waarom dubbelwandige velg?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
muddy_
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 08 nov 2004 13:03
Contacteer:

waarom dubbelwandige velg?

Bericht door muddy_ »

In de garage nog een oud setje wielen liggen: LX naven, ARAYA CV-7 velgen. Het zijn enkelwandige velgen, maar er is eigenlijk niks mis met die wielen. Ze wegen zelfs minder dan 10 jaar jongere crosslands.

Wat is nu eigenlijk het nut/voordeel van dubbelwandige velgen? Hoe en waarom is dit geëvolueerd van enkel naar dubbel?
Gebruikersavatar
Chase
Mountainbiker
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 08 mei 2005 21:44
Rijdt met: ene me vitesse en 2 zonder

Bericht door Chase »

Ik denk da dat vooral te maken heeft met de stevigheid.
correct me iff I'm wrong
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

Euh, is een dubbel wandige velg niet bedoeld om tubeless mee te rijden???
Gebruikersavatar
swerkfiets
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 06 feb 2004 19:35
Rijdt met: olmo sramX0
Contacteer:

Bericht door swerkfiets »

@ genius
ik ben blij dat je er zoveel vanaf weet
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

swerkfiets schreef:@ genius
ik ben blij dat je er zoveel vanaf weet
:oops: Bedankt swerkfiets. :wink:
Denk je niet dat ik een kans maak om bij een fietsenmaker te gaan werken toevallig? O:) [-o<
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Genius schreef:Euh, is een dubbel wandige velg niet bedoeld om tubeless mee te rijden???
Mmmm, waarom zijn er dan zo veel non-tubeless dubbelwandige velgen? En waarom bestonden die al jaren voordat tubeless populair min of meer werd?

'k Vermoed dat Ridley_biker er dichter op zit, ook al is een dubbelwandige velg mss/wss wel een vereiste voor een tubeless-systeem.
Gebruikersavatar
trailstar
Mountainbiker
Berichten: 348
Lid geworden op: wo 12 mar 2003 20:53
Rijdt met: Rocky Mountain ETSX70, Ludo Postfiets

Bericht door trailstar »

bij een dubbelwandige velg worden de krachten verdeeld over meer oppervlakte, en dit is dus steviger!

zit ik der dichter bij, of was het geen kwis? #-o
Gebruikersavatar
Chase
Mountainbiker
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 08 mei 2005 21:44
Rijdt met: ene me vitesse en 2 zonder

Bericht door Chase »

Nu ik het zo lees denkik da het voor de stevigheid en voor tubeless is. :wink:
tubeless met een enkelvoudige wand kan denkik niet [-X
volges mij zitte we der allemaal dicht tege :lol:
grtz
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

Idd, maar het is toch redelijk moeilijk om een enkel wandige velg tubeless te maken. Je moet door de eerste wand namelijk je spaak nippels steken en de 2de maakt het geheel luchtdicht. Dus daarom denk ik dat er een dubbelwandige velg is.
Ik denk niet dat het voor de stevigheid is want dan zouden ze wel andere materialen en technieken gebruiken. Ik zie ook niet direct welke noemenswaardige grote krachten er op de velg zelf komen te staat, langs de zijkant die van je rem en rondom mss het gewicht van de rijder, maar veel van de stevigheid hangt af van de gebruikte spaaktechniek en spaken en verlgen natuurlijk(stijfheid).
Mss eens een mailtje naar de fabrikanten sturen voor hun uitleg? :P
Laatst gewijzigd door Genius op wo 22 jun 2005 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trailstar
Mountainbiker
Berichten: 348
Lid geworden op: wo 12 mar 2003 20:53
Rijdt met: Rocky Mountain ETSX70, Ludo Postfiets

Bericht door trailstar »

een ander voordeel van dubbelwandige velgen is dat als je je spaken aanspant, dat je dan niet tegen het velglint en zo ook tegen je binnenband zit te wrijven, maar dat er nog een pak plaats tss je nippel en je velglint/binnenband is.
Plaats reactie