Pirelli Scorpion

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Pirelli Scorpion

Bericht door Mister No Chaïn »

Simpele vraag, iemand ervaring met de Pirelli banden? En dan voornamelijk de Scorpion XC RC en Scorpion XC H.

Op de racefiets heb ik sinds vorig jaar Pirelli banden liggen en ik ben er zeer tevreden van qua rijgevoel en duurzaamheid.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door spaghetti_2 »

Jep, ik ben er zeer tevreden van. Ik rij met een M vooraan en H achteraan. De RC heb ik nog niet getest, teamgenoten van me wel. Ook een goed bandje, maar zie het verschil met de H niet erg goed.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door Mister No Chaïn »

De XC heeft een klein beetje weg van een Thunder Burt, nog iets grotere noppen op het rijvlak. Uiteindelijk is dat om nog de laatste watt rolweerstand te winnen. De XC ga ik laten vallen.

Ik rijd vooral TT's hier in de buurt, en dan ook nog voornamelijk in het zomerseizoen. Zware Ardennen marathons zijn er niet bij dus ik wel dat ik weg kan geraken met 2x de H.
DOXX
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 19 okt 2009 10:29
Rijdt met: SCOTT scale RC900 pro 2020, BH Lynx race EVO 2020

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door DOXX »

ik heb me zonet set scorpions aangekocht ifv promotie 2 voor de prijs van 1 tot eind dec 2020
van voor kies ik voor de M en achter de R, dit is een specifiek voor achterband ontwikkelde band
ik zal ze wel pas leggen tegen begin april 2021 dus kan nog geen feedback geven
de M lijkt wat op de Maxxis ikon/recon en de R is een aspecifieke achterband hoewel speciaal ervoor ontwikkeld
recensies lijken best ok , ik wil ze gebruiken voor LCMT, Ardennen marathons maar ook voor korte XC-werk zoals ATB-crossen
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door madskatingcow »

Heb XC RC, M en R vrijdag vastgehad in 29x2.2, lijken vrij smalle banden?

Qua constructie wel nagenoeg perfect, zoals Maxxis verwacht in dat ze vrij recht op de velg liggen zonder zijdelingse slag zoals Continental / Schwalbe.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door spaghetti_2 »

Vallen best wel breed uit. 57 à 58 mm op een 25 mm brede velg (intern). Ter vergelijking, Maxxis 2.35 op diezelfde velgen was ook 58 mm
DOXX
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 19 okt 2009 10:29
Rijdt met: SCOTT scale RC900 pro 2020, BH Lynx race EVO 2020

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door DOXX »

als ze niet breed genoeg uitvallen kan je nog steeds naar de trail of enduro varianten gaan die beginnen bij 2.4
en over 1 of 2 mm ga ik niet muggenziften
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door madskatingcow »

De breedte is maar een deel van het verhaal, het gaat evenzeer om het volume van de band.

Matthias, hoe vergelijk je ze met Fast Traks? Moeilijke vraag misschien om neutraal te beantwoorden gezien je ondertussen gesponsord bent en deze banden deel uitmaken van het pakket. Als er 2 sets banden liggen : Fast Trak en Pirelli XC M / R, welke leg je erop?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door spaghetti_2 »

Goh, we worden inderdaad 'gesponsord', al komt dat neer op dezelfde reclame-actie die Pirelli onlangs aan iedereen aanbood ;) Ik zal op m'n strava of instagram geen andere merken gaan promoten maar op fora en van mond-tot-mond geef ik altijd eerlijk advies.

Tot nu toe merk ik eigenlijk weinig verschil en dat bedoel ik dan positief. Zowel de Pirelli's als de Fast Trak bieden meer grip dan je obv profiel zou verwachten. Zowel van Pirelli als Specialized is de rubber compound dus gewoon dik in orde. M vooraan, H achteraan lijkt me ideale set-up, net zoals FT vooraan en FT of Renegade achteraan. Ik vind de Pirelli's zeker niet slechter maar dus ook niet beter dan de Fast Trak. Maar ik mis nog een beetje kilometer's voor een goeie review. Afgelopen jaar was ofwel kurkdroog, ofwel is het nu erg modderig (en dan rij ik niet of steek ik modderband). Het (ooit) zo typische Belgische tussenweer heb ik nog niet vaak kunnen testen. Bij erg natte klei zoals hier in Brabant lopen de noppen wel snel vol/
DOXX
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 19 okt 2009 10:29
Rijdt met: SCOTT scale RC900 pro 2020, BH Lynx race EVO 2020

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door DOXX »

Op basis van het profiel van de M en H denk ik inderdaad ook dat dit een goede setup is
Ik zou echter willen weten wat jullie denken van de R, een door Pirelli specifiek ontwikkelde achterband op basis van hun ervaring in motorsport zoals MX.
Ik kies voor de M en voorlopig heb ik enkel de R voor achter.
Misschien best voor eindejaar nog profiteren om extra setje aan halve prijs
Plaats reactie