt men over hars of matrix.

enfin zo zijn er nog wel een paar puntjes maar al bij al ff leuk informatief voor noobs.
Gebruikersavatar
finux
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 16 jan 2006 20:58
Rijdt met: Cube LTD Team
Contacteer:

Bericht door finux »

Ik denk als ze de prijs wat willen drukken, er niets beter is dan kevlar.
Dus ik zie in de (nabije) toekomst hier wel wat van verschijnen in de fietstechniek.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kevlar
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

ik vind het wel knap maar ben niet echt voor carbon te vinden.
een carbon stuur en misschien zadelpen kan er nog wel van komen. maar een kader al zeker niet. als je is verkeerd valt is het stuk :-?
vind dat niet zo leuk en een kader is tock niet het goedkoopste héé.
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

Der Gertus schreef:Mag iets meer wetenschappelijker, carbon is een composiet...
Het artikel is bewust niet te wetenschappelijk gemaakt. Over carbon is er zoveel te zeggen. Maar slechts weinigen zal dit intreseren.

Wie zuiver technisch/wetenschappelijk wat wil weten over carbon kan hier meer informatie vinden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Carbon
Gertus
Mountainbiker
Berichten: 805
Lid geworden op: wo 18 sep 2002 02:00
Rijdt met: Lokeren

Bericht door Gertus »

finux schreef:Ik denk als ze de prijs wat willen drukken, er niets beter is dan kevlar.
Dus ik zie in de (nabije) toekomst hier wel wat van verschijnen in de fietstechniek.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kevlar
Vergeet die Kevlar maar.... Aramide vezel heeft de eigenschap zeer sterk te zijn maar..... zeer elastisch. Daarvoor worden deze vandaag de dag vooral gebruikt in ballistische toepassingen (kogelvrije vesten bv). Soms zie je wel kevlar verschijnen in bepaalde monocoques of fietsonderdelen waar die elastischiteit gewenst is (bv zadelrails als ik me niet vergis). Carbon zou hier gewoon breken (zeer hoge stijfheid en dus hoge brosheid)

Besluit: Carbon en Kevlar zijn een aanvulling op elkaar maar geen opvolging (dus je gaat nooit een full kevlar frame vinden)
Gebruikersavatar
finux
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 16 jan 2006 20:58
Rijdt met: Cube LTD Team
Contacteer:

Bericht door finux »

Dat kan het probleem niet zijn.
De lengte van de moleculen van zulke polymeren kan men inkorten of verlengen, en men krijgt volledig andere eigenschappen.Men plakt er een nummer achter en men spreeekt dan van Kevlar®5000 of iets dergelijks....en zo kan men voor ieder projekt een geschikte samenstelling maken...maar de prijs ???
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

kevlar is idd een flexibele structuur, vervormbare brandstoftanks zoals in de F1 zijn daaruit gemaakt
merida92
Mountainbiker
Berichten: 167
Lid geworden op: di 10 jan 2006 12:04
Rijdt met: Nicolai

Bericht door merida92 »

Kevlar is al in gebruik id fiets industrie. Pace heeft een kevlar vork, en easton gebruikt kevlar in het midden van hun stuur, en carbon daarover heen.
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

Kevlar is ook niet bepaald een licht materiaal. Ik herinner me nog het kogelvrije vest van 25 kg in Kevlar.
De sterkte zit hem in zijn massadichtheid. Hoe hoger de massadichtheid hoe meer het zal wegen. Misschien zit er wel kevlar in die onderdelen verwerkt maar 100% Kevlar? Daar heb ik zo mijn twijfels over.

Kevlar wordt bij voorbeeld ook verwerkt in buitenbanden.
T. Boonen reed met zo'n banden tijdens Paris-Roubaix herinner ik me nog.
Let wel : Het was een laagje op de buitenband. Niet volledig Kevlar dus.
Plaats reactie