Welke buitenband ???

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Welke buitenband ???

Bericht door spaghetti_2 »

Ik ben nog nooit weggescheven met de fast trak op droge bodem. Er is uiteraard aan alles een limiet, ik weet niet hoe hard jij door de bochten gaat :)
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Welke buitenband ???

Bericht door BertG »

Ik rij al vrij lang met een x-king protection 2.2 (voorganger Cross King) en zou die zo terug monteren maar enkel als achterband, vooraan was het minder. Slijten doen die dus ook niet rap. Degelijke allrounder en bolt zelfs niet veel zwaarder dan een Race King.

Ik wil niet teveel reclame maken voor Continental want ik heb indertijd ook een paar slechte Conti's gehad maar het is naar mijn ervaring zowat het enige merk dat er in geslaagd is met hun Protection reeks een band te maken met een zeer efficiënte lekbescherming met een minimum aan invloed op rolweerstand en gewicht.
Hier in de Kempen vind ik die lekbescherming minder belangrijk maar ik zit wel is in de Voerstreek en das toch een ander paar mouwen.
Gebruikersavatar
MC Jo
Mountainbiker
Berichten: 1425
Lid geworden op: wo 07 jun 2006 11:49
Rijdt met: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;

Re: Welke buitenband ???

Bericht door MC Jo »

En welke als voorband dan?
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Welke buitenband ???

Bericht door BertG »

MC Jo schreef:En welke als voorband dan?

Een ordinaire Racing Ralph Snakeskin die maar niet wil slijten :lol: . Vooraan is de kans op lekrijden sowieso wel een pak minder als achter.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 562
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Welke buitenband ???

Bericht door Jumping Jack »

BertG schreef:Ik rij al vrij lang met een x-king protection 2.2 (voorganger Cross King) en zou die zo terug monteren maar enkel als achterband, vooraan was het minder. Slijten doen die dus ook niet rap. Degelijke allrounder en bolt zelfs niet veel zwaarder dan een Race King.

Ik wil niet teveel reclame maken voor Continental want ik heb indertijd ook een paar slechte Conti's gehad maar het is naar mijn ervaring zowat het enige merk dat er in geslaagd is met hun Protection reeks een band te maken met een zeer efficiënte lekbescherming met een minimum aan invloed op rolweerstand en gewicht.
Hier in de Kempen vind ik die lekbescherming minder belangrijk maar ik zit wel is in de Voerstreek en das toch een ander paar mouwen.
Rij je die X-king tubeless? Ik heb hier ook een ouder setje liggen, en die bleven maar latex zweten langs de flanken, daar was geen doen aan.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Welke buitenband ???

Bericht door BertG »

Jumping Jack schreef:
BertG schreef:Ik rij al vrij lang met een x-king protection 2.2 (voorganger Cross King) en zou die zo terug monteren maar enkel als achterband, vooraan was het minder. Slijten doen die dus ook niet rap. Degelijke allrounder en bolt zelfs niet veel zwaarder dan een Race King.

Ik wil niet teveel reclame maken voor Continental want ik heb indertijd ook een paar slechte Conti's gehad maar het is naar mijn ervaring zowat het enige merk dat er in geslaagd is met hun Protection reeks een band te maken met een zeer efficiënte lekbescherming met een minimum aan invloed op rolweerstand en gewicht.
Hier in de Kempen vind ik die lekbescherming minder belangrijk maar ik zit wel is in de Voerstreek en das toch een ander paar mouwen.
Rij je die X-king tubeless? Ik heb hier ook een ouder setje liggen, en die bleven maar latex zweten langs de flanken, daar was geen doen aan.
Ja, maar dat bedoel ik ermee dat ik ook slechte Conti's gehad heb, ik heb er een 2-3 jaar terug ook gehad die lekte als een zeef en zelfs niet op de velg bleef. Ik denk dat ze op een bepaald moment wat problemen gehad hebben met hun kwaliteitscontrole, was toch niet normaal in elk geval.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5032
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Welke buitenband ???

Bericht door madskatingcow »

MC Jo schreef: hey
rij jij dan met de fast track zowel voor als achter? Ik vond deze in droge omstandigheden zoals nu nogal eens weg schuiven in bochten. Ik stak dan vooraan de ground control, maar in deze omstandigheden vind ik dat er over. En specialized heeft er niets meer tussen, toch?
Zowel vooraan als achteraan met de Fast Trak, ook een tijdje met de Renegade achter, maar het verschil in rolweerstand is 0.1W volgens Bike Magazin. Belangrijk is de juiste druk, ik rijd vooraan met 20psi (1.38bar), achteraan 21psi (1.45bar) op mijn brede 30mm velgen. Zet je ze te hard, schuiven ze wat sneller doordat ze niet kunnen vervormen om optimale grip te bieden.
Bij droog weer is meer noppen juist een nadeel, het de contact oppervlakte met de ondergrond is kleiner, dus minder grip.
MC Jo schreef: ik rij altijd schwalbe, maar ze hebben de racing ray niet in 650b. ik wil dan wel eens overstappen naar een ander merk. maar ja........
Je gaf aan 29" te zoeken in het topic?
MC Jo schreef: Maxxis lijkt mij wel wat. weet jij wat de tegenhanger zou zijn van de Racing Ray en Racing Ralph? en bij Maxxis moet ik dan EXO kiezen om de Snakeskin tegenhanger te hebben, toch? En wat is het verschil tussen gripton en 2bliss?
EXO is inderdaad de tegenhanger van Snakeskin. Alleen maakt Maxxis EXO in 120tpi versies (= soepele band), terwijl Snakeskin bij Schwalbe 67tpi is (= stuggere band). Een Schwalbe Snakeskin band kan je makkelijk zelfstandig rechtop laten staan :wink:
Gripton is de gebruikte compound bij Specialized, zorgt voor grip en lange levensduur. 2Bliss = tubeless ready.
Als je geen 2 Aspen's neemt, een Aspen 29x2.25 EXO achteraan en een Maxxis Rekon Race 29x2.25 EXO vooraan. Wil je nog meer grip, de gewone Rekon 29x2.25 EXO. Van de Ikon ben ik geen fan, vochtige ondegrond op (lei)steen = alsof je op ijs rijdt.

Persoonlijk denk ik dat je met de Fast Trak's 29x2.3 Gripton het beste all-round pakket gaat hebben, mits de juiste druk. Ook maar 60tpi, maar toch is dit raar maar waar een onvoorstelbaar soepele band. Er is ook nog een versterkte GRID versie, maar ik betwijfel of je die nodig hebt. Van de S-Works versie blijf ik weg, wegens te snel lek / gescheurd.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 562
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Welke buitenband ???

Bericht door Jumping Jack »

Bij onze noorderburen zie je de laatste tijd vaak banden van Wolfpack genoemd worden, die schijnen erg goed te zijn en ontwikkeld door de man achter Conti's Black Chili compound.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Welke buitenband ???

Bericht door RigolleM »

Jumping Jack schreef:Bij onze noorderburen zie je de laatste tijd vaak banden van Wolfpack genoemd worden, die schijnen erg goed te zijn en ontwikkeld door de man achter Conti's Black Chili compound.
Beetje leesvoer voor in corona-tijden: Wolfpack banden in NL
Gebruikersavatar
bekka
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: do 22 jul 2004 19:54
Rijdt met: cannondale f29 5

Re: Welke buitenband ???

Bericht door bekka »

Ik lees hier weinig over vredestein op dit forum...mijn bescheiding mening...overweeg het eens
Plaats reactie