Crest MK3

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Bulkie
Mountainbiker
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 11:09
Rijdt met: Open - NoTubes - FOX Terralogic Fit

Re: Crest MK3

Bericht door Bulkie »

Mja, voorlopig niet, maar je verliest wel wat spaakspanning he... 'k Zou beter garantie vragen, maar dan staat die fiets zonder wielen... En ooit scheurt dat volledig door, wanneer is maar de vraag :-).

Ken
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Re: Crest MK3

Bericht door Hans wynants »

zelf al 2 velgen moeten vervangen ! eentje van mezelf en eentje van een collega biker . beide crest velgen ... vroeger nooit last mee gehad ! en met 3 vorige wielsets ook niks last ( MK3)

nu had ik spaakjes van 1.5 genomen en beetje stijver opgespaakt... maar dus na enkele maanden de velg gescheurd...

mijn collega biker heeft een vrij agressieve rijstijl en die had zelfde probleem voor..

ik heb nu de ARC mk3 gemonteerd , met terug dikkere spaken en dat maakt ook verschil ! al had ik daar weer het probleem van de losgekomen plaat achter de las...

ik ga ook op zoek naar een ander merk van velgen... teveel mizerie mee blijkbaar toch ...
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Crest MK3

Bericht door spaghetti_2 »

Al teveel gelezen en gezien over gescheurde Crest velgen. Ze trekken gewoon zeer sterk de kaart van het gewicht, het zijn dan ook zeer lichte velgen met een moderne brede binnenmaat. Maar dat gewichtsverschil moet ergens zitten en dat zie je hier duidelijk. Spaakspanning wordt trouwens gelimiteerd door de velg, meestal is dit 120 kgf. Hoe dik je spaken zijn heeft hier niets mee te maken, de netto trekkracht op de velg is dezelfde voor dunne of dikke spaken die op dezelfde spanning staan.
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Re: Crest MK3

Bericht door Hans wynants »

en toch is mijn spaakspanning met dikkere spaken minder dan met dunne spaken, als ik deze dezelfde spanning geef, voelt het wiel met de dunne spaken vele slapper aan :-) ook logisch lijkt me. heb het geprobeerd en verloren :-) . ben dan ook geen pluimgewicht. in ieder geval, ik denk ook de volgende keer 2x na voor ik nog een crest koop...
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Crest MK3

Bericht door spaghetti_2 »

Ik ben niet betweterig maar vind alle fysica achter de fiets wel interessant dus daarom toch even volgende uitleg: ondanks dat we over spaakspanning spreken, is het eigenlijk de trekkracht die van belang is. De meeste velgfabrikanten geven een maximum op van 120 kgf of ong. 1200N. Bij het bouwen van een wiel span je de spaken met de steilste hoek (dit is de NDS bij een disc voorwiel en de DS bij een achterwiel) aan tot op deze waarde. Dunnere spaken zijn bij eenzelfde kracht elastischer dan dikkere spaken, waardoor die laatste stijver aanvoelen. Maar het is de trekkracht van de spaken die velg en naaf verbindt die de sterkte van een wiel bepaald. Een wiel gebouwd met butted spaken is niet slapper dan een wiel gebouwd met non-butted 2 mm spaken. Wat betreft het scheuren van de velg, dit is het gevolg van het velgbed dat de uitgeoefende kracht niet kan verdragen. Het gebruiken van washers kan dit eventueel verhelpen (maar niet altijd, zie reactie bulkie) maar de doorsnede van de spaken heeft hier weinig mee te maken. Conclusie is gewoon dat Crest teveel materiaal op zijn velgbed bespaard heeft waardoor dit niet sterk en duurzaam genoeg is.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Crest MK3

Bericht door Edlisjas »

Ik heb mijn achterwiel laten herspaken met een nieuwe MK3 velg dewelke ik onder garantie gekregen heb. Mijn FM heeft ze herspaakt zonder washers omdat de problemen (scheuren) volgens de fabrikant opgelost zijn, Het zou niet meer mogen gebeuren. Ik verwacht morgen mijn carbonnen velgen. De Crest wielen zullen dan als reserveset gebruikt worden.
Plaats reactie