MAG TOE

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2226
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

MAG TOE

Bericht door zaskar72 »

Ik overweeg de aankoop van een setje nieuwe wielen voor de MTB 29".

Ik las al dat een velg die intern breed is, beter is. Ik begrijp ook waarom.

Maar als ik is rondkijk op de markt dan kom ik uit bij deze 2 carbon setjes:

1. FliteX-SLS by WheelTec 28/25
2. Duke LuckyJack 6TERS 30/27

VRAAG:
- > Is die 2mm meer bij Duke echt een groot verschil en de meerprijs waard ? :-k :-k


Alle info omtrent wielbouwers en naven en spaken zijn welkom [-o< :bounce:
Laatst gewijzigd door zaskar72 op wo 11 mar 2020 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: aankoop nieuwe wielen

Bericht door madskatingcow »

zaskar72 schreef: 1. FliteX-SLS by WheelTec 28/25
2. Duke LuckyJack 6TERS 30/27

VRAAG:
- > Is die 2mm meer bij Duke echt een groot verschil en de meerprijs waard ? :-k :-k
Wheel-Tec kopieert gewoon het concept van Duke, worden in dezelfde fabriek gemaakt.
Zo worden er verschillende lay-ups gebruikt voor beide velgen. Achteraan meer op comfort gericht (en ook een lagere velg), vooraan op stijfheid (hogere velg).

Een 3mm bredere velg geeft een 1mm bredere band. Mijn inziens zou je evengoed voor- en achteraan de 30mm kunnen nemen.

Destijds had ik een set Duke Lucky Jack SLS (niet de 6ters), banden er met de hand opleggen was een zéér lastige klus. Onderweg bij een scheur een band demonteren onmogelijk zonder bandenlichters (iets wat ik niet gebruik op een carbon velg. Je moest de banden (Schwalbe Racing Ralph en Specialized Fast Trak) er bijna afknippen, zo strak. Ik vraag me af of dit nog het geval is met de 6ters. Wie daar info over heeft?

Hoeveel weeg je ?
  • Lucky Jack SLS 6ters
    • 28H = 95kg max. gewicht
    • 32H = 110kg max. gewicht
Veel naven zoals de nieuwe DT Swiss 180 EXP's zijn enkel in 28H verkrijgbaar...
  • Crazy Jack SLS 6ters is misschien interessanter?
    • 28H = 110kg max. gewicht
Bij DT Swiss is het max. gewicht fiets + rijder. Bij Duke? :-k

Ik heb momenteel DT Swiss XRC 1200 Spline 30's, dat verschil voel ik wel tov mijn 25's. De band heeft meer volume, de druk kan weer wat lager (ongeveer 0.1 a 0.2 bar). Ietsje meer comfort en meer grip op schuine kanten.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2226
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: aankoop nieuwe wielen

Bericht door zaskar72 »

madskatingcow schreef:
zaskar72 schreef: 1. FliteX-SLS by WheelTec 28/25
2. Duke LuckyJack 6TERS 30/27

VRAAG:
- > Is die 2mm meer bij Duke echt een groot verschil en de meerprijs waard ? :-k :-k
Wheel-Tec kopieert gewoon het concept van Duke, worden in dezelfde fabriek gemaakt. DUS KAN IK EVENZEER DE FLITE SLS NEMEN ?
Zo worden er verschillende lay-ups gebruikt voor beide velgen. Achteraan meer op comfort gericht (en ook een lagere velg), vooraan op stijfheid (hogere velg).

Een 3mm bredere velg geeft een 1mm bredere band. Mijn inziens zou je evengoed voor- en achteraan de 30mm kunnen nemen. DAT WORDT NIET AANGEBODEN MAAR HAD DAAR OOK AL AAN GEDACHT. HOEWEL HET WEL EEN REDEN ZAL HEBBEN DIE GEGROND IS OM ACHTER 3mm MINDER TE NEMEN.

