GX Eagle is prijs/kwaliteit natuurlijk redelijk straf op dit moment. Ik vind wel dat Eagle moeilijker is om echt goed afgeregeld te krijgen, en misschien ook wel gewoon overkill: ik heb denk ik 1 keer dat gigagrote blad gebruikt en dat was 'instant wheelie', en dus geraakte ik daarmee ook niet boven waar een 11 speed zou tekort geschoten zijn.
dus ik vroeg mij af: is het geen goed moment om te upgraden naar een XO1 of een XX 11 speed van SRAM? zijn die onderdelen nu aantrekkelijk qua prijs aangezien Eagle wat hipper/moderner is? Gaat dat veel gewichtsbesparing opleveren tov GX Eagle? andere voor- of nadelen?
GX Eagle --> de betere 11 speed?
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 67
- Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
- Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18
Re: GX Eagle --> de betere 11 speed?
Als uw benen overal die 44 of hoeveel is het max? aankunnen, waarom dan niet?
Ik rij nog steeds 2 x 10 en had ook wel eens last van wheelies in het bergop gaan, todat ik een paar maanden terug een clinic volgde waarin werd uitgelegd dat dit door mijn lichaamshouding kwam
Ik rij nog steeds 2 x 10 en had ook wel eens last van wheelies in het bergop gaan, todat ik een paar maanden terug een clinic volgde waarin werd uitgelegd dat dit door mijn lichaamshouding kwam
- spaghetti_2
- Mountainbiker
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
- Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite
Re: GX Eagle --> de betere 11 speed?
Bericht door spaghetti_2 »
Ik weet niet op wat voor terrein je rijdt en met welke instelling. Ik rijd zelf marathons in de ardennen op 'wedstrijdtempo'. Ik rij momenteel met een 11-speed, 32 voor en 10-42 achter. Ik rij in de gemiddelde marathon toch meerdere keren op mijn kleinste versnelling. Gelukkig heb ik veel kracht maar af en toe zou een 50 mij toch echt wel van pas komen. Op de bijtrap stukken zit ik toch ook al snel op de 32-10. Ik vind het niet onoverkomenlijk maar voor mezelf zie ik toch wel echt de voordelen van een Eagle groep met bv 10-50 achter en 34 voor.
Als je je beperkt tot toertochten in de provincie Antwerpen, dan kan ik me voorstellen dat een Eagle niet nodig is. Maar stel dat je binnen anderhalf jaar een keer de Alp Epic wil gaan rijden (ik zeg maar iets), dan heb je misschien weer spijt dat je die Eagle hebt weggedaan. Als je tevreden bent van een GX Eagle dan zou ik niet overschakelen. Een X01 of XX1 zal je wat grammen besparen maar dit zijn in mijn ogen niet de grammen die je moet besparen. Afgelopen jaar een X01 derailleur stuk gereden door een tak en vanuit prijs overweging vervangen door een GX model. Ook mijn cassette is ondertussen een goedkoper GX model. Technisch voel ik geen verschil en ik ga geen +100€ extra betalen voor 50g verschil. Degene die dat verschil voelt op de fiets mag mij proberen te overtuigen. Zoals je zelf al aangeeft is GX prijs/kwaliteit een dikke hit. Misschien niet zo sexy als een high-end groep maar dan moet je voor jezelf de afweging uitstraling vs. value maken.
Als je je beperkt tot toertochten in de provincie Antwerpen, dan kan ik me voorstellen dat een Eagle niet nodig is. Maar stel dat je binnen anderhalf jaar een keer de Alp Epic wil gaan rijden (ik zeg maar iets), dan heb je misschien weer spijt dat je die Eagle hebt weggedaan. Als je tevreden bent van een GX Eagle dan zou ik niet overschakelen. Een X01 of XX1 zal je wat grammen besparen maar dit zijn in mijn ogen niet de grammen die je moet besparen. Afgelopen jaar een X01 derailleur stuk gereden door een tak en vanuit prijs overweging vervangen door een GX model. Ook mijn cassette is ondertussen een goedkoper GX model. Technisch voel ik geen verschil en ik ga geen +100€ extra betalen voor 50g verschil. Degene die dat verschil voelt op de fiets mag mij proberen te overtuigen. Zoals je zelf al aangeeft is GX prijs/kwaliteit een dikke hit. Misschien niet zo sexy als een high-end groep maar dan moet je voor jezelf de afweging uitstraling vs. value maken.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
- Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18
Re: GX Eagle --> de betere 11 speed?
Anderzijds wat ik ook een beetje merk op verschillende kanalen, dat een 1 x 12 veel sneller occasie verkoopt dan een 1 x 11. Ook al is het gx tegenover xx1. Soms heb ik het gevoel dat 1 x 11 achterhaald is
- Beny
- Mountainbiker
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
- Rijdt met: 7x specialized/1x turner
Re: GX Eagle --> de betere 11 speed?
Ik heb een bike met 1x11 waarbij voorblad klein gekozen werd om even klein te trappen als kleinste versnelling van een 2x10 SRAM
Ik mis dan wel topsnelheid op makkelijke omlopen, maar op een echt MTB parcours in de Ardennen of de Alpen heb ik die zwaardere versnellingen niet gemist
Met de 1x12 op een andere bike uiteraard een breder bereik
Mocht de bike het aankunnen, verkies ik persoonlijk toch nog voor een 2x
Bij plots een steile helling volstaat 1 klik waardoor uw ketting vooraan valt naar zijn klein blad
Ik mis dan wel topsnelheid op makkelijke omlopen, maar op een echt MTB parcours in de Ardennen of de Alpen heb ik die zwaardere versnellingen niet gemist
Met de 1x12 op een andere bike uiteraard een breder bereik
Mocht de bike het aankunnen, verkies ik persoonlijk toch nog voor een 2x
Bij plots een steile helling volstaat 1 klik waardoor uw ketting vooraan valt naar zijn klein blad
- spaghetti_2
- Mountainbiker
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
- Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite
Re: GX Eagle --> de betere 11 speed?
Bericht door spaghetti_2 »
Dan moet je op dat moment op nog op je buitenblad aan het rijden zijn en moet de ketting achter ook op een voldoende grote krans liggen :)Beny schreef: Mocht de bike het aankunnen, verkies ik persoonlijk toch nog voor een 2x
Bij plots een steile helling volstaat 1 klik waardoor uw ketting vooraan valt naar zijn klein blad
Sinds ik met een 1x rijd heb ik mijn dubbel vooraan nog nooit gemist. De voorderailleur is sowieso een zwakke plek voor modderophoping, het is een 'miserie' minder en qua bereik of niet snel kunnen schakelen heb ik zo goed als nooit last.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 15 apr 2018 20:33
Re: GX Eagle --> de betere 11 speed?
Bericht door stevenbuzze »
Gewoon gx eagle kiezen. Ik heb één bike met gx 11 speed en één met de gx eagle groep. Niet twijfelen, 11 speed blijft altijd een compromis tenzij je super benen hebt. Een 34 vooraan en 50 achteraan heeft je alle mogelijke combinaties om op iedere helling boven te raken en lekker te kunnen bijtrappen in een zotte afdaling