velgen: smal vs breed

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

velgen: smal vs breed

Bericht door Shreddie Mercury »

Is een velg, bedoeld voor trail riding met een binnenbreedte van 23mm nog up to date anno 2018, voor banden van 2.25 -2.4 dikte?

Een paar jaar geleden vond men 23mm nog breed, nu lijkt mij dat aan bijzonder smal te zijn geworden... Wat zijn jullie ervaringen?
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: velgen: smal vs breed

Bericht door aresius »

Momenteel zit ik met hetzelfde "probleem" met m'n Flux trailbike.
M'n wielset (Arch EX velgen, intern 21mm) van de bike is intussen 3 jaar oud. Vooraan rij ik met een Maxxis HR2 2.3 en achteraan een Ardent 2.25.
Toen waren dat inderdaad brede velgen, maar naar de huidige normen zijn dat maar smalle dingskes geworden.
Op m'n 29er heb ik 25mm velgen en 2.4 bandjes (Maxxis Ardent) en het verschil is enorm.

Of het echt een probleem is met de smalle velgen hangt volgens mij af van je rijstijl.
Als je heel agressief je bike in de bochten gooit en op lage druk rijdt, dan kan je problemen hebben dat de band van de velg vliegt of begint te burpen.

Zelf rij ik op lage druk (+-1.1kg) en ik ben een redelijk gecontroleerde daler (niet te agressief dus) en ik merk geen problemen met de smalle velgen. Breder dan 2.4 zou niet gaan op die velgen.
Plaats reactie