waarom dubbelwandige velg?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

Jack77 schreef: Mmmm, waarom zijn er dan zo veel non-tubeless dubbelwandige velgen? En waarom bestonden die al jaren voordat tubeless populair min of meer werd?
Hier heb je een punt, maar ik heb nog een oud setje velgen liggen die dubbel wandig zijn. Hier heb ik gezien dat de eerste wand(waardoor de spaaknippels komen) is uitgewerkt in de vorm van een iets wat 'hogere' velg dan normaal, je hebt dus een lange suppap nodig. Maar ik denk dat ze er een 2de wand hebbben ingelegd om zo te voorkomen dat de biba in die 'driehoekige' (verhoogde) velg komt te liggen. Die 2de velgwand is dan een normale wand, maar hierin zijn gaten voorzien om de spaaknippels langs binnen in te leggen(dus niet langs buitanaf in te draaien zoals bij 'echte' tubeless velgen). Hier komt ook nog eens een velglint over te liggen(over de 2de wand). Op die 2de wand kan je dan mooi je biba leggen en oppompen zonder enige problemen. Je hebt dan dus wel een langere suppap nodig om doordheen de 2de en dan de verhoogde buitenste wand te graken.
Ik heb de velg eens even bekeken en heb nog een sticker gezien waarop stond: x-plorer double wall, for your safety - alesa.
Ik heb ook even de totale hoogt van de velg zonder buba opgemeten en bij de dubbelwandige velg meette ik 25.5 mm hoogte. Bij een gewone enkelwandige velg meette ik 17.25mm. Dus hier zie je toch een duidelijk verschil in hoogte.
Een gewone tubeless velg nu is hier ergens tussen in deze hoogtes.
Gebruikersavatar
Timmeh
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 15 okt 2004 20:11
Rijdt met: specialized epic expert

Bericht door Timmeh »

ik heb dubbelwandige velgen maar ik kan geen tubeless banden steken dus ik zou toch wel denken dat het bedoeld is om meer stevigheid te hebben
Gebruikersavatar
Chase
Mountainbiker
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 08 mei 2005 21:44
Rijdt met: ene me vitesse en 2 zonder

Bericht door Chase »

Timmeh schreef:ik heb dubbelwandige velgen maar ik kan geen tubeless banden steken dus ik zou toch wel denken dat het bedoeld is om meer stevigheid te hebben
maar met enkelvoudige wanden kan je geen tubeless hebben :wink:
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

Dubblewandige velgen zijn gerolde profielen, veel steviger dus als gerolde latten (enkelwandige velg).
Een dubbelwandige velg zal dus veel minder snel een grote slag vertonen of zelfs plooien.
Heb met mijn toen ik begon s een enkelwandige velg gehad die in kluisbergen bijna 30° geplooid stond.
Alles hangt en staat natuurlijk ook met de spaakspanning.

UST= dubbelwandig (zou kunnen, heb ik geen ervaring mee.)

Ik zou zeggen spaakspanning controleren en oprijden die velgen.
Gebruikersavatar
Timmeh
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 15 okt 2004 20:11
Rijdt met: specialized epic expert

Bericht door Timmeh »

ridley_biker schreef:
Timmeh schreef:ik heb dubbelwandige velgen maar ik kan geen tubeless banden steken dus ik zou toch wel denken dat het bedoeld is om meer stevigheid te hebben
maar met enkelvoudige wanden kan je geen tubeless hebben :wink:
muddy_ schreef:Wat is nu eigenlijk het nut/voordeel van dubbelwandige velgen? Hoe en waarom is dit geëvolueerd van enkel naar dubbel?
het feit dat je met enkelvoudige banden geen tubeless kan hebben doet volgens mij niet ter zake aangezien er eerst dubbelwandige velgen waren en dan tubeless banden, de threadstarter vroeg enkel maar om het nut voordeel, en het hoe en waarom van de evolutie van enkelwandig naar dubbelwandig. en het antwoord op beide is dat ze dubbelwandig zijn geworden voor de stevigheid. Die tubeless banden zijn gewoon een leuk neveneffect van die evolutie :-D

(die hitte doet een mens toch wel zeveren #-o )
vinni
Mountainbiker
Berichten: 144
Lid geworden op: zo 10 apr 2005 18:27

Bericht door vinni »

zoon dubbelwandige velgen heb je ook nodig voor 33 ers of hoe jullie die remmekes ook noemen he! volgens mij ijn die vooral daarvoor, en voor de tevigheid!
RinusdB
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 25 aug 2021 00:48

Re: waarom dubbelwandige velg?

Bericht door RinusdB »

Een dubbelwandige velg zoals ik hem ken is een stuk steviger maar heeft gaten in de 2e wand om de spaaknippels in te doen en aan te draaien. In mijn geval gaat het om een electrische variant dus het wiel is een stuk zwaarder en krijgt dus hardere klappen te verduren.
giant1982
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: za 30 dec 2017 10:20

Re: waarom dubbelwandige velg?

Bericht door giant1982 »

Hierboven is een antwoord op een vraag van exact 16 jaar en 2 maanden geleden :-D
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: waarom dubbelwandige velg?

Bericht door KrisMaes76 »

giant1982 schreef: wo 25 aug 2021 21:41 Hierboven is een antwoord op een vraag van exact 16 jaar en 2 maanden geleden :-D
Soms moet je al es nadenken over een antwoord he :)
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: waarom dubbelwandige velg?

Bericht door Mister No Chaïn »

Dat een dubbelwandige velg beter is voor je hs33 remmekes lijkt me ondertussen ook lichtjes achterhaalt :lol:
Plaats reactie