naafdynamo voor en achterlicht , genoeg vermogen ?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
fanaatfietser
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 22 dec 2018 14:31

naafdynamo voor en achterlicht , genoeg vermogen ?

Bericht door fanaatfietser »

hallo , ik heb trek stadfiets met voorlicht op naafdynamo, achterlicht op batterij.
het voorlicht werkt prima.
Onlangs heb ik een achterlicht gekocht die geschikt is voor naafdynamo. achterlicht is afgetakt van de bedrading van de koplamp.
De bedrading is ok (dubbel gecheckt) . Soms werkt het licht en soms niet - beide wel of beide niet.

Vraag : moet ik ander type van koplamp en achterlicht kopen ? ik vermoed dat er een probleem is met de hoeveelheid stroom die opgewekt wordt.
naafdynamo is shimano 2,4w.


Als ik het achterlicht weer ontkoppel werkt de koplamp opnieuw perfect .
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: naafdynamo voor en achterlicht , genoeg vermogen ?

Bericht door kenny »

Lijkt me eerder een massa probleem
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: naafdynamo voor en achterlicht , genoeg vermogen ?

Bericht door Boebbel »

Traditioneel was 2,4 niet genoeg om voorlicht én achterlicht te voeden. Ook bij mijn stadsfiets was er enkel een voorlicht op dynamo, achterlicht op batterijen.

Ondertussen heb ik mijn voorlicht vervangen door een led exemplaar. Voor het achterlicht ben ik nog zoek naar een passend kabeltje, dan koppel ik die ook aan de dynamo. Ik gok dat het met leds wel te doen moet zijn.

Ik heb even gezocht en zag toch positief nieuws
CapoJan op het wereldfietser forum schreef: Wel, op mijn oude Trek 7320 zit een 2,4W naafdynamo (Shimano HB-NX22) die een Philips SafeRide led koplamp en een BuM Toplight achterlicht aanstuurt. Die dynamo heeft daar geen enkel probleem mee.
Zijn het led lichten? Anders geeft je dynamo niet genoeg W. Trek je een tweeaderige kabel?
fanaatfietser
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 22 dec 2018 14:31

Re: naafdynamo voor en achterlicht , genoeg vermogen ?

Bericht door fanaatfietser »

@kenny , een massaprobleem zou kunnen , het contact om de naafdynamo zelf is niet meer optimaal.
vroeger deed ik soms mijn voorwiel uit om de fiets in auto te stoppen. dat massa contact kan misschien versleten zijn.

@boebbel , dat artikel van capo jan had ik ook al gevonden.
om te antwoorden op uw vraag : Het zij beide ledlampen , vgls . de beschrijving beide geschikt voor naafdynamo.

Vraag : Zou het helpen om de aftakking in de koplamp te maken ? nu tak ik af in de "toevoer" vanuit de naafdynamo.
fanaatfietser
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 22 dec 2018 14:31

Re: naafdynamo voor en achterlicht , genoeg vermogen ?

Bericht door fanaatfietser »

goed nieuws , het werkt weer . het was inderdaad de massa die niet meer goed verbonden was.
Ik heb de verbinding op de naafdynamo volledig losgaemaakt en de kabeltjes er op nieuw goed ingestopt.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: naafdynamo voor en achterlicht , genoeg vermogen ?

Bericht door kenny »

fanaatfietser schreef:goed nieuws , het werkt weer . het was inderdaad de massa die niet meer goed verbonden was.
Ik heb de verbinding op de naafdynamo volledig losgaemaakt en de kabeltjes er op nieuw goed ingestopt.
Kon niet veel anders, als de dynamo niet geschikt is voor 2 lampen gaan die ook op geen enkel moment werken. Aangezien het eerder kerstboomeffect is was het massa of stroomverlies
Plaats reactie