Nieuwe wielset aanschaffen voor on-road gebruik

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
e-J@y
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 22 okt 2007 15:25
Rijdt met: Trek X-Caliber 9

Nieuwe wielset aanschaffen voor on-road gebruik

Bericht door e-J@y »

Ik heb een Trek X-Caliber 9 29-er die ik naast mountainbiken ieder jaar ook gebruik om enkele dagen op fietsvakantie te trekken. Hiervoor monteer ik een bagagedrager achterop waar links en rechts fietstassen ophangen, dus extra belasting op het achterwiel.
Vorig jaar heb ik in de laatste kilometers 3 spaakbreuken gehad, wellicht door het extra gewicht, en ook bij fietstochten nadien heb ik nog enkele keren prijs gehad.
Daarom zou ik een nieuw achterwiel of nieuwe wielset willen aanschaffen, maar waar moet ik allemaal op letten bij de aanschaf van nieuwe wielen? Uiteraard een versie voor schijfremmen en de juiste diameter, maar zijn er nog maten of specificaties waarop ik moet letten? Mijn wielen tellen nu 28 spaken, dus misschien is het van belang dat ik er neem met 32 of zelfs 36?
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Nieuwe wielset aanschaffen voor on-road gebruik

Bericht door _anonymus_ »

Laat je een setje spaken met inderdaad 32 spaken.
Neem velg die stevig genoeg is, en stevige spaken.
Naven moeten voor on-road gebruik niet het beste van het beste zijn, let meer op de stevigheid van spaken en velgen.
pkockx
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 01 sep 2014 19:52
Rijdt met: Trek X-Caliber 8
Contacteer:

Re: Nieuwe wielset aanschaffen voor on-road gebruik

Bericht door pkockx »

eJ@y, ik zou volgende lente ook met mijn x-caliber op reis willen. Heb je uiteindelijk nog aanpassingen gedaan ? Heb je soms een foto van je bepakte fiets ? leg je andere banden om te reizen ?
Plaats reactie