Shimano BR-M315, Hydr. Disc Brake (160/160)

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gert8400
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 20 nov 2020 21:29

Shimano BR-M315, Hydr. Disc Brake (160/160)

Bericht door Gert8400 »

Hallo ,
Ik heb nu het remsysyteem van
Shimano BR-M315, Hydr. Disc Brake (160/160).
Zou hiervan een update willen doen, wat zijn zo een beetje de mogelijkheden?
Indien een volledige nieuwe remset zou dit dan lukken met de shifters van de versnellingen??
rho
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: Shimano BR-M315, Hydr. Disc Brake (160/160)

Bericht door rho »

Wat de mogelijkheden zijn ligt er een beetje aan wat je wil.
Waarom wil je de remmen upgraden?
Wil je enkel de remhendels vervangen of enkel de remklauwen? Wil je liefst alles in 1 keer vervangen?
Wat is je budget?

Of dat allemaal lukt met je shifters ligt er aan welke shifters je hebt en welke remmen je wil. Maar in de meest gevallen zou het geen probleem mogen zijn om een upgrade te doen.
Gert8400
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 20 nov 2020 21:29

Re: Shimano BR-M315, Hydr. Disc Brake (160/160)

Bericht door Gert8400 »

Ik zou een upgrade willen doen om wat meer remkracht te hebben, mijn huidige remblokken zijn net ver versleten, ik zou de remhendels willen behouden omdat ik al gemerkt heb dat de meeste een stuk korter zijn en voor 2 vingers.
Ben bang om er eens naast te grijpen of eraf te schuiven.
Hebben grotere remschijven echt zo een verschil in resultaat?
rho
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: Shimano BR-M315, Hydr. Disc Brake (160/160)

Bericht door rho »

Ik heb nog nooit naast mijn remhendel gegrepen of er af geschoven. 2 vingers zou normaal ruim voldoende moeten zijn. Echt goeie remmen zou je met 1 vinger moeten kunnen bedienen. Het is de bedoeling dat je je grips met zoveel mogelijk vingers vast houdt zodat je stuur niet uit je handen dendert.

Als je wat meer remkracht wil zou je naar klauwen met 4 pistons kunnen kijken. Bij Shimano hebben die een nummer dat eindigt op 20. B.v. de SLX remmen heten BR-M7120.
Ik zou toch gewoon een hele nieuwe remset kopen in jouw geval. Over die kortere remhendels zou ik me geen zorgen maken. Je kan je stuur gewoon beter vastnemen als je maar 2 vingers nodig hebt om te remmen.
Ik heb momenteel BR-M6120 klauwen en BL-M6100 hendels en dat werkt best goed. De M7100 reeks schijnt nog wat beter te remmen en is blijkbaar ook iets beter te doseren dan de M8100 reeks. De M8100 schijnt meer on/off aan te voelen. Maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
Dus een setje SLX remmen met BR-M7120 klauwen lijkt me in jouw geval wel een goeie keuze.
Kijk ook eens of je met adapters voor 180mm schijven zou kunnen gaan. (het moet op je fiets passen) Dat kan eventueel ook helpen.

Je zou eventueel ook eens bij Magura of Hope kunnen kijken. De Hope Tech 4 schijnt heel goed te zijn. Maar is een stukje duurder. (voor puur XC zou je best naar de X2 kunnen kijken)
Magura is goedkoper. Maar die hebben volgens mij wel echt korte remhendels zodat je met enkel je wijsvinger kan remmen. Da's misschien niet ideaal voor jou dan.
Gert8400
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 20 nov 2020 21:29

Re: Shimano BR-M315, Hydr. Disc Brake (160/160)

Bericht door Gert8400 »

Ok bedankt, ik ga het hier eens bekijken allemaal.
Plaats reactie