Advies upgrade

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Advies upgrade

Bericht door PainSosis »

Hallo bikers,

Graag had ik jullie ervaringsadvies gevraagd ivm enkele upgrades van drivetrain en vork.

Ik rijd tussen 1500 en 2000 kilometer per jaar en mijn favoriete ritten zijn:
Wcup Classic , 1° Rando De la Samme - Virginal - 65Km, 18° LA TRACE D'HEZ - TANGISSART , OLLOY SUR VIROIN, RHISNE, Brakelse bossen, Beignée 60Km, Bruski, Huldenberg, LES 7 PÉCHÉS CAPITAUX THUDINIENS, VILLERS-LA VILLE, Ecaussinnes d'Enghien - ULTRARANDO DE LA HOUSSIÈRE, St.Ghilainoise etc. Tussen 40 en 70 kilometers.
Zo heb je een id van mij favoriete speelgrond :-"

Ik zit op een 29" GT Karakoram van 16kg droog uit 2013 die 600 euro heeft gekost :bounce: (maar tis nu zo)
Dit brengt mee dat ik nog steeds op 3x9 Shimano Deore/slx rond rijd en de vork heb ik nooit veranderd.Dit is een goedkoop coil exemplaar van suntour.
Ik zit vooral op 32-15 / 32-17 en 32-20 van kransjes op plat.
Op de steile stukken ga ik naar 22-34 of 22-30 of 22-26
Huidige crank is 3x9 Deore FC-M590, dat is een SM-BB51 Bottom Bracket met bijhorende derries.


Graag zou ik zo budgetvriendelijk mogelijk willen upgraden maar toch een zekere kwaliteit inbouwen. Ik doe alles zelf.
Er zijn tussen toen en nu serieus wat opties.

Welke drivetrain zouden jullie zetten?
Ik twijfel tussen double of single speed omdat ik gewicht kan besparen met single speed en dat een pak minder baggeren is in modder + makkelijker in onderhoud.
Derries moet ik zoiezo veranderen denk ik?
En mocht double toch aangewezen zijn, is er dan een wezenlijk verschil tussen 10 of 11 wat me zou weerhouden om voor de goedkopere 10 te gaan?
Hier weet ik echt niet wat kiezen.....


Voor de vork zie ik dat de Recon Silver fel afgeprijsd staat.
Kunnen deze het enkel jaren uithouden zonder veel onderhoud? Zijn deze de meerkost waard tegenover een nieuwe met coil?
Mijn huidige vork is een suntour coil van 5 frank maar die heeft het wel al die tijd uitgehouden, iets degelijks voldoet al vraag ik mij wel af van waar dee pijn tussen de schouders komt. Ik denk graag dat dit door de vork komt :-&


Of ben ik beter een nieuwe fiets te kopen van rond de 800euro?
Ik doe liever niet aan occasies, ik heb weinig vertrouwen en twijfel aan mijn kennis om een goede occasie op de kop te tikken zonder pech te hebben met verborgen versleten onderdelen. Goede occasies zijn ook niet zo makkelijk te vinden.


Sorry voor de lange uitleg :-({|= , ik wou het zoveel mogelijk kaderen opdat jullie navenant kunnen adviseren.

Dank bij voorbaat,

PS.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Advies upgrade

Bericht door janssis werner »

Hallo. Persoonlijk zou ik hem gewoon in orde houden en sparen voor een nieuwe,maar ook niet gaan voor een model rond de 800 euro. Uwe fiets nu is veel te zwaar en deze heeft zeker nog niet geo van de 29ers van nu en zal zeker niet zo strak sturen. Bij de modellen in de prijsklasse die je op geeft is dat ook zo. Dus best wat bijleggen voor een nieuwe.

Grtjs.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Advies upgrade

Bericht door _anonymus_ »

Dat frame is niet per sé slecht, vind ik.
Maar je moet wel opletten dat je upgrades je niet meer kosten dan je aan een nieuwe fiets zou gaan geven.

Voor de tochten die je rijdt kan je wel al een degelijke fiets gebruiken.
Een goede voorvork ga je zeker voelen, en zal je ritten een pak aangenamer maken. Maar als je bijvoorbeeld een Recon koopt en een nieuwe SLX 1x11 groep, zit je al aan om en bij de 500 kosten.

Spaar wat door en voor iets boven de 1000 euro heb je bij de meeste merken een alu hardtail met modernere geometrie, een Reba voorvork en een SLX/XT groep.

Als je je huidige fiets wil upgraden, zou ik de onderdelen dan tenminste tweedehands kopen, anders zal het veel te duur worden.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Advies upgrade

Bericht door BertG »

Ik zou er geen geld insteken tenzij je echt je frame wilt behouden om de één of andere reden. Ik zie dat je het niet erg vindt om te sleutelen, dan is Canyon ideaal en daar heb je voor 800 euro een Grand Canyon Al 4.0, dit is een degelijke bike voor een niet-wedstrijdrijder, en dan kan je weer verder voor een heel aantal jaren (slijtageonderdelen niet te nagesproken uiteraard).
Laatst gewijzigd door BertG op di 22 mei 2018 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Advies upgrade

Bericht door De Wreter »

Koop u gewoon een nieuwe fiets
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Advies upgrade

Bericht door PainSosis »

Thx voor de meningen,

Ik twijfel nu tussen 1x11 M7000 SLX + Recon Silver TK 29" Solo Air 100 ,
Of de vork laten vallen en enkel de groupe veranderen....

Beide staan in aanbieding en zou juist iets minder dan 400euro zijn voor beide of 250 voor de groupset.
Kan ik nog een paar maanden sparen en wachten tot na de winter en een hele deftige kopen.

Of zo blijven rijden en sneller een nieuwe kopen,
Keuzes....
:-D

Sleutelen is ook plezant hé ](*,)
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Advies upgrade

Bericht door kevx »

Vergeet ook zeker niet hier het te koop gedeelte eens te bekijken...

Miss dat je 2dehands wel een paar deftige dingen kan scoren voor een schappelijke prijs.

Voor uw budget vind je miss wel een complete bike...
Gebruikersavatar
Pasta
Mountainbiker
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 12 dec 2012 09:05

Re: Advies upgrade

Bericht door Pasta »

Bijt op uw tanden, spaar door en koop u een nieuwe.
Plaats reactie