SPD pedalen met of zonder "kooi"

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Svenny007
Mountainbiker
Berichten: 211
Lid geworden op: za 06 aug 2016 20:10
Rijdt met: Specialized StumpJumper 29
Contacteer:

SPD pedalen met of zonder "kooi"

Bericht door Svenny007 »

is er een groot verschil in gebruik tussen de verschillende SPD pedalen met of zonder kooi ?
en zijn ze te gebruiken met alle soorten spd schoenen ?

ik heb nu bv PD-M540 Pedalen daar zit niets van kooi ofzo rond en dit werkt bij mij zonder problemen met mijn XC schoenen en trail schoenen.

nu ben ik aan het uitkijken naar een ander paar pedalen en twijfel of ik de PD-M545 zou nemen.
klikt deze even makkelijk in en uit met alle schoenen ?
tijdens het rijden zul je wel betere grip hebben denk ik en dat mis ik nu een beetje.

ook zijn er met een ander soort kooi zoals de PD-M8020 wat is het nut van dit soort kooi ?
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: SPD pedalen met of zonder "kooi"

Bericht door aresius »

Met de pedalen die jij wil kopen heb ik geen ervaring.
Wel met de volgende: https://www.pinkbike.com/news/shimano-x ... -2015.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De steun van die kooi zal je zeker voelen, zeker in afdalingen. De schoen heeft meer raakvlak en flext zo minder. Een ander voordeel is dat de kooi veel pedalstrikes opvangen, op die manier wordt het klikmechanisme wat gespaard.
Veel zal ook afhangen van het type schoen. Voor de superstijve schoenen met carbon zolen lijkt me die extra kooi niet nodig.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: SPD pedalen met of zonder "kooi"

Bericht door BertG »

De meeste kooien geven weinig tot niks ondersteuning, ze beschermen vooral de pedaal, bijvoorbeeld die PD-M8020. Vrij nutteloos voor xc gebruik vind ik aangezien een spd pedaal wel wat kan hebben. Als pedalen toch ondersteuning geven lijkt me dit niet bevorderlijk voor het inklikken, een alternatief is flats. Een PD-M545 is vooral ontworpen om ook met gewone schoenen te kunnen fietsen.
Plaats reactie