Zadelpijn

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
native instinct
Mountainbiker
Berichten: 695
Lid geworden op: do 11 mei 2006 19:14
Rijdt met: Scott Scale 710 Nino Schurter

Zadelpijn

Bericht door native instinct »

Hoi
Iemand ervaring met een zadel van het merk brooks ?
Het enige zadel waarmee ik urenlang kon fietsen was de selle italia YUTAAK. Spijtig genoeg is mijn zadel compleet versleten en niet meer nieuw te koop.
Ik vraag dit over brooks omdat dit zadels zijn die toch een goede reputatie hebben.
Of kennen jullie zadels die stzrk aanleunen bij de yutaak
Grts
Rudi
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: Zadelpijn

Bericht door spectral »

ben ook wel zeer benieuwd naar dit, heb nog nooit een ander zadel geprobeerd als degene die standaard op mijn mtb zat, maar heb ook wel een gevoelige ****. vanaf 2 uur of meer moet ik toch altijd een beetje mezelf verzetten
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Zadelpijn

Bericht door RigolleM »

Een zadel is en blijft een persoonlijke kwestie. De één kan op een plank rijden de andere heeft zeer zachte padding nodig.

Als je van een bepaald zadel tevreden bent, kies je best hetzelfde zadel. Je leest vaak dat bepaalde type zadels niet meer worden verkocht en moet je dus op zoek gaan naar een alternatief met dezelfde specificaties.

De breedte van het zadel speelt ook een belangrijke factor, dit kan je bij verschillende fietsmakers laten opmeten. Er zullen wellicht ook wel DIY oplossingen voor zijn.

Een koersbroek met een goed zeemvel kan ook het verschil maken.

Als je na 2 uur fietsen last begint te krijgen dat zal je zeker eens moeten uitkijken naar een koersbroek met beter zeemvel, en als dit al het geval is, dan u eens laten opmeten en op basis van deze gegevens een nieuw zadel kiezen.
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: Zadelpijn

Bericht door spectral »

Ik heb zo een vermoeden dat ik wel zachtere padding kan gebruiken. Er komt nogal veel druk op de poep door het extra gewicht dat ik meesleur, maar ik weet uit ervaring dat wanneer ik scherp sta, ik ook niet op elke stoel even comfortabel zit, zal dus wel een gevoelig ******* hebben.

Normaal is mijn zeemvel dik in orde, heb 2 jaar geleden nog aant googlen geweest naar tenues met zeer goede zeemvellen die toch nog een beetje betaalbaar waren (weet de exacte naam niet meer, zal straks eens kijken).

Zadel is nog nooit opgemeten, het zal vast ook wel een beetje hardheid kweken zijn, maar toch denk ik dat het beter kan. Zal eens langsgaan in een winkel wanneer corona een beetje bedaard is
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Zadelpijn

Bericht door Free_ltd »

Zoals RigolleM zegt is het persoonlijk.

Zelf had ik niet zo enorm veel last, maar toen ik een occasie MTB kocht, had de vorige eigenaar daar een SQlab zadel op gezet. En daar heb ik echt wel mijn gading in gevonden, want heb hem zelfs mee over gezet naar mijne Niner daarna. Ondertussen ook SQlab op mijn racefiets. Dus op dat vlak zit ik al jaren goed.

Echter een paar maanden terug tijdens een rit pijn beginnen krijgen aan mijn rechter zitbeetje en sindsdien blijf ik er wat mee sukkelen. Vermits ik jaren geen last had, denk ik ook niet dat het echt iets met mijn zadel te maken heeft. Maar het blijft wel ambetant. Als ik een paar weken stop met fietsen, zal het wel voorbij zijn, maar dan nog liever de pijn verbijten :lol:

Nadeel is dat ge vaak wat zadels moet proberen en uiteindelijk veel geld kwijt zijt. Sommige dealers hebben heel wat testzadels liggen waar ge mee verder kunt.

Ik las goede dingen van Selle Italia en had voor mijn vorige racefiets zo eentje besteld met spleet in, maar dat was voor mij toch ook niet het meest ideale zadel.

Succes.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Zadelpijn

Bericht door kenny »

Je kan altijd een zitpuntmeting laten doen. Dan hoef je geen 30 zadels te kopen om er 1 te vinden dat past
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: Zadelpijn

Bericht door spectral »

even gekeken en mijn outfit is dus een:
Castelli - Evoluzione 2 Bibshort

ondertussen discontinued maar slechts 2 jaar oud en nog niet zo heel vaak gebruikt dus zeemvel is zeker nog niet versleten.
Veel goede commentaren van gelezen dus dat zou op zich toch al ok moeten zijn.

Doen fietsenwinkels die zadels verdelen zo een zitpuntmeting?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Zadelpijn

Bericht door RigolleM »

" onclick="window.open(this.href);return false;
marc1201
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 21 jun 2013 14:52
Rijdt met: Cube Reaction C:62 Carbon&white

Re: Zadelpijn

Bericht door marc1201 »

Free_ltd schreef:Zoals RigolleM zegt is het persoonlijk.

Zelf had ik niet zo enorm veel last, maar toen ik een occasie MTB kocht, had de vorige eigenaar daar een SQlab zadel op gezet. En daar heb ik echt wel mijn gading in gevonden, want heb hem zelfs mee over gezet naar mijne Niner daarna. Ondertussen ook SQlab op mijn racefiets. Dus op dat vlak zit ik al jaren goed.

Echter een paar maanden terug tijdens een rit pijn beginnen krijgen aan mijn rechter zitbeetje en sindsdien blijf ik er wat mee sukkelen. Vermits ik jaren geen last had, denk ik ook niet dat het echt iets met mijn zadel te maken heeft. Maar het blijft wel ambetant. Als ik een paar weken stop met fietsen, zal het wel voorbij zijn, maar dan nog liever de pijn verbijten :lol:

Nadeel is dat ge vaak wat zadels moet proberen en uiteindelijk veel geld kwijt zijt. Sommige dealers hebben heel wat testzadels liggen waar ge mee verder kunt.

Ik las goede dingen van Selle Italia en had voor mijn vorige racefiets zo eentje besteld met spleet in, maar dat was voor mij toch ook niet het meest ideale zadel.

Succes.
Hmm klinkt bekend ;-) Zadelke dat ik nooit had mogen wegdoen...
Plaats reactie