axs derailleur wieltjes

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sierens
Mountainbiker
Berichten: 262
Lid geworden op: ma 16 jul 2007 12:46
Rijdt met: ktm myroon sonic 12 (airbrush op je bike contact me)

axs derailleur wieltjes

Bericht door sierens »

Vraagje over derailleurwieltjes van mijn axs derailleur, deze zijn namelijk aan vervanging toe. Ik vind niet specifiek de wieltjes voor axs, mag ik er vanuit gaan dat het dezelfde zijn als XX1/X01 wieltjes?
En ze zijn toch ook wel best prijzig voor 2 plastieken wieltjes. Zijn er andere alternatieven die even goed zijn (vb kcnc wieltjes). Aangezien ik de oilslick ketting/cassette/chainring heb vind ik de wieltjes van mörph components ook wel vet. Deze zijn ook best prijzig 129euro maar zijn wel keramisch, maar heb al her en der gelezen dat keramisch de meerprijs niet waard is op mtb.

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: axs derailleur wieltjes

Bericht door TimW »

Ik heb de wieltjes van mijn XX1 derailleur (geen AXS) al 2x vervangen, telkens door GX wieltjes, die kosten de helft.
Deze zijn identiek dezelfde, er zit enkel een stalen lager in.
De boutjes verschillen wel van lengte, maar je kan de originele hergebruiken.

In onderstaand artikel staat het letterlijk vermeld.
https://bikerumor.com/2021/03/28/sram-e ... o1-vs-xx1/

Keramische lagers zijn marketing zever. Het draaien van een lager wordt grotendeels bepaald door het vet wat er in zit en de afdichting.
Lagers die vanzelf draaien hebben een minimale dichting en dun vet, alles wat je niet nodig hebt op een MTB.
Gebruikersavatar
sierens
Mountainbiker
Berichten: 262
Lid geworden op: ma 16 jul 2007 12:46
Rijdt met: ktm myroon sonic 12 (airbrush op je bike contact me)

Re: axs derailleur wieltjes

Bericht door sierens »

Ok bedankt alvast, en zijn de gx wieltjes dan dezelfde bij de gx axs en de gewone mechanische gx derailleur?
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: axs derailleur wieltjes

Bericht door TimW »

Yep, voor zover ik kan zien zijn het allemaal dezelfde wieltjes, gaande van NX to XX1, verschil zit em enkel in de lager.
Plaats reactie