waarom dubbelwandige velg?
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
waarom dubbelwandige velg?
In de garage nog een oud setje wielen liggen: LX naven, ARAYA CV-7 velgen. Het zijn enkelwandige velgen, maar er is eigenlijk niks mis met die wielen. Ze wegen zelfs minder dan 10 jaar jongere crosslands.
Wat is nu eigenlijk het nut/voordeel van dubbelwandige velgen? Hoe en waarom is dit geëvolueerd van enkel naar dubbel?
Wat is nu eigenlijk het nut/voordeel van dubbelwandige velgen? Hoe en waarom is dit geëvolueerd van enkel naar dubbel?
- swerkfiets
- Mountainbiker
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 06 feb 2004 19:35
- Rijdt met: olmo sramX0
- Contacteer:
Mmmm, waarom zijn er dan zo veel non-tubeless dubbelwandige velgen? En waarom bestonden die al jaren voordat tubeless populair min of meer werd?Genius schreef:Euh, is een dubbel wandige velg niet bedoeld om tubeless mee te rijden???
'k Vermoed dat Ridley_biker er dichter op zit, ook al is een dubbelwandige velg mss/wss wel een vereiste voor een tubeless-systeem.
Idd, maar het is toch redelijk moeilijk om een enkel wandige velg tubeless te maken. Je moet door de eerste wand namelijk je spaak nippels steken en de 2de maakt het geheel luchtdicht. Dus daarom denk ik dat er een dubbelwandige velg is.
Ik denk niet dat het voor de stevigheid is want dan zouden ze wel andere materialen en technieken gebruiken. Ik zie ook niet direct welke noemenswaardige grote krachten er op de velg zelf komen te staat, langs de zijkant die van je rem en rondom mss het gewicht van de rijder, maar veel van de stevigheid hangt af van de gebruikte spaaktechniek en spaken en verlgen natuurlijk(stijfheid).
Mss eens een mailtje naar de fabrikanten sturen voor hun uitleg?
Ik denk niet dat het voor de stevigheid is want dan zouden ze wel andere materialen en technieken gebruiken. Ik zie ook niet direct welke noemenswaardige grote krachten er op de velg zelf komen te staat, langs de zijkant die van je rem en rondom mss het gewicht van de rijder, maar veel van de stevigheid hangt af van de gebruikte spaaktechniek en spaken en verlgen natuurlijk(stijfheid).
Mss eens een mailtje naar de fabrikanten sturen voor hun uitleg?
Laatst gewijzigd door Genius op wo 22 jun 2005 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.