Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door kevx »

Ik zou iedereen aanraden om af en toe van voorblad te wisselen.

32t,34t of 34t,36t... Veel verschil ga je hier tussen niet merken of je moet altijd ritten rijden met veel hoogtemeters.

Bij wissel gebruik je je cassette(duurste onderdeel) helemaal anders. Je gaat ofwel een tand groter of kleiner rijden. Hiermee verleng je de levensduur aanzienlijk...
somerse
Mountainbiker
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 12 mei 2013 15:34

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door somerse »

Maar dan moet derailleur opnieuw afgeregeld worden, toch?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door Wacky-S »

Dat is inderdaad een goed idee!!! Bedankt voor de tip kevx =D>

kevx schreef:Ik zou iedereen aanraden om af en toe van voorblad te wisselen.

32t,34t of 34t,36t... Veel verschil ga je hier tussen niet merken of je moet altijd ritten rijden met veel hoogtemeters.

Bij wissel gebruik je je cassette(duurste onderdeel) helemaal anders. Je gaat ofwel een tand groter of kleiner rijden. Hiermee verleng je de levensduur aanzienlijk...
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door kevx »

Mijn derallieur blijft perfect werken bij wissel tuss 34t en 36t blad. Ook kettinglenge houd ik hetzelfde
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door theguy »

kevx schreef:@ theguy, ik heb mijn fiets gekocht met gx derallieur en die sunrace cassette.

Schakelde prima... Is de afstand van de derailleur tot de cassette juist?
Als het dit is wat je bedoelt: De derailleur heb ik dichter moeten zetten (B-gap) om min of meer nog naar beneden te kunnen schakelen van de op een na kleinste versnelling naar beneden. Dat is een gekende truck om beter te schakelen met een Sram 12-speed (wel niet doen met een fully).
Bovendien was het vandaag rampzalig met die cassette op de rit van Kluisbergen. Bij de kleinere kronen schakelt hij soms iets te ver maar verlegt zich dan onmiddellijk naar de juiste kroon...maar de totale mislukking was dat ik aanvankelijk op de kleinste versnelling in het bos zonder probleem kon bergop rijden tot...er heel veel slijk verzamelde op de aandrijving viel de ketting er constant af zodat ik meerdere keren moest stoppen om ketting en voorste tandwiel moest schoon wrijven. Dit heb ik meerder keren moeten herhalen in een plas water want die ketting wilde anders echt niet grijpen vooraan.
MAAR....de twee kleinste versnellingen bleken plots onbruikbaar?! De ketting schiet constant door en ik had de indruk dat de ketting volledig uit synchronisatie t.o.v. van die grootste kronen draait. M.a.w. de narrow-wide afwisseling komt niet overeen tijdens het rijden. Het is gelukt op de Koppenberg en Paterberg (en andere kleppers) te kunnen beklimmen zonder een voet te zetten in een minder comfortabele versnelling en het was afzien. M'n rug heeft dit ook gevoeld.
U hebt geen probleem met deze cassette: Dus te koop voor een bodemprijs....een Sunrace MZ90 met 55km. Voor 10€ mag deze weg want ik heb er al mn buik van vol! Er is al een nieuwe GX cassette onderweg.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door theguy »

Mister No Chaïn schreef:Cycling tips heeft net een test uit qua kettingen. XX1 en X01 3x de levensduur van GX ...
https://cyclingtips.com/2019/12/the-bes ... e-12-speed

Op mijn vorige fiets reed met 2 GX kettingen en na 3500km was de boel eigenlijk behoorlijk op. Tegenwoordig rijd ik met XX1 kettingen en na 3000km ziet alles er nog prima uit eigenlijk.
Het is de laatste 2 jaar ook wel een pak droger geweest als daarvoor dus vergelijken is altijd moeilijk, en tegenwoordig rijd ik ook met wax. Dat scheelt ook wel een pak tov olie.
OK thx! Ik zal het bestuderen!
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door theguy »

theguy schreef:
Mister No Chaïn schreef:Cycling tips heeft net een test uit qua kettingen. XX1 en X01 3x de levensduur van GX ...
https://cyclingtips.com/2019/12/the-bes ... e-12-speed

Op mijn vorige fiets reed met 2 GX kettingen en na 3500km was de boel eigenlijk behoorlijk op. Tegenwoordig rijd ik met XX1 kettingen en na 3000km ziet alles er nog prima uit eigenlijk.
Het is de laatste 2 jaar ook wel een pak droger geweest als daarvoor dus vergelijken is altijd moeilijk, en tegenwoordig rijd ik ook met wax. Dat scheelt ook wel een pak tov olie.
OK thx! Ik zal het bestuderen!
...volgens de test zou de X01 ketting het even goed doen als de XX1 dus heb er 2 besteld. Ik zit een beetje met de handen in het haar dus wel het proberen waard. Als ik 2 kettingen kan afwisselen is het goedkoper dan te vroeg een nieuwe cassette monteren. Nu hopelijk 4000km met één cassette (dus binnen een jaar).
thx!
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door theguy »

theguy schreef:
kevx schreef:@ theguy, ik heb mijn fiets gekocht met gx derallieur en die sunrace cassette.

