SRAM cassette met Shimano onderdelen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Bontus
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: za 16 jun 2012 15:24
Rijdt met: Radon ZR Race 29" 8.0

SRAM cassette met Shimano onderdelen

Bericht door Bontus »

Dag allen,

Ik was op zoek naar een wat minder 'klim' cassette voor mijn MTB voor de Vlaamse ritten en heb altijd geleerd dat SRAM onderdelen compatibel zijn met Shimano onderdelen.

Dus op mijn Radon lag oorspronkelijk:
XT-FC-M8000 36x26T
XT 11s CS-M8000 11-40
(CN-HG701 ketting)

Heb de kettingbladen vooraan en de ketting door dezelfde vervangen, maar als cassette een SRAM PG-1170 11-36

Nu het rare, op de body passen er maar 10 van de 11 tandwielen, het laatste komt niet in de groeven te liggen, heb dan maar de 12t er van tussen gehaald en dicht gezet.
Als je nu op de cassette kijkt zie je precies dat er tussen twee kleinste kroontjes wat meer afstand zit, wat misschien de reden is? Moet je soms bij SRAM een tussenring laten vallen of zo?
Afstellen van de derailleur ging eigenlijk zonder problemen, alleen bij het schakelen naar de hoogste versnelling (de 11t) heb je 1 versnelling 'over' die niets doet.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: SRAM cassette met Shimano onderdelen

Bericht door _anonymus_ »

PG-1170 is een wegcassette.
Cassettebody's voor weg en MTB zijn verschillend sinds de intrede van de 10-speed, die voor de weg zijn om de één of andere reden langer.
De goeie ouwe tijd dat alles vlot te combineren viel ligt jammer genoeg steeds verder achter ons.
Je moet ofwel een 11-speed MTB-cassette monteren (Sram of Shimano, maar indien Sram een klassieke cassette en geen XD-systeem), ofwel een 11-speed wegbody (indien mogelijk op jouw naaf).
Bontus
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: za 16 jun 2012 15:24
Rijdt met: Radon ZR Race 29" 8.0

Re: SRAM cassette met Shimano onderdelen

Bericht door Bontus »

_anonymus_ schreef:PG-1170 is een wegcassette.
Cassettebody's voor weg en MTB zijn verschillend sinds de intrede van de 10-speed, die voor de weg zijn om de één of andere reden langer.
De goeie ouwe tijd dat alles vlot te combineren viel ligt jammer genoeg steeds verder achter ons.
Je moet ofwel een 11-speed MTB-cassette monteren (Sram of Shimano, maar indien Sram een klassieke cassette en geen XD-systeem), ofwel een 11-speed wegbody (indien mogelijk op jouw naaf).
Ok, bedankt voor het duidelijke antwoord.

Ga die cassette toch maar houden want het rijdt eigenlijk wel goed, en kan ze dan nog gebruiken op de koersfiets ook indien er daar dan eens serieus klimwerk op het programma staat.

Wel verwarrend, als je bijv. bij Van Eyck kijkt staat er letterlijk "kan zowel voor MTB als weg gebruikt worden":
https://www.vaneycksport.com/nl/fietson ... 11-32.html" onclick="window.open(this.href);return false;
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: SRAM cassette met Shimano onderdelen

Bericht door _anonymus_ »

Dat is inderdaad verwarrend van Van Eyck. Maar ik ben er toch vrij zeker van dat er verschil op zit.
Ik heb onlangs een DT Swiss 240S-naaf die voorheen in mijn MTB zat herspaakt om in een koersfiets met schijfremmen te gebruiken. Een 11-speed MTB-cassette paste perfect op de originele body, maar om een 11-speed koerscassette te kunnen monteren heb ik de body ook moeten vervangen.

https://www.sram.com/sram/road/products ... 0-cassette" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie tweede post op volgende pagina, iemand heeft daar de vraag aan Sram gesteld en een antwoord gekregen:
https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.ph ... 2&start=12" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie