sram gx eagle

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: sram gx eagle

Bericht door Flip FSR »

spaghetti_2 schreef:
Flip FSR schreef:Ik rij met GX Eagle 1x11
Vertanding 28 voor & 10-42 achter. Voor mij de ideale combo op m'n trail bike, ik klim graag en met deze verhoudingen lukt dat perfect.
Voor XC gebruik zou ik wel een andere vertanding gebruiken, 30 of 32 vooraan of zo, want 30/u op de vlakke is zowat de max met deze :wink:
Dat is geen Eagle, Eagle is altijd 1x12 met 50 vanachter
Ahhhhh dat verschil is me nu dan einelijk duidelijk, thx !!
Eagle hier en GX daar, ik werd er niet meer wijs uit. Nooit te oud om te leren :-)
cubi
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 08 aug 2012 19:54
Rijdt met: cube

Re: sram gx eagle

Bericht door cubi »

ik heb enkele weken geleden een GX laten plaatsen. Is het hierbij ook interessant om met 2 kettingen te rijden om de levensduur van tandwielen te verlengen. Ik heb ergens gehoord dat het voorste tandwiel rap aan vervanging toe is . De ketting loopt behoorlijk schuin als je op het kleinste of grootste blad rijdt achteraan waardoor het kettingblad afslijt aan de zijkant , denk ik dan . Klopt dit?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: sram gx eagle

Bericht door Mister No Chaïn »

Mijn vorige mtb heb ik verkocht met 3700km op de teller, toen had het voorste blad wel zijn beste tijd gehad ja. Terwijl je aan de cassette nog niet zoveel slijtage zag. Dit was overigens met 2 kettingen, in té vettige omstandigheden in de winter rijd ik wel niet.
Op mijn woon-werk fiets staat een 3x10 XT, daar is het gewoon hetzelfde verhaal hoor. Het voorblad is een halve ninja-ster vooraleer mijn cassette écht op is.

Ik rijd op al mijn fietsen met verschillende kettingen, qua levensduur is dat sowieso de beste manier. Op de koers en woonwerk vervang ik gewoon tijdig de ketting. Na 3 kettingen vervang ik alles. Bij de mtb wissel ik 2 kettingen af en vervang vervolgens alles. Op mijn woonwerk hou ik geen kilometers bij maar ik heb niet de indruk dat een voorblad (3x10 XT) zoveel langer meegaat als een 1x12.

Als je sneller een nieuw voorblad zet moet je ook weer 2 nieuwe kettingen pakken. Of een nieuwe ketting op een cassette met pakweg 2500km nog goed gaat lopen ... het is niet omdat het er nog niet versleten uit ziet dat het nog vlot draait. Voor 200 euro koop je cassette, ketting + voorblad. Ik vervang dan gewoon liever alles tezamen.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: sram gx eagle

Bericht door spaghetti_2 »

Ik rijd idd ook met 2, soms zelfs 3 kettingen. Voorste kettingblad is inderdaad het meest gevoelig aan slijtage. Anderzijds, ik spreek dan over één kettingblad per seizoen (ca. 4000-5000 km). In de winter kan je eigenlijk best een stalen kettingblad van Sram monteren. Kost een pak minder geld en is veel slijtvaster. Die 50-70 extra grammen kunnen er wel bij in de winter (of doorheen het hele jaar voor wie geen grammenjager is).
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: sram gx eagle

Bericht door Flip FSR »

spaghetti_2 schreef: een stalen kettingblad van Sram monteren. Kost een pak minder geld en is veel slijtvaster. Die 50-70 extra grammen kunnen er wel bij in de winter (of doorheen het hele jaar voor wie geen grammenjager is).
Dat is bij mij standaard, de prijs voor de alu versie is ronduit belachelijk met 5x de prijs van een stalen, en dat voor 70gr (oftewel 1 energiereep) #-o
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: sram gx eagle

Bericht door theguy »

...ik laat via deze post wat stoom af door mn ontgoocheling uit te drukken i.v.m. Eagle GX en Sram in het algemeen.

