goedkope Shimano rem(klauw) met een spuit hervullen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

goedkope Shimano rem(klauw) met een spuit hervullen

Bericht door theguy »

Hallo,

ik heb op mn mtb de goedkope BR-M315 remmen. De achterste remklauw zit wat vast en ik zal deze eens moeten uit elkaar halen om die vastgelopen zuiger weer los te krijgen (en te reinigen).
Volgens de handleiding op https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-MDBR001-03-ENG.pdf moet je om deze opnieuw op te vullen door vanboven olie bij te gieten in het vulreservoir en onderaan er laten uitlopen tot er geen lucht meer in zit. Het is heel omslachtig want dan moet je nog de nippel aan de remklauw enkele keren vlug op en dicht draaien (??) en het traditionele ontluchten moet ook (dat ben ik gewoon) door de remhendel te bedienen tot er geen lucht meer naar boven borrelt in het opgeschroefde vulreservoir.

Zou dit kunnen lukken door gewoon onderaan de spuit met olie erop te zetten en dus olie naar boven eruit te duwen? De olieaansluiting onderaan is wel niet echt een nippel zoals men deze gewoon is (kleiner en dieper ingewerkt in de behuizing).
Deze remklauw https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... =price_asc is volledig detzelfde.

Alvast bedankt!
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: goedkope Shimano rem(klauw) met een spuit hervullen

Bericht door theguy »

update: Na het opnieuw bekijken van de technische handleiding moet ik alsnog een spuit gebruiken om remolie van beneden naar boven te duwen (stond niet op de afbeeldingen). Ik heb alle instructies toegepast en het werkt niet 100%. Ik zal straks nog eens proberen te ontluchten door gewoon vanboven het potje erop te schroeven, wat olie erin te doen en te bedienen. Als de 'spons' erin blijft zitten zal ik eens de remklauw (achteraan) van het frame te halen en beneden te laten hangen. Mss komt er zo nog wat gevangen lucht uit de remklauw naar boven. Enige nadeel is dat de remleiding in het frame ter hoogte van de bottom bracket op het laagste punt zit en daarna naar achter toe weer ophoog gaat.....ofwel zet ik de fiets een dag aan de kant met het voorwiel wat in de lucht zodat het laagste punt effectief de remklauw is.
Laatst gewijzigd door theguy op di 15 okt 2019 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: goedkope Shimano rem(klauw) met een spuit hervullen

Bericht door kevx »

Kan je die nippel open en dicht draaien?

Doorzichtig darmke eraan dat in een flesje hangt.

Potje boven op de remhendel schroeven, vullen. Druk opbouwen, remhendel inhouden, nippel open, terug dicht en herhalen tot er beneden geen lucht meer uitkomt. Zien dat het potje boven op de remhendel vol blijft...
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: goedkope Shimano rem(klauw) met een spuit hervullen

Bericht door theguy »

kevx schreef:Kan je die nippel open en dicht draaien?

Doorzichtig darmke eraan dat in een flesje hangt.

Potje boven op de remhendel schroeven, vullen. Druk opbouwen, remhendel inhouden, nippel open, terug dicht en herhalen tot er beneden geen lucht meer uitkomt. Zien dat het potje boven op de remhendel vol blijft...
Kan ik proberen. thx. Wordt vervolgd....
Plaats reactie