eerste upgrade: wielen of vork?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

eerste upgrade: wielen of vork?

Bericht door Shreddie Mercury »

ik heb een Kona Honzo 2018, heel fijne fiets maar "alles kan beter", toch? alles tegelijk upgraden gaat helaas ook niet dus moet ik prioriteiten stellen...

wielen: WTB STP i29 TCS
vork: RockShox Recon Silver RL Solo Air 120mm Tapered 110mm

welk van beide zouden jullie als eerste upgraden?
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: eerste upgrade: wielen of vork?

Bericht door EG6 »

Shreddie Mercury schreef:ik heb een Kona Honzo 2018, heel fijne fiets maar "alles kan beter", toch? alles tegelijk upgraden gaat helaas ook niet dus moet ik prioriteiten stellen...

wielen: WTB STP i29 TCS
vork: RockShox Recon Silver RL Solo Air 120mm Tapered 110mm

welk van beide zouden jullie als eerste upgraden?
Ik ben eind 2016 vertrokken van een Cube LTD Pro (+- 1100€), ook met Rockshox Recon vork en standaard CUBE velgen, met klassieke bandensetup en dus binnenband.
Heb in de lente een nieuwe wielset laten bouwen, combinate van DT Swiss en Hope producten. Ik kan niet zeggen welke component in het geheel de doorslag heeft gegeven, het is ook een Tubeless setup geworden die wat meer speling geeft op vlak van bandendruk, maar ik was heel tevreden over deze upgrade.
Wat de vork betreft, daar kan ik geen raad over geven. Ben wel benieuwd welke antwoorden hier nog op zullen komen.

Als ik 1 les geleerd heb dan is het wel dat ik voor de volgende MTB bij aanschaf gerust een 500 à 700 tal euro meer uitgeef. Dan zit je direct al een paar stappen hoger in afmontage (vork) en uiteindelijk zal je voor een vork + wielset wel over dit bedrag gaan.
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Re: eerste upgrade: wielen of vork?

Bericht door Shreddie Mercury »

ja, voor de volledigheid had ik misschien moeten vermelden dat er al 2 upgrades zijn gebeurd: Reverb Dropper Post en 2 nieuwe Maxxis banden tubeless.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: eerste upgrade: wielen of vork?

Bericht door kevx »

Wielen.... een goeie wielset maakt een wereld van verschil
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: eerste upgrade: wielen of vork?

Bericht door spaghetti_2 »

Een nieuwe vork kopen is zeer duur. Het is leuk om stapsgewijs je fiets te verbeteren, maar als je een nieuwe wielset én vork wilt kopen op termijn, dan reken je toch op een budget van 700-1000€. Het kan goedkoper, maar dan kan je afvragen of het de meerwaarde tov je huidige fiets waard is. Tel dat budget op bij je aankoopprijs en bedenk wat voor fiets je nieuw kan kopen aan €2000..

Niet dat ik je wil afschrikken, maar bedenk goed wat je wilt upgraden: een lichtere, stijvere of duurzamere wielset? Als ik me niet vergis zijn die wtb velgen niet de lichtste, maar wel lekker breed en mee met de tijd. Stel je koopt een wielset die 300g lichter is maar velgen van 20mm breed hebben, dan verander je het inzetgebied van je fiets. Een goede wielset is zeker de investering waard, maar kies ze zorgvuldig en kijk eventueel of ze compatibel is met een toekomstige fiets. Idem voor je vork: wil je een lichter chassis, of een betere demper? Of beide? Ik zie dat je nu een Motion Control hebt, als je je vork upgrade, zie dat je dan zeker een charger demper hebt.

In het algemeen zou ik je aanraden om hier op het forum (de markt) wat rond te kijken voor een koopje. Dan heb je niet enkel de fun van het upgraden, maar ook van het koopjesjagen. En dan voorkom je dat je upgrades al snel meer kosten dan de oorspronkelijke waarde van je fiets.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: eerste upgrade: wielen of vork?

Bericht door Dickie »

De recon silver is imo een goede vork, het verschil met de topvorken zijn de stalen uppers tov alu.
Dus gewoon wat zwaarder.
In 2017 hebben ze ook de motion control damper voor de Reconvork.
Als je toch voor een 'hogere' vork gaat, misschien eens rondkijken bij de koopjes?
Upgrade voor de wielen ga je iig meest voelen.
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Re: eerste upgrade: wielen of vork?

Bericht door Shreddie Mercury »

bedankt alvast voor de fijne reacties.

mijn ervaringen met andere fietsen beperken zich voorlopig tot een carbon Giant XTC hardtail met stock Giant wielen en een Commencal Meta HT AM met ZTR Arch wielen. Ik ben zelf een pluimgewicht van 57kg tegenover 179 cm. Beide fietsen lagen me erg goed, elk op hun manier. De Honzo geeft me veel minder dat speelse lichtvoetige gevoel dat beide andere bikes, hoe verschillend ze ook zijn, wél hebben. Hij laat zich rijden als een super stabiele fiets, maar misschien is dat wel net wat ik minder leuk vind. Hij voelt zwaar aan. De vraag is dus misschien of een nieuwe wielset genoeg verschil kan maken voor mij. Misschien is het Honzo frame gewoon minder geschikt voor een lichtgewicht als ik? Of gaat de fiets toch heel anders aanvoelen met de juiste wielset volgens jullie?
Plaats reactie