Destijds had ik een set Duke Lucky Jack SLS (niet de 6ters), banden er met de hand opleggen was een zéér lastige klus. Onderweg bij een scheur een band demonteren onmogelijk zonder bandenlichters (iets wat ik niet gebruik op een carbon velg. Je moest de banden (Schwalbe Racing Ralph en Specialized Fast Trak) er bijna afknippen, zo strak. Ik vraag me af of dit nog het geval is met de 6ters. Wie daar info over heeft?
IK RIJD MET CONTINENTAL X-KING PROTECTION 2.2 OF MAXXIS ASPEN EXO 2.25
Hoeveel weeg je ?
62kg
  • Lucky Jack SLS 6ters
    • 28H = 95kg max. gewicht
    • 32H = 110kg max. gewicht
Veel naven zoals de nieuwe DT Swiss 180 EXP's zijn enkel in 28H verkrijgbaar... 180 IS UITGESLOTEN WEGENS GEEN 6-GAATS. IK DENK AAN 240 OF TUNE KING KONG OF CARBONTI OF NEWMEN. HOEWEL NEWMAN
  • Crazy Jack SLS 6ters is misschien interessanter?
    • 28H = 110kg max. gewicht
Bij DT Swiss is het max. gewicht fiets + rijder. Bij Duke? :-k

Ik heb momenteel DT Swiss XRC 1200 Spline 30's, dat verschil voel ik wel tov mijn 25's. De band heeft meer volume, de druk kan weer wat lager (ongeveer 0.1 a 0.2 bar). Ietsje meer comfort en meer grip op schuine kanten.
DIE WEGEN WEL VEEL DAS JAMMER
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: aankoop nieuwe wielen

Bericht door madskatingcow »

zaskar72 schreef:DIE WEGEN WEL VEEL DAS JAMMER
?
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2226
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: aankoop nieuwe wielen

Bericht door zaskar72 »

madskatingcow schreef:
zaskar72 schreef:DIE WEGEN WEL VEEL DAS JAMMER
?
Is bedoeld op die DT swiss wielen
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: aankoop nieuwe wielen

Bericht door madskatingcow »

Het gewicht van de DT Swiss XRC 1200 Spline 30 valt goed mee, exact 1480g voor de set. Het gaat hier tenslotte om wielen met een interne breedte van 30mm.
Bouw je op met de vergelijkbare Duke Crazy Jack/Sapim CX-Ray/DT Swiss 180 EXP kom je ook aan 1420g en heb je 27/30. Dat is 30g op elk wiel, wat verwaarloosbaar is.

Er staat trouwens een fout in je specs :

Lucky Jack SLS 6ters : breedte is 25.6 achter / 28mm vooraan.

De maat 27/30 die jij hebt opgegeven is die van de Crazy Jacks.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2226
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: aankoop nieuwe wielen

Bericht door zaskar72 »

madskatingcow schreef:Het gewicht van de DT Swiss XRC 1200 Spline 30 valt goed mee, exact 1480g voor de set. Het gaat hier tenslotte om wielen met een interne breedte van 30mm.
Bouw je op met de vergelijkbare Duke Crazy Jack/Sapim CX-Ray/DT Swiss 180 EXP kom je ook aan 1420g en heb je 27/30. Dat is 30g op elk wiel, wat verwaarloosbaar is. JA MAAR BIJNA ANDERHALVE KILO VOOR WIELEN IS ZWAAR #-o MAX 1350gr MAG DAT ZIJN VINDT IK VOOR DAT ROTERENDE ONDERDEEL. BERGOP IS IEDERE GRAM ENE TEVEEL :-D
VOORBEELD: Duke LJ 6TERS velgen / DT Swiss 180 boost naven zwart / Sapim double butted ronde spaken / Sapim polyax spaaknippels KOMT OP 1209 gram :drunk: EN MET CX RAY spaken gaat er nog is 59gr AF: 1150gr =P~ UITERAARD SPELEN DE €'s OOK HIEROP IN ](*,)

Er staat trouwens een fout in je specs :

Lucky Jack SLS 6ters : breedte is 25.6 achter / 28mm vooraan.

