Hoe werkt een SID RL3 (Scott cusomized) vork?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Frenksel
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: do 10 mar 2016 12:03

Hoe werkt een SID RL3 (Scott cusomized) vork?

Bericht door Frenksel »

Weet iemand hoe de SID RL3 vork werkt?
Ik kan heel veel info vinden over de achterdemper, maar over de vork is nog helemaal niets gezegd. Niet door Scott, niet door Google, een geen manual te vinden.
Met andere woorden: wat gebeurt er wanneer ik de Twinlock hendel in een andere stand zet?

Scott schrijft wat over de achterdemper, en niets over de voordemper:
https://www.scott-sports.com/global/en/page/twinloc" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Hoe werkt een SID RL3 (Scott cusomized) vork?

Bericht door madskatingcow »

Bij het verzetten van de Twinlock hendel verander je de compressie van je vork. Volledig open : weinig compressie, midden stand : ietsje meer compressie met als gevolg dat de vork minder pompt maar wel straffer is bij het inveren en minder gevoelig bij kleine oneffenheden, gesloten : vork geblokkeerd.
Bij model 2019 is de compressie vooraf ingesteld in de fabriek, bij model 2020 kan je deze zelf instellen. Bij mijn SID World Cup 2019 zette ik de compressie praktisch volledig open om een zo gevoelig mogelijke vork te hebben.
Qua luchtdruk geeft de tabel op de vork voor mij 120 psi aan, maar 100 psi rijdt aangenamer en is nog steeds ruim voldoende bij controle van de sag.
Frenksel
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: do 10 mar 2016 12:03

Re: Hoe werkt een SID RL3 (Scott cusomized) vork?

Bericht door Frenksel »

Bedoel je dat je de high speed compressie instelt met de twinlock?

En dat de low speed voor de 2019 modellen is ingesteld in de fabriek en de 2020 de low speed knop krijgen? (Hoe weet je dat nu al)?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Hoe werkt een SID RL3 (Scott cusomized) vork?

Bericht door spaghetti_2 »

De twinloc trailstand werkt vooral op de demper (naar mijn aanvoelen en tot zover ik weet) en niet op de vork. Ik kan alleszins geen verschil bemerken qua voorvork in de mid en open stand, alleszins toch geen groot verschil. Ik heb nog een 2018 model met Fox SC 32, maar ik ga er even vanuit dat de principes van de twinloc gelijk blijven.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Hoe werkt een SID RL3 (Scott cusomized) vork?

Bericht door madskatingcow »

Op een 'gewone' RockShox SID World Cup kan je de low speed compressie regelen bovenop de vork. Met de remote / lock out regel je de high speed compressie. Meer info hier https://bikerumor.com/2016/04/29/rockshox-sid/

Bij de SID RL3 2019 kan je enkel de high speed compressie regelen met de remote, de low speed is vast ingesteld vanuit de fabriek. Bij model 2020, de Rockshox SID RL3 Ultimate kan je zowel high als low speed instellen.
Ymestdag
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 12 sep 2019 15:39

Re: Hoe werkt een SID RL3 (Scott cusomized) vork?

Bericht door Ymestdag »

De lowspeed compression aanpassing zit alleen op de SID Ultimate RLC3 (enkel Spark RC 900 WC AXS), op de lagere modellen staat een SID Select+ met RL3 demper, daar kan je de lowspeed compression niet van wijzigen.

Ik heb zelf een park RC 900 pro en ben aan het zien of ik de internals RLC3 kan bemachtigen voor in mijn select+
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Hoe werkt een SID RL3 (Scott cusomized) vork?

Bericht door madskatingcow »

Ok, maar nu heb je het over model 2020
Plaats reactie