Koersfiets vraagje

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Koersfiets vraagje

Bericht door jurgen stich »

Ik heb dus ook een koersfiets (kuota factor) dit is een oudere maar zeer goede fiets naar mijn bevinding.
Nu begint de rechter ultegra schifter te verslijten .
En ik zag in.filmpjes dat de nieuwe generatie schimano 105 kwalitatief zeer goed is en wil de schifter dus binnenkort vervangen door zo een 105.
Nu had ik nog de bedenking om op termijn naar een 11 speed of zelf 12 als die er zijn over te schakelen want als ik de bergjes doe mag het soms nog wat kleiner gaan.
Momenteel is mijn cassete dus een 10 speed met op zijn kleinste verzet 28 tanden.
Is er iemand die mij kan zeggen of het mogelijk is om als ik mijn schifter vervang en mijn cassette om dan kleiner te schakelen of moeten er nog meer stukken vervangen worden ?
En als ik de schifter vervang naar een met hoger bereik (vb:11 speed).
0f ik dan rechtstreeks de cassette moet vervangen of dat dit ook later kan ?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Koersfiets vraagje

Bericht door RigolleM »

10 vs 11 vs 12 speed: moet je eens goed de verhoudingen van de K7 bekijken.

Ik reed voordien met een 10 speed met een compact 34-50 voor en 12-27t achter

Rij nu met een 12 speed met 35-48 en 10-28t achter. Het enige wat ik heb gewonnen zijn meer tussenverhoudingen zodoende ik nog soepeler (cadans) kan fietsen. Qua bereik bergop ben ik zelfs op achteruit gegaan door de 35 vooraan... Heb ik ook gemerkt toen ik de Muur wou oprijden ](*,)

Ik zou kunnen kiezen voor een 10-33t K7 maar dan moet ik een tandje afgeven in het lagere bereik en die 16 gebruik ik toch vaak als er wat meer wind is of als het licht oplopend is. Zou ook kunnen kiezen voor 10-36t maar dan verlies nog meer souplesse, maar krijg ik wel meer bereik om te klimmen.

Dus in feite moet ik voor 2 K7's kiezen, ééntje voor 90% van Vlaanderen en ééntje voor de bergen of die andere 10% van Vlaanderen.

Ziehier de verhoudingen van mijn K7 mogelijkheden (SRAM AXS):

10-26t;10,11,12,13,14,15,16,17,19,21,23,26
10-28t;10,11,12,13,14,15,16,17,19,21,24,28
10-33t;10,11,12,13,14,15,17,19,21,24,28,33
10-36t:10,11,12,13,15,17,19,21,24,28,32,36

Soit, om op uw vraag te antwoorden.
Enkel SRAM heeft 12 speed, dus die valt sowieso af.. Shimano zal niet meer zolang duren eer ze 12 speed uitbrengen, maar zal eerst in Dura Ace en Ultegra zijn. 105 zal iets later (1 jaar) volgen. Dus Shimano is momenteel enkel 11 speed.

Je kan in principe een 105 shifter kiezen, maar je zal zelf moeten uitmaken of je bij 10 speed wilt blijven of wilt overstappen naar 11 speed.

Blijf je bij 10 speed hoef je enkel de shifter te vervangen (en een versnellingskabel).

Wil je 11 speed ga je niet alleen uw K7 moeten vervangen maar ook uw derailleur want een 10 speed kan geen 11 speed schakelen. Een nieuwe ketting en een versnellingskabel zitten dan ook in de investering.
Wil je een hoger bereik dan ga je ook moeten opletten of de derailleur het grotere bereik aankan.

Persoonlijk vind ik de overstap van 10 naar 11 speed minder interessant, ben met de 10 speed ook overal boven geraakt.. zelfs die klote puist in Melden :-D
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Koersfiets vraagje

Bericht door jurgen stich »

