Hier heb je een punt, maar ik heb nog een oud setje velgen liggen die dubbel wandig zijn. Hier heb ik gezien dat de eerste wand(waardoor de spaaknippels komen) is uitgewerkt in de vorm van een iets wat 'hogere' velg dan normaal, je hebt dus een lange suppap nodig. Maar ik denk dat ze er een 2de wand hebbben ingelegd om zo te voorkomen dat de biba in die 'driehoekige' (verhoogde) velg komt te liggen. Die 2de velgwand is dan een normale wand, maar hierin zijn gaten voorzien om de spaaknippels langs binnen in te leggen(dus niet langs buitanaf in te draaien zoals bij 'echte' tubeless velgen). Hier komt ook nog eens een velglint over te liggen(over de 2de wand). Op die 2de wand kan je dan mooi je biba leggen en oppompen zonder enige problemen. Je hebt dan dus wel een langere suppap nodig om doordheen de 2de en dan de verhoogde buitenste wand te graken.Jack77 schreef: Mmmm, waarom zijn er dan zo veel non-tubeless dubbelwandige velgen? En waarom bestonden die al jaren voordat tubeless populair min of meer werd?
Ik heb de velg eens even bekeken en heb nog een sticker gezien waarop stond: x-plorer double wall, for your safety - alesa.
Ik heb ook even de totale hoogt van de velg zonder buba opgemeten en bij de dubbelwandige velg meette ik 25.5 mm hoogte. Bij een gewone enkelwandige velg meette ik 17.25mm. Dus hier zie je toch een duidelijk verschil in hoogte.
Een gewone tubeless velg nu is hier ergens tussen in deze hoogtes.