gewicht wielenset 29"

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
apex600
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 15:48

gewicht wielenset 29"

Bericht door apex600 »

Ik heb een set wielen van Bontrager: Kovee Comp. Ik vind ze niet terug op de website van trek/bontrager. Waarschijnlijk vervangen of een andere naam gekregen. Ik ga er van uit dat ze aluminium zijn. Ik ben nieuwsgierig wat de wielen wegen zonder banden.

in de review vinden ze de standaard wielen niet licht (4.5kg) maar wel stevig.
https://bikefreak-magazine.eu/fietstest ... caliber-8/" onclick="window.open(this.href);return false;

De banden zijn XR2 team issue van bontrager en 630gr per stuk (lijkt me al vrij ok qua gewicht?)
Ik heb ze tubeless laten maken bij aankoop van de fiets. +/- 300gr zou dat moeten schelen in totaal.

Ik heb de wielen eens gewogen met een weegschaal voor reistassen (niet de meest precieze (100gr 'nauwkeurigheid'), wel de meest precieze die ik heb); 1.8kg voorwiel en 2.3kg achterwiel. dus 4.2kg kan ongeveer kloppen.

Uit nieuwsgierigheid, is 4.2kg dan ineens wel aan de lichte kant of zijn dat 'zware' wielen voor jullie?

(ps: incl schijfremmen en cassette voor het achterwiel)

Valt daar nog zoveel gewichtsverlies te rapen?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: gewicht wielenset 29"

Bericht door spaghetti_2 »

Moeilijk te zeggen met alles gemonteerd. Kovee Comp is een standaard wielset. In orde maar niet bijzonder. Net onder de 2000g volgens deze website. Dat is wat aan de zware kant maar wat je kan verwachten voor dat prijssegment. Laat ons zeggen dat gemiddeld gewicht van een alu wielset rond de 1800g zit, variërend van 1600g tot 2000g, naargelang wat je er aan wilt spenderen en het type wiel (XC vs AM, enduro, ...). Ter vergelijking, ik heb een carbon wielset van 1400g. Vergeet het gewicht niet van je cassette, die telt flink door bij een 12 speed. Persoonlijk zou ik er niet teveel van wakker liggen. Banden van 630g per stuk zijn aan de lichte kant, hierop zou ik zeker niet verder besparen (ik rij zelf zonder problemen met versterkte 2.35 banden van +700g). Op termijn kan je eventueel investeren in een lichtere wielset, als je bereid bent daarvoor te betalen. Op de cassette zou ik niet gaan grammen jagen, dat gaat je veel geld kosten en dat gewicht zit centraal rond de naaf, waardoor je er minder van voelt in vergelijking met de velg.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: gewicht wielenset 29"

Bericht door Mister No Chaïn »

Als je het voorwiel neemt - buitenband - schijf - velglint/ventiel/melk dan kan je gokken op een 950gr. Het achterwiel is uiteraard zwaarder met de body dus +/- 2kg zal wel kloppen. In die prijsklasse vrij normaal.

Jammer genoeg zijn wielen vaak het laatste waar merken geld lijken in te steken. In de week was ik op zoek naar het gewicht van de syncros wielset in een Scott Spark van €5999. 1750gr 8-[. En dat is dan met carbon velg.

Bij actionsports.de hebben ze heel straffe prijzen op hun handgespaakte wielen. Daar vind je voor €400 wielsets van +/- 1500gr. Een betere upgrade voor je fiets kan je moeilijk vinden.
Plaats reactie