Na jaren een wat goedkoper fiets te hebben gehad met jaren geleden Alivio en dan Deore en laatst SLX ben ik overgeschakeld naar Sram vanwege de Eagle 12 speed. De hoop was, aangezien ik ook meer dan het dubbele betaal, dat alles toch wel iets langer zou meegaan.
Neen dus! Ik heb nu in vier maanden tijd 1200km gereden (vroeger 1000km in een jaar) en het valt dik tegen. Door dat ik te lang heb moeten wachten op een bestelling van ketting en wat andere zaken heb ik nu plots toch een cassette erbij mogen bestellen (één artikel niet binnen). De slijtage van de ketting stond na een kleine 600km op 0.25% en nu plots zeker 1% (goed voelbaar op de kronen die niet veel gebruikt worden. Ook de DUB cranklagers moesten in allerijl vervangen worden (Sram claimt betere afdichting!?) want de drive side zat volledig vast. Daar bovenop had ik al op 600km de lagers van het DT Swiss achterwiel en de driver body laten vervangen (wiel zal al volledig los!) en vertonen deze nu ook al weer veel slijtage (net gereinigd en ingevet).
Het is niet haalbaar om na een stoffige of slijkvolle rit die open GX Eagle cassette niet te spoelen of af te spuiten (de crank kan eventueel wel met spons). Ook de tandwieltjes van de derailleur waren aan vervanging toe.

Tot zover de duurzaamheid van Sram. Ik las hier ook dat mensen verschillende kettingen gebruiken maar normaal mag een kettingslotje op die ketting maar één keer gebruikt (geopend) worden. Dus ik vraag me af als er bij een kettingwissel telkens een nieuw kettingslotje gebruikt wordt.
Dan heb ik het nog niet over die meer dan 50Nm koppel waarmee de crankas vast moet die ervoor zorgde dat bij het lostrekken de zeskant van bout half overgetrokken was (dus losdraaien met een slagmoersleutel en pin spanner kopen om bout te vervangen)!
Dus kommer en kwel genoeg met Sram.

Ik heb dus voor een goeie 200€ aan materiaal besteld plus nog eens een 300€ voor een ander achterwiel (Hope met de Hope pro4 naaf die beter zou moeten afdichten).
Dus deze hobby begint me veel meer geld te kosten dan gedacht.

Ik moet wel meegeven dat het schakelen bij Sram veel directer is dan bij Shimano door het systeem met o.a. dat kabelwieltje op de derailleur en de veel groter trekspanning van derailleur.

Voila. Stoom afgelaten. Hou jullie niet in om te reageren.
Ik kijk alvast uit wanneer er een SLX of XT versie met een 12 speed achteraan op de markt komt. Dan eens prijzen vergelijken (Sram vs Shimano) en testen.
somerse
Mountainbiker
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 12 mei 2013 15:34

Re: sram gx eagle

Bericht door somerse »

Dan heb je erg veel pech vrees ik. Ik ben een klein jaar geleden ook overgeschakeld van shimano naar sram gx eagle om 'eens iets anders te hebben'. Tot nu toe een 2500km gereden. Ketting vertoont nauwelijks slijtage en het tandwiel en de cassette zien er nog erg goed uit. Er is enkel wat zwarte verf af op de kleine kroontjes.
Reinigen doe ik meestal gewoon met de kettingreinigerproduct en een spons, geen borstels of dergelijke. Uiteraard alles droog/schoonvegen met een vod, inwaxen en klaar is Kees.
Met de cranks en dergelijke al helemaal geen last.
Schakelen doet het inderdaad als een pareltje, maar of het nu zo veel beter is dan shimano vind ik moeilijk te zeggen.

Ik vrees dus dat je gewoon erg veel pech hebt of zoals ze zeggen: 'een fiets hebben die op maandag is gemaakt'.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: sram gx eagle

Bericht door Mister No Chaïn »

Qua ketting en tandwielen kan ik niet klagen maar mijn trapas is ook al naar de filistijnen op 1500km. En ik rijd dan niet eens in de winter, dat is toch wel vrij armetierig.