Schakelde prima... Is de afstand van de derailleur tot de cassette juist?
Als het dit is wat je bedoelt: De derailleur heb ik dichter moeten zetten (B-gap) om min of meer nog naar beneden te kunnen schakelen van de op een na kleinste versnelling naar beneden. Dat is een gekende truck om beter te schakelen met een Sram 12-speed (wel niet doen met een fully).
Bovendien was het vandaag rampzalig met die cassette op de rit van Kluisbergen. Bij de kleinere kronen schakelt hij soms iets te ver maar verlegt zich dan onmiddellijk naar de juiste kroon...maar de totale mislukking was dat ik aanvankelijk op de kleinste versnelling in het bos zonder probleem kon bergop rijden tot...er heel veel slijk verzamelde op de aandrijving viel de ketting er constant af zodat ik meerdere keren moest stoppen om ketting en voorste tandwiel moest schoon wrijven. Dit heb ik meerder keren moeten herhalen in een plas water want die ketting wilde anders echt niet grijpen vooraan.
MAAR....de twee kleinste versnellingen bleken plots onbruikbaar?! De ketting schiet constant door en ik had de indruk dat de ketting volledig uit synchronisatie t.o.v. van die grootste kronen draait. M.a.w. de narrow-wide afwisseling komt niet overeen tijdens het rijden. Het is gelukt op de Koppenberg en Paterberg (en andere kleppers) te kunnen beklimmen zonder een voet te zetten in een minder comfortabele versnelling en het was afzien. M'n rug heeft dit ook gevoeld.
U hebt geen probleem met deze cassette: Dus te koop voor een bodemprijs....een Sunrace MZ90 met 55km. Voor 10€ mag deze weg want ik heb er al mn buik van vol! Er is al een nieuwe GX cassette onderweg.
...nog even meegeven dat na reinigen en smeren het probleem van de twee kleinste versnellingen van de baan was. Het lijkt alsof die sunrace niet echt geoptimaliseerd is voor een eagle cassette want met wat slijk doet deze zn werk niet meer. Dat heb ik met een GX cassette nooit voor gehad.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door kevx »

Ik heb er maar een paar ritten mee gereden. Geen moddertocht...
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door theguy »

UPDATE: Ik heb nu op mn nieuwe GX eagle cassette gewisseld tss twee X01 kettingen in de hoop.....IJDELE HOOP DUS! Ik ben op deze cassette 1000km ver (wel al veel moddertochten gedaan en enkele tochten aan de kust) en weeral 1 kroon die het laten afweten en dat is duidelijk te zien als ik de losse ketting op de verschillende kronen leg. De derde kleinste kroon heeft zelfs al braamvorming.
De X01 kettingen slijten even snel als de GX ketting want ketting 1 met 516km & ketting 2 met 620km hebben al een duidelijk 'rek'. De 'rek' van 0.5% is al in zicht. Ik reinig de aandrijving (zo grondig mogelijk) sinds +-600km met Muc-Off reiniger en smeer ook met C3 lube van Muc-Off (dus de duurste van dit merk).
Conclusie: Met versleten kronen op de cassette heeft het totaal geen zin om kettingen te wisselen want de X01 kettingen zijn in principe nog ongeveer 600km per stuk goed terwijl de cassette maar max. nog 500km goed is voor dat deze compleet onbruikbaar wordt door slippende kronen (het is nu al heel vervelend op die 3e kroon!).
Het enige dat ik nog kan proberen is een peperdure X01 cassette (of mss eens de KCNC 9-52 proberen; ervaringen?) in combo met één en dezelfde peperdure X01 ketting (ja, voor mij is dat perperduur als dit weer na 1000 à 2000km compleet versleten is).
Nog even meegeven dat mijn Absolute Black tandwiel vooraan geen krimp van slijtage laat zien. Ik ben geen fan om telkens vooraan te wisselen naar een groter tandwiel want die grootste kroon achteraan heb ik regelmatig nodig (in combo met een kleine 32t vooraan) omdat ik werkelijk overal probeer naar boven te rijden. Ik vrees dat het zal moeten om de slijtage achteraan wat te verdelen. Wel straf dat ik voor dezelde prijs van mn aandrijving kan overschakelen naar XTR 12 speed! Het zou jammer zijn want ik kan ondertussen in een handomdraai mijn eagle versnellingen perfect afregelen.
Wordt vervolgd....
Plaats reactie