Forumoverzicht Productinfo Fietsonderdelen LUX CF SL 8.0 PRO RACE - 110mm?

LUX CF SL 8.0 PRO RACE - 110mm?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan


Bericht wo 16 jan 2019 16:27
crosserke585 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 87
Mijn bike: Specialized Big Hit III, NS Metropolis

Iemand ervaring met de "nieuwe" LUX CF SL 8.0 PRO RACE?
Deze heeft 110mm travel op de voorvork.. al enige nadelen ofzo mee ondervonden waardoor men beter de vork vervangt door een 100mm variant?
Indien iemand een medium of large heeft waar ik eens mee mag testen hoor ik het graag.

_anonymus_ Mountainbiker

Berichten: 1529
Mijn bike: big wheels - steel is real
10mm veerweg verschil, dat ga je bijna niet merken.
Zeker niet als de fiets nieuw voor je is.

spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1300
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Waarom zou dit een nadeel zijn?

crosserke585 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 87
Mijn bike: Specialized Big Hit III, NS Metropolis

spaghetti_2 schreef:
Waarom zou dit een nadeel zijn?


Ik heb werkelijk geen idee, mijn ervaring komt van hardtails (dirt, dus max 100mm veerweg en 24" wielen) en downhillfietsen (wat het ander uiterste is).
Sommige mensen zweren bij 80-100mm voor xc dus vandaar mijn vraag.
Normaal had ik de Lux nooit in overweging genomen, maar nu ze een dropper hebben toegevoegd zijn ze wel interessant.

spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1300
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Moderne XC fietsen volgen de trends in het WB circuit: meer extreme en technische parcours. Dropperposts, bredere banden en velgen, meer veerweg en een gewijzigde geometrie horen daarbij. De Lux speelt daar volop op in (anders zouden ze geen dropperpost monteren) maar het blijft een volbloed XC fiets, gemaakt om zo snel mogelijk te rijden. Ik zou me dus niet teveel zorgen daarover maken. Ze begrijpen ondertussen (nog niet iedereen) dat sneller niet hetzelfde is als smaller, lichter, flauwer, ... :) Of die 110 mm veel verschil gaat uitmaken tov 100, dat weet ik niet. Maar 100 vind ik wel het minimum, 80 zou ik nooit steken op een XC fiets. Hangt er natuurlijk vanaf waar je rijdt. Ik kom uit het Leuvense en rij de Ardeense mtb marathons. Zowel op de lokale trails als in de Ardennen gebruik ik mijn volledige veerweg (100mm, XC hardtail)

crosserke585 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 87
Mijn bike: Specialized Big Hit III, NS Metropolis

Thanks voor die info, nu zal het enkel zoeken worden of ik ergens 1 kan testen.
Ik weet niet of dat bij het depot dat ze hebben (Leuven?) mogelijk is?
Want je kan wel alles meten en zo afgaan op de maattabel maar het gevoel is toch alles...

spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1300
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Ik denk niet dat je kan testen in het depot, daar staan ook geen fietsen op voorraad normaal. Maar vragen staat vrij natuurlijk. In mei heb je weer de Happy Bike Days waar je er veel kan testen.

Maar.. zijn niet quasi alle Lux'en uitverkocht?

crosserke585 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 87
Mijn bike: Specialized Big Hit III, NS Metropolis

Quasi, niet alle.. Dat is het punt van de maat... Er staat nog een Pro Race 8.0 en enkele Pro Race 9.0 in de outlet met wat korting, maar deze zijn maat large..
En ik met mijn 1m90 kan voor sommige modellen een M hebben en voor sommige een L, afhankelijk vd geometrie en hoe ik me voel op de fiets..

spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1300
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Een M met 1m90? Ik heb ook paar jaar terug een Canyon fully gehad (26" nog wel). Met mijn 1m78 was M perfect voor mij. Geometrie zal wel wat gewijzigd zijn sindsdien maar een M voor 1m90 lijkt mij zeer klein.

bartike Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 451
Mijn bike: karton/aluminium/ijzer
ik heb die, het veert goed kan ik zeggen :)

ben 1m96 en heb xl

Volgende

Keer terug naar Fietsonderdelen