Hey bedankt voor deze accuraate info (alhoewel het moeilijke materie voor mij is).
Ik denk dat ik het dan inderdasd best op de 10 speed met de 105 schifter hou aangezien ik al met een compact rij.
Ik ben bij een wiellertoeristen groep en dit seizoen heb ik voor verschillende redenen nog niet met hen gereden waaronder het corona risico en veel contact met mensen met een zwakkere gezondheid zowel op persoonlijk als professioneel vlak.
Nu rij ik zowel mtb als op de weg meestal met mijn vaste maat (een ex wielrenner in zijn jeugdjaren).
Ik moet met hem en toen.ik nog met de groep reed regelmatig het onderspit delven bij beklimmingen maar geraak er ook altijd wel zoals jij ook schrijft.
Maar natuurlijk als ik door een technische beslissing het wat gemakkelijker kan is natuurlijk mooi meegenomen.
Maar wat ik uit je posting vooral opmaak is dat ik eigenlijk al een goede verhouding qua cassette en kampwielen rij.
Ik ben ook al 46 dus moet ook niet verwachten nog te zijn zoals de toppers binnen onze fietsgroep (meestal jongeren).
Qua conditie zit ook denk ik wel goed want ik rij op een gemiddelde hartslag rond de 155
Onze groep rijd regelmatig beklimmingen zoals er velen zijn in Wallonië dus moet ik mij maar erbij neerleggen zeker.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Koersfiets vraagje

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik zou gewoon bij 10 speed blijven, je krijgt een extra tussenstapje maar voor de rest maakt mij het toch niet uit.
Bij Sram spreekt dat 48 buitenblad me wel aan, met dan een 10 als overdrive gear. Ik rijd met de koersfiets toch zelden in groep dus 50-11 of 50-12 zijn gewoon overbodige versnellingen voor mij. Met die 48 zou ik dan wat meer op mijn groot blad kunnen rijden. Bij 12-speed spreek je al over totaal andere body's, laat dat maar voor wanneer je een nieuwe fiets koopt met schijfremmen en heel de zooi :).
Gebruikersavatar
Prospeer
Mountainbiker
Berichten: 430
Lid geworden op: do 07 jun 2012 23:04

Re: Koersfiets vraagje

Bericht door Prospeer »

Zoals gezegd: shifter, derailleur, maar denk ook even aan de cassette, want dit gaat niet passen.
Een standaard 11 speed Shimano/Sram cassette voor de koersfiets past niet op 10 speed cassettebody van Shimano.
Je kan wel kiezen voor een Edco monoblok cassette (maar die is duur) of zoek naar de specifieke Ultegra 11-spd cassette die speciaal op de markt is gekomen voor 10 speed bodys. Best ook ketting vervangen. (de tandwielen vooraan kan je gewoon gebruiken, ook al zal Shimano officieel zeggen van niet)
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Koersfiets vraagje

Bericht door jurgen stich »

Nog eens een koersfiets vraagje.

Mijn zadel op mijn koersfiets was versleten (scheur in).
Dit was een selle italia sl met eeen uitsparing in het midden.
Ik had 2de hands een andere selle italia slr gevonden zonder uitsparing en die dan gemonteerd.
Maar ik merk dat dit zadel minder comfort geeft tegen mijn verwachtingen in.
Op lange ritten krijg ik wel last van zadelpijn ( tussen de 80 a 100 km).
Nu wou ik misschien toch een andere plaatsen maar wat dan.
Ik vind dit een moeilijke materie.
Ik dacht aan een budget van 40 a 50 € iets te vinden maar wat dan ?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Koersfiets vraagje

Bericht door RigolleM »

Een zadel is dan ook een persoonlijke keuze.

Grotere fietswinkels hebben zo'n zadelmeetsysteem om uw zitbotjes uit te meten en die bepalen dan de breedte van het zadel, maar dan heb je nog de vorm en met of zonder uitsparing in het midden.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Koersfiets vraagje

Bericht door jurgen stich »

RigolleM schreef:Een zadel is dan ook een persoonlijke keuze.

Grotere fietswinkels hebben zo'n zadelmeetsysteem om uw zitbotjes uit te meten en die bepalen dan de breedte van het zadel, maar dan heb je nog de vorm en met of zonder uitsparing in het midden.
Ja dat is waar .
Maar ik fiets op beperkt budget en vermoed dat je via die weg geen zadel aan 40 a 50 € gaat vinden.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Koersfiets vraagje

Bericht door dirkdierickx »

jurgen stich schreef:Mijn zadel op mijn koersfiets was versleten (scheur in).
Dit was een selle italia sl met eeen uitsparing in het midden.
Ik dacht aan een budget van 40 a 50 € iets te vinden maar wat dan ?
kijk de afmetingen na met je huidige versleten zadel en vgl met deze;
https://www.bike24.com/p2353603.html?menu=1000,4,37" onclick="window.open(this.href);return false;
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Koersfiets vraagje

Bericht door jurgen stich »

Bedankt voor de link
Plaats reactie