Hoeveel km gaat een nieuwe ketting *normaal* mee?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
didius
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 nov 2018 21:13

Hoeveel km gaat een nieuwe ketting *normaal* mee?

Bericht door didius »

Ik kocht onlangs zo'n meter die de slijtage van een ketting bepaalt, omdat ik vond dat mijn mtb niet meer vlot schakelde.

De meting is duidelijk, de ketting is dringend aan vervanging toe. Maar ik heb eigenlijk slechts een 2000 tal km met die ketting gedaan. Dat lijkt me toch maar kort als levensduur... Een ketting op een mtb ziet natuurlijk wel wat af, zeker in de huidige omstandigheden met modder enz...

Vandaar de vraag, wat is een *normale* levensduur (in km) van een mtb ketting?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Hoeveel km gaat een nieuwe ketting *normaal* mee?

Bericht door Mister No Chaïn »

2000km is zeker niet abnormaal, als je ook in de winter rijd vind ik dat zelfs al 'veel'.

Op de koersfiets vervang ik mijn ketting gewoon na x aantal kilometers, op de koers kunnen er dat al aardig wat zijn. Op de mtb ben ik daar eigenlijk geen fan van gezien de grotere slijtage van de tandwielen. Ik rijd met 2 kettingen en wissel deze af. Zelfs op deze manier doe ik max 4000km met tandwielen, en ik rijd niet eens in de winter.
Ja, vroeger was alles beter (lees: steviger) :P
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Hoeveel km gaat een nieuwe ketting *normaal* mee?

Bericht door Free_ltd »

Ik wissel ok zowat rond de 2000km. Is nu ook niet bepaald een dure kost.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Hoeveel km gaat een nieuwe ketting *normaal* mee?

Bericht door _anonymus_ »

Op de MTB wissel ik af tussen twee kettingen om zo de slijtage aan tandwielen en cassette wat te verminderen.
Vroeger (9-speed) was alles na 3000 km wel op.
Nu rij ik 1x11 (Shimano) en na 4000 km ziet alles er nog verrassend goed uit eigenlijk.
didius
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 nov 2018 21:13

Re: Hoeveel km gaat een nieuwe ketting *normaal* mee?

Bericht door didius »

@_anonymus_, @Mister No Chaïn
Het afwisselen tussen de twee kettingen, welk systeem gebruik je daarbij? Ik bedoel, na welke periode wissel je af, enz.. Toch niet elke rit afwisselen? Is dat geen probleem voor de master links?
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Hoeveel km gaat een nieuwe ketting *normaal* mee?

Bericht door _anonymus_ »

Ik wissel om de twee- à driehonderd kilometer (ik hou dit bij in een Excelletje).
Ik gebruik gewoon een powerlink. Vroeger (9-speed) was dit een hersluitbare die ik gewoon met de hand kon openen en sluiten. Nu (11-speed) is dit er één die in principe voor eenmalig gebruik is, maar met een tang voor zo'n link kan je die wel openen en sluiten. Nog geen problemen mee gehad.
Plaats reactie