Scott scale 920 dropper post install

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
jasperdavid
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: di 12 nov 2019 15:35
Rijdt met: Scott scale 920

Scott scale 920 dropper post install

Bericht door jasperdavid »

Hoi,

Ik heb een brand X ascend dropper gekocht voor mijn scott scale 920 (2019) hardtail. (internal routing)

Ik kan de kabelbehuizing gemakkelijk door de downtube van aan het stuur tot de BB leiden.
Het lijkt er echter op dat ik deze dan over de Bottom bracket moet krijgen en een scherpe bocht maken omhoog in de seat tube ... heb daar nu al 3h op gezweet en gevloekt en ik krijg daar geen enkele kabel door.
Als ik in de seat tube kijk met een licht zie ik onderaan nog een uitstekende kraag, waarvan ik vermoed dat deze de kabelbehuizing tegenhoud als ik deze vanuit de downtube invoer.

Als ik de kabel vanop de seatpost invoer is het ook heel moeilijk om de bocht te maken... Heeft nog iemand ervaring met interne kabelrouting (via seatpost) op scott scale reeks?
Iemand tips & tricks?
Ik heb al overwogen om zo"n internal cable routing kit van parktool te kopen maar zou dit liever vermijden, kost ca 80 euro en dat is mij een beetje veel voor wat draadjes en magneten...

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Scott scale 920 dropper post install

Bericht door Dickie »

Ik heb geen Scale, maar met mijn Pivot-frame was dat ook vissen.
Met knoopsgatgaren en een stofzuiger waarvan ik de zuigbuis even vast heb getaped op de zitbuis (alle andere gaten ook dichttapen) kwam de stevige garendraad er vlot door.
Een knoopje op het einde leggen verbetert de zuigkracht op de draad.
Ik heb er dan wel enkel een stalen shifterkabel mee doorgetrokken en enkel een ca 20cm outer via het BB ingevoerd om de knik tussen zitbuis en schuine buis te beschermen tegen doorschuren.
Mijn was een KS Lev integra. Ik heb het potje van de shifterkabel afgeknipt en vervangen door busje met vijs van een lusterklem. Zo kon ik de kabelspanning eenvoudig aan de remote regelen.
W_H
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 01 dec 2017 19:30

Re: Scott scale 920 dropper post install

Bericht door W_H »

Ik heb zo'n setje van park tools (er zijn nog merken) met magneet om kabels te geleiden. https://www.parktool.com/product/intern ... kit-ir-1-2

Indien je niet wil investeren in een dergelijk setje kan je ook een stofzuiger nemen met naai haren.
je laat de stofzuiger dan zuigen aan 1 kant, aan de de andere kant laat je dan het draadje je frame in gaan. Als het draadje dan door je frame is maak het vast aan de buitenkabel met plakband die je dan zo door je frame trekt.

https://www.youtube.com/watch?v=QZaGL83RMFI
jasperdavid
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: di 12 nov 2019 15:35
Rijdt met: Scott scale 920

Re: Scott scale 920 dropper post install

Bericht door jasperdavid »

Gelukt!

Truuk met stofzuiger en flosdraad worked like a charm!

nu enkel nog een nieuwe remote kopen want die zit in de weg van mijn remote lock out, maar dan ben ik good to go!

thanks voor de tips!
W_H
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 01 dec 2017 19:30

Re: Scott scale 920 dropper post install

Bericht door W_H »

Ik heb onlangs de shimano remote geplaatst.
https://www.mantel.com/be/shimano-sl-mt ... mote-lever

Als je niet over de geschikte remmen van shimano beschikt is de klem van sram een optie: https://www.mantel.com/be/sram-mmx-klemband

ik vind deze setup tot nu toe het leukste werken.
jasperdavid
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: di 12 nov 2019 15:35
Rijdt met: Scott scale 920

Re: Scott scale 920 dropper post install

Bericht door jasperdavid »

Bedankt voor de suggestie.
De lever die bij de dropper geleverd werd is ook een voor "1x" opstelling, dus links onder de bar... daar zit echter ook mijn remote lock out van mijn voorvork en die zit tamelijk in de weg... dus heb ik geopteerd voor een over the bar kit (ook van brandX ascend) (meer voor 2x opstelling)

Ziet er mij misschien niet zo handig uit maar nu moet ik de lever ook meer in de lucht plaatsen en werkt het helemaal niet soepel

vandaag al kort ritje mee gedaan is toch wat wennen
W_H
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 01 dec 2017 19:30

Re: Scott scale 920 dropper post install

Bericht door W_H »

hou er rekening mee dat je een dropper in moeilijk terrein zal gebruiken. Wanneer je die dan moet bedienen met een lever bovenop het stuur is dat zeker niet handig. ik zou sowieso switchen, bediening vork bovenaan, dropper onderaan het stuur
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Scott scale 920 dropper post install

Bericht door Boebbel »

Dat moet ik zelf ook eens uitzoeken. Ik heb sinds kort een dropper, maar het zit wel in de weg met mijn rockshox onelock. Volgens de manual is het simpel om te wisselen, eens ziens..
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Scott scale 920 dropper post install

Bericht door spaghetti_2 »

Dickie schreef:Ik heb het potje van de shifterkabel afgeknipt en vervangen door busje met vijs van een lusterklem.
Goeie tip, moet ik eens proberen. Ik mag een KS Lev CI testen van iemand maar die mist zo'n cable clamp voor aan de dropper
Plaats reactie