Slipper juiste bandenkeuze druk?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
JLSteve78
Mountainbiker
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 22:17
Rijdt met: Scott Spark RC Team Issue AXS 2022

Slipper juiste bandenkeuze druk?

Bericht door JLSteve78 »

Beste mountainbikers, kenners,...

Ik heb het mountainbiken sinds enkele weken terug hernomen na jaren met op andere sporten te hebben geconcentreerd. Wat heb ik dat gevoel gemist, wat is mountainbiken, vlammen met de pedalen in de natuur toch zo zalig.

Echter.... ik vind mijn 'draai' niet zo goed terug in de bochten en vrees dat het niet aan techniek of durf ligt. Eerder aan bandenkeuze of spanning.

Vaak heb ik het gevoel onderuit te zullen slippen. Meestal zéér op de limiet of....kwak op de grond. Het lijkt me dat ik gewoon (vooral) vooraan snel wegslip, soms ook achteraan. Twee keer met een zware slag van mijn knieschijf op stuurpen tot gevolg. Vallen en opstaan.

Het kan uiteraard steeds aan techniek liggen. Mss draai ik niet goed in of stuur ik te bruusk de bocht in. Na een tijd vrees je onderuit te gaan zoadat je je bocht te wijd neemt en bijna de kant in komt.

Momenteel steek ik het op mijn banden, het voelt gewoon niet 'vast' aan. Momenteel rijdt ik vooraan met Rocket Ron 2.25 en achteraan Racing Ralph 2.25 beiden tubeless. Druk rond 2bar.

Iemand tips met betrekking tot bandenkeuze, of spanning?

Thanks!!
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Slipper juiste bandenkeuze druk?

Bericht door kevx »

As ge met die banden slippers maakt ligt het aan uw techniek...

Gewoon blijven mtbken en die techniek wordt wel beter en beter
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Slipper juiste bandenkeuze druk?

Bericht door Jumping Jack »

2 bar is mss wel wat aan de hogere kant, maar dat zal niet zo’ n giga verschil maken. Rustig aan opbouwen en niet te zot gaan doen van in het begin, vertrouwen groeit wel!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Slipper juiste bandenkeuze druk?

Bericht door spaghetti_2 »

Jumping Jack schreef:2 bar is mss wel wat aan de hogere kant, maar dat zal niet zo’ n giga verschil maken. Rustig aan opbouwen en niet te zot gaan doen van in het begin, vertrouwen groeit wel!
Dat maakt wel een giga verschil :) ik rijd met zulke banden (29x2.25) op 1.35 à 1.5 bar, naar gelang de omstandigheden (voor 70-75 kg). Heb ook al op 1.25 gereden. M'n voorkeur durft al eens te verschillen van tijd tot tijd. Een band waarvan het profiel niet kan vervormen kan ook niet zoveel tractie bieden.
Gebruikersavatar
bip bip
Mountainbiker
Berichten: 999
Lid geworden op: do 07 jun 2007 21:32
Rijdt met: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Re: Slipper juiste bandenkeuze druk?

Bericht door bip bip »

ik weet niet hoe recent je fiets of meer bepaald je wielset is maar tegenwoordig is 25 mm binnenbreedte zowat het minimum voor een xc fiets en dan is 2 bar echt wel veel ( of je moet al een zwaargewicht zijn ) . Ik kies verder altijd voor banden met iets stevigere flank en dan kan ik gerust zakken tot net boven 1 bar ( voor 76 kg ).
Dus speel wat met de bandendruk en geef het wat tijd , komt wel in orde !
bossi
Mountainbiker
Berichten: 114
Lid geworden op: do 04 aug 2011 19:49
Rijdt met: specialized epic

Re: Slipper juiste bandenkeuze druk?

Bericht door bossi »

Bandendruk is volgens mij wel zeer belangrijk,steek zelf vooraan 1,2bar vooraan in een NN en 1,4 in een RRon achteraan en weeg 73kg .
Rij dus wel met een grof profiel met mijn 64 jaar ben ik ook niet meer zo stuurvaardig .
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: Slipper juiste bandenkeuze druk?

Bericht door Reindert »

Klopt wat ze hierboven zeggen. Bandendruk, absoluut.

Waarom zet je je banden zo hard? 2 bar?? Natuurlijk schuif je dan weg. :)

Ik rij met 1 bar. Ik weeg wel maar 64kg. Maar toch.
Is trouwens iets van altijd geweest. Mensen die mtben en hun banden gewoon oppompen... tot ze niet meer kunnen pompen! :) Altijd raar gevonden.
Let op. Sommigen vinden het ook perfect ok om met loeiharde druk rond te rijden. Ze vallen niet eens! Das straf. En toch ook raar weeral.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Slipper juiste bandenkeuze druk?

Bericht door kevx »

Ik vind 2 bar best nog wel meevallen als het er goed bij ligt.

Heb scherpenheuvel hapert gereden met 2,5 bar. Da was nie ideaal, da geef ik toe:) ook maar gedaan omdat die tocht veel rechtoe rechtaan is. Enkel int begin problemen gehad met de modder maar daar had iedereen problemen.

Met wat nattigheid verlaag ik de druk wel tot 1,8 bar ong. Weeg +/-80 kg als ik lager ga raak ik af en toe men velg. (Kan ook zijn da mijne manometer v pomp nie juist is)
Ward81
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 05 nov 2012 21:48
Rijdt met: Stumpy, ne zwarten

Re: Slipper juiste bandenkeuze druk?

Bericht door Ward81 »

Over bandendruk kan je het echt heel lang hebben hoor. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur, rijstijl, banden, velgen, terrein, techniek, fiets, gewicht, etc. Als ik bvb onder de 2 bar ga burb ik alle banden en rij ik de velgen kapot, terwijl iemand anders er prima mee overweg kan.
Ik zou het volgende doen:
- zoek een bocht waarmee je het lastig hebt
- doe die een keer of 10 tot je vlot op de limiet kan rijden
- pas dan de bandendruk aan per 0,2 bar en rij telkens een keer of 3 dezelfde bocht
- doe dit tot je verbetering voelt
- als je denkt dat je je ideale bandendruk hebt gevonden, zet dan eens je eerste bandendruk terug en rij dezelfde bocht nog eens -> zo check je of je je rijstijl niet ondertussen hebt aangepast

Realiseer je dat bandendruk ook heel variabel kan zijn in de loop van de tijd, aangezien je voorkeur en rijstijl kan veranderen.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Slipper juiste bandenkeuze druk?

Bericht door chrisper »

in combinatie met de druk aanpassen, kan je misschien ook eens een andere band testen.
hoewel veel mensen heel tevreden zijn van de rocket ron vooraan, was ik dat minder.
heb al heel wat verschillende types en merken getest, en mijn voorkeur blijft voorlopig de continental crossking 2.3
en dit in heel uiteenlopende omstandigheden
Plaats reactie