Nieuwe wielen specialized epic

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Nieuwe wielen specialized epic

Bericht door G-m@n. »

als het een 2018 model is zal het wel boost zijn.
ProsseN
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 dec 2016 10:45

Re: Nieuwe wielen specialized epic

Bericht door ProsseN »

Sorry dat ik jullie verkeerde info gegeven heb maar het is dus een 2017 model. Heb hem aangekocht januari 2017. Ik moet dus gwn een typfout gemaakt hebben :) Ik meet het vanavond op :)
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Nieuwe wielen specialized epic

Bericht door G-m@n. »

Dan gaat het geen boost zijn maar voor een steekas van 100 en achter 142.
ProsseN
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 dec 2016 10:45

Re: Nieuwe wielen specialized epic

Bericht door ProsseN »

Ok, top de zoakactie kan beginnen. :)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Nieuwe wielen specialized epic

Bericht door spaghetti_2 »

600€ is al een mooi budget en daarmee kan je al een mooi handgespaakt setje maken. Ik heb mezelf onlangs een setje gespaakt: DT Swiss velgen (hun breedste XC model, 25 mm intern), Sapim D-Light spaken en Hope Pro 4 naven voor een 500€ aan onderdelen. Welke naaf/velg hangt er vanaf wat je belangrijk vindt: stijfheid, duurzaamheid/betrouwbaarheid, gewicht.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Nieuwe wielen specialized epic

Bericht door Free_ltd »

spaghetti_2 schreef:600€ is al een mooi budget en daarmee kan je al een mooi handgespaakt setje maken. Ik heb mezelf onlangs een setje gespaakt: DT Swiss velgen (hun breedste XC model, 25 mm intern), Sapim D-Light spaken en Hope Pro 4 naven voor een 500€ aan onderdelen. Welke naaf/velg hangt er vanaf wat je belangrijk vindt: stijfheid, duurzaamheid/betrouwbaarheid, gewicht.
Vermits de TS in de beginpost aangaf dat hij niet erg technisch aangelegd was, vermoed ik niet dat hij zelf wielen wil gaan spaken :lol: Daarnaast moet ge nog de tools erbij kopen ook, tenzij dat in die €500 ook mee in zat.

Mss kunt ge het voor hem doen? :P
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Nieuwe wielen specialized epic

Bericht door spaghetti_2 »

Ik wil mij gerust kandidaat stellen, ik doe dat graag ;)
ProsseN
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 dec 2016 10:45

Re: Nieuwe wielen specialized epic

Bericht door ProsseN »

Free_ltd schreef:
spaghetti_2 schreef:600€ is al een mooi budget en daarmee kan je al een mooi handgespaakt setje maken. Ik heb mezelf onlangs een setje gespaakt: DT Swiss velgen (hun breedste XC model, 25 mm intern), Sapim D-Light spaken en Hope Pro 4 naven voor een 500€ aan onderdelen. Welke naaf/velg hangt er vanaf wat je belangrijk vindt: stijfheid, duurzaamheid/betrouwbaarheid, gewicht.
Vermits de TS in de beginpost aangaf dat hij niet erg technisch aangelegd was, vermoed ik niet dat hij zelf wielen wil gaan spaken :lol: Daarnaast moet ge nog de tools erbij kopen ook, tenzij dat in die €500 ook mee in zat.

Mss kunt ge het voor hem doen? :P
Haha je hebt een punt! :) Is niets voor mij!
ProsseN
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 dec 2016 10:45

Re: Nieuwe wielen specialized epic

Bericht door ProsseN »

spaghetti_2 schreef:Ik wil mij gerust kandidaat stellen, ik doe dat graag ;)
Ik ben één en al luisterend oor.

Wat zijn de voordelen van custom made? :

Is de prijs kwaliteit gewoon beter?
Je kan de looks bepalen zoals je zelf wilt?
Ze zijn met meer liefde gemaakt?

Nadelen:
Wat dan met garantie?

Overtuig me en je hebt een klant.. :)

Top dat je het voorstelt!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Nieuwe wielen specialized epic

Bericht door spaghetti_2 »

Het grootste voordeel voor mij is het feit dat ze veel duurzamer zijn omdat ze gemakkelijker te herstellen zijn. Aangezien je alle onderdelen los besteld, zijn deze ook altijd terug te vinden. Een gebroken spaak is zo hersteld, en een gedeukte velg kan je ook vlot vervangen. Met die reden heb ik ook geinvesteerd voor mezelf in een deftige set Hope naven. Mocht ik ooit lichtere carbon velgen willen, of nog bredere velgen dan kan ik deze gewoon recuperen. Naven, spaken en velgen, je kan ze allemaal zelf kiezen en ze zijn niet uitsluitend voor elkaar bestemd.

Persoonlijk vind ik handgemaakte wielen niet mooier dan fabriekswielen (eerder integendeel), handgespaakte wielen zijn vaak gewoon erg klassiek en daardoor niet sexy. Maar vanuit technisch standpunt is dat soms een pluspunt. Wanneer je ergens op reis een spaak breekt, dan heb ik liever een klassieke J-bend spaak die elke fietsenmaker wel heeft liggen in plaats van een exotische Mavic of fulcrum spaak met nippels waar je met de gangbare spaaksleutel zelf niet aan kan beginnen. Fabriekswielen zijn vaak ook zuinig met het aantal spaken. Bij het mountainbiken valt dit nog mee (28 spaken vaak), maar op de weg vind je vaak setjes met 20 spaken of minder. Het gewicht van enkele spaken extra is verwaarloosbaar terwijl ze echt wel extra sterkte en stijfheid toevoegen aan het wiel. Dit is mijn ervaring tot nu toe het grootste voordeel van handgespaakt: ik vind ze stijver (en daardoor beter sturen) dan de sets die ik hiervoor had. Op mijn racefiets was dit Campagnolo Zonda en op de mtb DT Swiss X1700, dat lijken me toch twee zeer deftige sets om mee te vergelijken.

Wat prijs/kwaliteit betreft, dat hangt er vanaf wat je kiest en over welke termijn je het bekijkt. Wil je gewoon een deftig setje als reserve of om naar je werk te pendelen, dan ben je wss goedkoper uit met een X1900 setje om maar iets te zeggen. Ga je naar gelijkaardige commerciële sets kijken zoals ik ze nu gemaakt heb, dan zijn die meestal 200eu duurder. Maar zoals gezegd, een gedeukte velg kan je vervangen door een DT Swiss velg van bv 60 terwijl een fabriekssetje misschien op de puinhoop terecht zou komen.

Wat garantie betreft, ga je naar professionele wielbouwers zoals Dforce of Stealth, die bieden uiteraard garantie. Ik doe dit als hobby en hoef hier mijn boterham niet mee te verdienen, maar ik kan dan ook geen levenslange garantie op onderdelen bieden. Een spaak herstellen kan ik uiteraard zo voor je doen. Ik heb nu een eigen handgespaakte set op zowel wegfiets als mountainbike en heb daar al elite zonder contract koersen en mtb wedstrijden (o.a. BK marathon en cross country), qua vertrouwen in m'n wielen kan dat tellen denk ik.

Als je meer vragen hebt dan mag je me altijd een berichtje sturen. Ik heb van de lente zelf de markt afgespeurd naar mogelijkheden voor een goed setje dus kan wel wat advies geven.
Plaats reactie