home made press fit ?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frankske73
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 29 nov 2015 21:16
Rijdt met: Radon ZR Race 27.5 en Rose CGF 3000

home made press fit ?

Bericht door Frankske73 »

dacht hele tijd terug dat iemand een goede press fit tool had gemaakt in de eigen keuken..... vind er niet dadelijk iets van terug #-o ...

Iemand nog een fototje of aanwijzingen? Merci !

PS: hoe dan best demonteren van de oude lagers? Heel voorzichtig met grote platte schroevendraaier en een hamerke?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: home made press fit ?

Bericht door spaghetti_2 »

Dat was ik :)

viewtopic.php?f=11&t=140411

Voor ze er uit te kloppen heb ik wel een plug. Op Bike-discount kan je deze redelijk goedkoop kopen. Ik zou er wel een kopen die volledig uit metaal bestaat. In het begin had ik er eentje met plastic 'weerhaakjes' en deze heb ik al snel kapot geklopt. Deze heb ik:

https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... ool-459386

Ik heb echt al serieus hard mogen kloppen om ze er soms uit te krijgen. Met een schroevendraaier zou ik echt voorzichtig zijn, dan kan goedkoop al snel duurkoop worden. Als ze echt vast zitten, kan het helpen om het frame bv op twee bakken bier (of iets anders :-) ) te leggen met het bracket net tussen de twee bakken. Dan kan het frame niet meebuigen en wordt zoveel mogelijk slagenergie recht op de lagers overgebracht.
Gebruikersavatar
Frankske73
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 29 nov 2015 21:16
Rijdt met: Radon ZR Race 27.5 en Rose CGF 3000

Re: home made press fit ?

Bericht door Frankske73 »

Merci !!!!
roderider
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 18 jul 2016 08:54

Re: home made press fit ?

Bericht door roderider »

Voor ze er uit te kloppen heb ik wel een plug. Op Bike-discount kan je deze redelijk goedkoop kopen. Ik zou er wel een kopen die volledig uit metaal bestaat. In het begin had ik er eentje met plastic 'weerhaakjes' en deze heb ik al snel kapot geklopt. Deze heb ik:

https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... ool-459386
Je kan die ook zlf maken als je een stukje stalen buis hebt liggen en een ijzerzaag. https://www.youtube.com/watch?v=VkY879pMafE
Als je het removal tool kan kopen aan 20€ zoals in de link is dat misschien de moeite van het zagen niet waard.
Ward81
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 05 nov 2012 21:48
Rijdt met: Stumpy, ne zwarten

Re: home made press fit ?

Bericht door Ward81 »

Ik heb zelf ook eens geprobeerd met een kleine draadstang en wat dikke grote rondellen en ik moet zeggen dat ik niet onder de indruk was. Je zet toch wat kracht en de boel trekt snel scheef hoor. Ik heb nu een M24 grote bout van 20 cm lang en dat is veel beter.
Gebruikersavatar
frits motaar
Mountainbiker
Berichten: 844
Lid geworden op: di 13 jan 2009 11:59

Re: home made press fit ?

Bericht door frits motaar »

Zo'n buis-tool om je lagers uit het frame te kloppen kan je makkelijk zelf maken,als je wat handig bent.
Neem gewoon een buis van 22mm diameter, en zaag er de gleuven in.
Dan plooi je de 4 lippen iets naar buiten en klaar is Kees.
Plaats reactie