vaste voorvorken voor schijfremmen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

vaste voorvorken voor schijfremmen

Bericht door cyclon »

Vaste voorvorken voor velgremmen bij de vleet, maar voor schijfremmen zijn er veel minder te vinden, heb ik de indruk.

Op bike2build (waar je de vork ook kunt laten inkorten voor 7 euro) vind ik:

de carbon pace, 0. 695 kg, 315 euro en de beste vaste vork op de markt:
Afbeelding

de prijs op de pacecycles website is overigens maar 169/189 £ (315 euro = 220 £)

er is de kona van 169 euro, maar dat lijkt me een zwaar geval te zijn:
Afbeelding

en dan is er nog deze van surlybikes.com, 1.1 kg (alu?):

Afbeelding

hier
te koop voor 65 euro

Andere?
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Is uw geometrie dan niet volledig om zeep?
Wou hetzelfde doen voor de winterbike maar met uitzondering van de dure Pace vorken waren al die alu en stalen gevallen ong. 10 cm lager van inbouwhoogte. Geen doen dus dacht ik zo.
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

kijk ook eens bij Kinesis :wink:
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

ivo schreef:Is uw geometrie dan niet volledig om zeep?
Wou hetzelfde doen voor de winterbike maar met uitzondering van de dure Pace vorken waren al die alu en stalen gevallen ong. 10 cm lager van inbouwhoogte. Geen doen dus dacht ik zo.
Daar had ik nog niet naar gekeken. Ik weet niet hoelang mijn huidige vork is (schat zo'n 60 cm) maar de pace is ook maar 440 mm, de surly is 413 mm 'axle to crown':

We have two 1x1 forks to offer. Our 1x1 disc fork comes with International Standard mounts and removable canti pivots. Otherwise, it's the same fork as our tried-and-true original 1x1 fork...which means you can stuff 2.7" tires between the blades and have room to spare. Both forks are built with 4130 cro-moly tubing, suspension-corrected geometry, 1-1/8" threadless steerers, and black powdercoat. 413mm axle to crown.

Rake: 45mm
Steerer: 260mm
Weight: Disc = 2.34 lbs. (1.1 kg) Non-disc = 2.27 lbs (1.03 kg)


deze van surly is 447 mm (maar weegt bijna 1.5 kg):
Afbeelding

The Instigator rigid fork replaces 100mm travel suspension forks. We designed it around the geometry of the Surly Instigator, of course, but it should work just fine for frames with similar geometries. It is constructed of thick-walled, single-butted 4130 cro-moly, so it will hold up under pressure. It’s even approved for tandem use. The fork features International Standard disc mounts, removable canti pivots, 1-1/8" threadless steerer, and a black powdercoat finish. If you want to run fatties in this fork, go ahead. You can easily wedge a 2.7" tire between those straight, tapered (31.8mm to 28.6mm) blades. 447mm axle to crown.

Rake: 43mm
Steerer: 260mm
Weight: 3.13 lbs. (1.42 kg)

De pace:

https://www.pacecycles.com/product.asp? ... subcat=433

Length/Travel 440mm. Length= 65mm travel fork length with 20mm sag
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Tja wie rijdt er nu nog met een 65 mm vork rond ?
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

JanMan schreef:kijk ook eens bij Kinesis :wink:
Afbeelding

Maxlight

This fork is in a class of it’s own, it provides the ideal alternative to suspension forks and is designed to work with modern suspension geometry frames.

The unique crown design and 11/8” Cro.Mo steerer make this a very durable fork, the tapered legs tune out harshness and there are canti. bosses and newly designed disc mount as standard.

Diamond Black.

1040g [with 300mm steerer].

Rake – 45mm


En hier te koop.

Ik snap eerlijk gezegd niet in welke zin deze vork verschilt van andere. De steerer is maar 4 cm langer dan die van de sturly, daar zal het ook niet aan liggen.

Probleem is wel: matzwart kader met blinkend zwarte vork. Dat zal een mooi zicht zijn zeker :drunk:
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

Met 'Length/Travel 440mm' bedoelen ze allicht het deel van de vork dat uitsteekt (d.w.z.: zonder de stuurbuis die in het kader zit)? Dat komt ongeveer overeen met die van mijn huidige vork.
Gast

Bericht door Gast »

idd
die 440mm is de afstand tussen de as van uw wiel en de onderkant van de vorkkroon
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

Als het de onderkant is, komt het perfect overeen met mijn huidige vork, met die andere vorken verschilt het 2.7 cm, wat me toch niet veel lijkt. Ik zie dus niet direct geometrieproblemen.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

nog wat vorkjes:

deze nieuwe (2006) pace is van titanium/carbon, is nog stijver en weegt ... minder dan 600 gram:

Afbeelding

RC31 Ti.

*Worlds first Titanium and Carbon mountain bike rigid fork

*Astonishingly light at sub 600g (Steerer cut to 200 mm full length)

*3 al/ 2.5v High grade titanium

*New crown –increases stiffness, saves weight

*increase in torsional stiffness

*When combined the Carbon and Titanium offer a smooth, compliant ride unmatched by any other rigid fork


hier te koop voor 200 pond (zo'n 300 euro + een 20 euro verzendingskosten):

http://www.evanscycles.com/dept.jsp?dep ... pt_id=1301
Plaats reactie