Compabiliteit xtr brakes met xt en slx

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Chunky
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: za 14 nov 2015 14:53

Compabiliteit xtr brakes met xt en slx

Bericht door Chunky »

Hoi,

ik ga een nieuwe fiets kopen, een Orbea OIZ M10 met xtr brakes en een dropper seatpost met xtr shifter voor de getoonde prijs van de website zonder upgrades hehe. Dan misschien nog een paar xr 1501 25 wielen apart en chunky grips. Maar ik had een vraag, ik had gehoord dat de 12 speed shimano groepsets onderling compatible zijn, maar ik kan nergens vinden of je ook slx en xt brake pads en rotors kan gebruiken op een xtr brakeset en of dit invloed heeft of de remkracht of enkel op de duurzaamheid van de pads. Ik rij gewoon bloso en misschien eens een tourtocht, maar ik wil mezelf verwennen voor mijn 40ste verjaardag :)
En kan iemand kort het verschil beschrijven uit ervaring of ik beter een 100mm neem of een 120mm voor bloso en tourtochten only of is 120mm overkill?
Ervaringen over de fiets delen mag ook altijd als dit kan in dit stuk van het forum ...

Dank u bij voorbaat voor het delen van je kennis :-D
Gebruikersavatar
Erik.B
Mountainbiker
Berichten: 1396
Lid geworden op: di 05 jul 2005 11:21
Rijdt met: Orbea Oiz TR

Re: Compabiliteit xtr brakes met xt en slx

Bericht door Erik.B »

Chunky schreef:Hoi,

ik ga een nieuwe fiets kopen, een Orbea OIZ M10 met xtr brakes en een dropper seatpost met xtr shifter voor de getoonde prijs van de website zonder upgrades hehe. Dan misschien nog een paar xr 1501 25 wielen apart en chunky grips. Maar ik had een vraag, ik had gehoord dat de 12 speed shimano groepsets onderling compatible zijn, maar ik kan nergens vinden of je ook slx en xt brake pads en rotors kan gebruiken op een xtr brakeset en of dit invloed heeft of de remkracht of enkel op de duurzaamheid van de pads. Ik rij gewoon bloso en misschien eens een tourtocht, maar ik wil mezelf verwennen voor mijn 40ste verjaardag :)
En kan iemand kort het verschil beschrijven uit ervaring of ik beter een 100mm neem of een 120mm voor bloso en tourtochten only of is 120mm overkill?
Ervaringen over de fiets delen mag ook altijd als dit kan in dit stuk van het forum ...

Dank u bij voorbaat voor het delen van je kennis :-D
Brakepads zijn hetzelfde bij slx, xt en xtr zover als ik weet en rotors ook als je dezelfde diameter neemt.
Voor bloso en een toertocht zou ik eerder opteren voor een hardtail ipv een fully. Als je persé een de fully wil zou ik toch voor de 100 mm gaan
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Compabiliteit xtr brakes met xt en slx

Bericht door dirkdierickx »

normaal gezien staat er steeds vermeld met welke remsystemen de pads compatibel zijn.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Compabiliteit xtr brakes met xt en slx

Bericht door KrisMaes76 »

Bloso tochten: benodigde fiets hangt een beetje af van de regio. De bloso routes rond gent bvb kan je evengoed met een step rijden
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 551
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Compabiliteit xtr brakes met xt en slx

Bericht door Jumping Jack »

KrisMaes76 schreef:Bloso tochten: benodigde fiets hangt een beetje af van de regio. De bloso routes rond gent bvb kan je evengoed met een step rijden
(o) :lol:
Plaats reactie