Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door Free_ltd »

Dat is wel een heel erg vreemd verhaal. Zou bijna denken dat er iets aan scheelt. Maar wat?

Ik rij nu 1700km met de GX en met 2 kettingen die ik nog maar 1 x gewisseld heb. Bij mij draait alles goed. Enige, en hier ook meermaals aangehaald, zijn de derailleurwieltjes. Na 600km zat de bovenste al vast bij mij. Vermits ik op dat moment niet snel eentje kon vast krijgen, heb ik hem open gedaan (ook stofring eruit) en na het zuiver maken terug lagervet ingestoken. Nu 1000km later draait deze nog steeds perfect. Ondertussen wel 2 reservesetjes liggen :lol:
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door BertG »

Free_ltd schreef:Dat is wel een heel erg vreemd verhaal. Zou bijna denken dat er iets aan scheelt. Maar wat?
Was ook mijn gedacht, altijd tevreden geweest van de duurzaamheid van GX cassettes, prijs/kwaliteit zeer goed. Dan ook nooit reden gezien om duurder te gaan. Kettingen gebruik ik wel eens KMC.

Het is voor de duurzaamheid natuurlijk niet ideaal van bijna continu op de kleinste tandwielen te rijden maar das bijna onvermijdelijk in plat Vlaanderen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door Free_ltd »

BertG schreef:
Free_ltd schreef:Dat is wel een heel erg vreemd verhaal. Zou bijna denken dat er iets aan scheelt. Maar wat?
Was ook mijn gedacht, altijd tevreden geweest van de duurzaamheid van GX cassettes, prijs/kwaliteit zeer goed. Dan ook nooit reden gezien om duurder te gaan. Kettingen gebruik ik wel eens KMC.

Het is voor de duurzaamheid natuurlijk niet ideaal van bijna continu op de kleinste tandwielen te rijden maar das bijna onvermijdelijk in plat Vlaanderen.
Bij ons is het niet vlak en ik gebruik eigenlijk mijn hele casette en zelfs het kleinste blad zelden. Daar zal dus idd verschil in zitten.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door theguy »

UPDATE: Het ziet er naar uit dat ik mijn tooltje om de 'rek' op de ketting te meten niet goed afgelezen heb (een plaatje met haakjes en aan één kant streepjes 0.2, 0.5, 0.75, 1). Dus kan ik nu al vast stellen dat de levensduur van een X01 ketting volgens deze test: https://cyclingtips.com/2019/12/the-bes ... e-12-speed lijkt te kloppen. Heel vreemd en volledig haaks op de stelling dat tandwielen mee verslijten met de ketting is het feit dat de GX cassette; waar die twee X01 kettingen op gelopen hebben; weeral redelijk versleten is. De ketting schiet regelmatig over de tanden van een 4 -tal tandwielen en in winterse omstandigheden zou deze cassette 100% onbruikbaar worden (als er klein beetje gras rond de cassette zit raak ik bijna niet meer vooruit omdat de ketting niet meer maximaal op de tanden kan liggen).
DUS: GX cassette is weeral versleten na ongeveer 1600km en de kettingen hebben elk na ongeveer 800km maar een goeie 0.2% 'rek'. Ik heb nog een GX cassette liggen met ongeveer 1000km die ik eerst volledig zal verslijten (vloog aan de kant omdat een nieuwe ketting hier niet meer op pakt en bovendien ergens een tand kwijt is!). Dit is cassette nr. 4 die op een goeie 6000km erdoor zal gedraaid zijn. Bovendien vliegen de bottom brackets (SRAM DUB PF 89.5/92) er ook door want nummer vier zit er sinds vorige week ook in (en het was dringend nodig!!). Dan spreek ik nog niet van het 5e paar derailleurwieltjes of de lagers in die DT Swiss X1900 wielen die nu na ongeveer 700km alweer versleten zijn (gebruik ik nu gelukkig als resevewielen). Ongelooflijk dat deze DT Swiss wielen in fietsen van 3000€ of meer gestoken worden...maar dat is een ander verhaal.
Ondertussen ligt de peperdure X01 cassette al klaar en ik ben benieuwd als deze cassette de helft trager (of meer, in analogie met de X01 ketting) verslijt. Eén jaar rijden met dezelfde cassette zou voor mij al een droom zijn.
WORDT VERVOLGD!
Plaats reactie