De maat 27/30 die jij hebt opgegeven is die van de Crazy Jacks. KLOPT
Laatst gewijzigd door zaskar72 op do 23 jan 2020 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: aankoop nieuwe wielen

Bericht door madskatingcow »

zaskar72 schreef:JA MAAR BIJNA ANDERHALVE KILO VOOR WIELEN IS ZWAAR #-o MAX 1350gr MAG DAT ZIJN VINDT IK VOOR DAT ROTERENDE ONDERDEEL. BERGOP IS IEDERE GRAM ENE TEVEEL :-D

VOORBEELD: Duke LJ 6TERS velgen / DT Swiss 180 boost naven zwart / Sapim double butted ronde spaken / Sapim polyax spaaknippels KOMT OP 1209 gram :drunk: EN MET CX RAY spaken gaat er nog is 59gr AF: 1150gr =P~ UITERAARD SPELEN DE €'s OOK HIEROP IN ](*,)
Waaarom schreeuw je altijd in 'HOOFDLETTERS' ??

Vergeet niet dat je met 29" wielen te maken hebt met een breedte van 30mm bij DT Swiss.

Ik had destijds een set Duke Lucky Jack SLS 32H velgen, Carbon-Ti X-Hub Straight Pull Boost met XD Driver, Sapim CX-Ray spaken. Totaal gewicht 1248g (582g + 666g).
Hoeveel weeg je zelf? De wielen vond ik met mijn 86kg nogal flexen tov mijn iets zwaardere Nox Teocalli. Door het gebrek aan roterend gewicht hielden ze ook moeilijker hun lijn en had ik nooit het gevoel 'op rails' te rijden.
Enkel het gewicht zegt niet alles over de eigenschappen (en het plezier) om met een wiel te rijden. Bovendien was de onmogelijkheid om toen onderweg een band te demonteren een dooddoener. Hopelijk is dat punt bij de 6ters verbeterd.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2226
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: aankoop nieuwe wielen

Bericht door zaskar72 »

madskatingcow schreef:
zaskar72 schreef:JA MAAR BIJNA ANDERHALVE KILO VOOR WIELEN IS ZWAAR #-o MAX 1350gr MAG DAT ZIJN VINDT IK VOOR DAT ROTERENDE ONDERDEEL. BERGOP IS IEDERE GRAM ENE TEVEEL :-D

VOORBEELD: Duke LJ 6TERS velgen / DT Swiss 180 boost naven zwart / Sapim double butted ronde spaken / Sapim polyax spaaknippels KOMT OP 1209 gram :drunk: EN MET CX RAY spaken gaat er nog is 59gr AF: 1150gr =P~ UITERAARD SPELEN DE €'s OOK HIEROP IN ](*,)
Waaarom schreeuw je altijd in 'HOOFDLETTERS' ?? OMDAT JE DAN ZIET WAT IK SCHREEF :-D

Vergeet niet dat je met 29" wielen te maken hebt met een breedte van 30mm bij DT Swiss.

Ik had destijds een set Duke Lucky Jack SLS 32H velgen, Carbon-Ti X-Hub Straight Pull Boost met XD Driver, Sapim CX-Ray spaken. Totaal gewicht 1248g (582g + 666g). MOOI GEWICHT =D> =D>
Hoeveel weeg je zelf? ZOALS IK EERDER AL SCHREEF: 62KG DAT IS 24KG MINDER :wink: De wielen vond ik met mijn 86kg nogal flexen tov mijn iets zwaardere Nox Teocalli. Door het gebrek aan roterend gewicht hielden ze ook moeilijker hun lijn en had ik nooit het gevoel 'op rails' te rijden.
Enkel het gewicht zegt niet alles over de eigenschappen (en het plezier) om met een wiel te rijden. Bovendien was de onmogelijkheid om toen onderweg een band te demonteren een dooddoener. Hopelijk is dat punt bij de 6ters verbeterd.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: aankoop nieuwe wielen

Bericht door madskatingcow »

zaskar72 schreef:OMDAT JE DAN ZIET WAT IK SCHREEF :-D
Dat kan je ook in een andere kleur :wink: :-D
Plaats reactie