Een klein vogeltje vertelde me dat XT 1x12 in de pijplijn zit, het zal op de 2020 modellen staan die er over enkele maanden aankomen.
roderider
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 18 jul 2016 08:54

Re: sram gx eagle

Bericht door roderider »

De trapas zelf? Niet de bottom bracket? Wat scheelde er dan aan?
Mister No Chaïn schreef:Qua ketting en tandwielen kan ik niet klagen maar mijn trapas is ook al naar de filistijnen op 1500km. En ik rijd dan niet eens in de winter, dat is toch wel vrij armetierig.

Een klein vogeltje vertelde me dat XT 1x12 in de pijplijn zit, het zal op de 2020 modellen staan die er over enkele maanden aankomen.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: sram gx eagle

Bericht door theguy »

theguy schreef:...ik laat via deze post wat stoom af door mn ontgoocheling uit te drukken i.v.m. Eagle GX en Sram in het algemeen.

Na jaren een wat goedkoper fiets te hebben gehad met jaren geleden Alivio en dan Deore en laatst SLX ben ik overgeschakeld naar Sram vanwege de Eagle 12 speed. De hoop was, aangezien ik ook meer dan het dubbele betaal, dat alles toch wel iets langer zou meegaan.
Neen dus! Ik heb nu in vier maanden tijd 1200km gereden (vroeger 1000km in een jaar) en het valt dik tegen. Door dat ik te lang heb moeten wachten op een bestelling van ketting en wat andere zaken heb ik nu plots toch een cassette erbij mogen bestellen (één artikel niet binnen). De slijtage van de ketting stond na een kleine 600km op 0.25% en nu plots zeker 1% (goed voelbaar op de kronen die niet veel gebruikt worden. Ook de DUB cranklagers moesten in allerijl vervangen worden (Sram claimt betere afdichting!?) want de drive side zat volledig vast. Daar bovenop had ik al op 600km de lagers van het DT Swiss achterwiel en de driver body laten vervangen (wiel zal al volledig los!) en vertonen deze nu ook al weer veel slijtage (net gereinigd en ingevet).
Het is niet haalbaar om na een stoffige of slijkvolle rit die open GX Eagle cassette niet te spoelen of af te spuiten (de crank kan eventueel wel met spons). Ook de tandwieltjes van de derailleur waren aan vervanging toe.

Tot zover de duurzaamheid van Sram. Ik las hier ook dat mensen verschillende kettingen gebruiken maar normaal mag een kettingslotje op die ketting maar één keer gebruikt (geopend) worden. Dus ik vraag me af als er bij een kettingwissel telkens een nieuw kettingslotje gebruikt wordt.
Dan heb ik het nog niet over die meer dan 50Nm koppel waarmee de crankas vast moet die ervoor zorgde dat bij het lostrekken de zeskant van bout half overgetrokken was (dus losdraaien met een slagmoersleutel en pin spanner kopen om bout te vervangen)!
Dus kommer en kwel genoeg met Sram.

Ik heb dus voor een goeie 200€ aan materiaal besteld plus nog eens een 300€ voor een ander achterwiel (Hope met de Hope pro4 naaf die beter zou moeten afdichten).
Dus deze hobby begint me veel meer geld te kosten dan gedacht.

Ik moet wel meegeven dat het schakelen bij Sram veel directer is dan bij Shimano door het systeem met o.a. dat kabelwieltje op de derailleur en de veel groter trekspanning van derailleur.

Voila. Stoom afgelaten. Hou jullie niet in om te reageren.
Ik kijk alvast uit wanneer er een SLX of XT versie met een 12 speed achteraan op de markt komt. Dan eens prijzen vergelijken (Sram vs Shimano) en testen.
Ik heb net mn bestelling van het Hope achterwiel aangepast van Sram XD freehub naar stalen Shimano freehub en ik heb ook al een half NX eagle setje (3 kettingen, cassette, stalen tandwiel vooraan) erbij besteld. Ik hoop op wat minder slijtage (wel een goeie 200gr zwaarder) en tegelijkertijd goedkopere onderdelen. Laats las ik ergens dat de NX eagle speciaal zou gemaakt zijn voor e-bike en dus wat beter tegen de trapkracht kan.
Ondertussen ben ik ook al voorbereid op een Shimano XT 1x12 die mss in 2020 op de markt komt.
Plaats reactie