xt cassette 46T

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
fishie
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 23:46
Rijdt met: Cube Ltd SL 29

Re: xt cassette 46T

Bericht door fishie »

Ik rij momenteel met M8000 36/26 en 11-42 cassette.
Cassette is aan vervanging toe. Ik had graag een kleiner verzet gehad voor de Hagelandse heuvels, maar ook voor paar dagjes Malmedy.
Dit zou kunnen met 11-46 cassette.
Of een 24t voorblad.
Sommige zeggen dat 12 tanden verschil vooraan te veel is, anderen weer niet... Wat zeggen de ervaringen?
Ik vermoed dat beiden, zowel 24t als de 11-46 tegelijk plaatsen overkill is? Maar is het technisch haalbaar?
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: xt cassette 46T

Bericht door janssis werner »

Bij de 36/24 van voor is het grootste vanachter 42 . De 46 cassette is voor de 1x11. Dit gaat niet anders volgens Shimano. Plus als je de 24 plaatst dan hoort daar weer de 34 bij. Anders liggen de oploop punten weer nier goed. Heb er ook al eens zitten over denken.

Grtjs.
Gebruikersavatar
Trevorken
Mountainbiker
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 10 nov 2002 19:13
Rijdt met: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008
Contacteer:

Re: xt cassette 46T

Bericht door Trevorken »

Ik heb rotor q-rings 36-22 vooraan en 11-40 achteraan. Geen probleem met schakelen. Als de cassette versleten is, stap ik misschien wel naar een 11-42 achteraan.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: xt cassette 46T

Bericht door janssis werner »

Wanneer leren jullie toch eens luisteren. Waar jij het over hebt is toch niet van het merk Shimano of wel. Shimano maak verschillend sets die bij elkaar horen en dat is 38/26 , 36/24 en 34/22 bij de m8000 en voor de m785 is dat 38/24 of 38/26 . Dat is wat zij volgen en heb deze vraag ook gesteld en raden dit af. In sommige gevallen kan dat werken heb zelfs al gezien dat gevijld wordt om een kleiner blad te steken. Maar daar begin ik niet aan.

Grtjs.
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: xt cassette 46T

Bericht door kovan »

Misschien omdat Shimano geen andere combinaties maakt? (Ikzelf heb geen zin dit uit te zoeken)

Er zijn nog andere merken die compatibele kettingbladen maken. Op m'n M785 reed ik bvb altijd 22-34...



janssis werner schreef:Wanneer leren jullie toch eens luisteren. Waar jij het over hebt is toch niet van het merk Shimano of wel. Shimano maak verschillend sets die bij elkaar horen en dat is 38/26 , 36/24 en 34/22 bij de m8000 en voor de m785 is dat 38/24 of 38/26 . Dat is wat zij volgen en heb deze vraag ook gesteld en raden dit af. In sommige gevallen kan dat werken heb zelfs al gezien dat gevijld wordt om een kleiner blad te steken. Maar daar begin ik niet aan.

Grtjs.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: xt cassette 46T

Bericht door _anonymus_ »

Shimano maakt inderdaad irritant weinig vertandingen.
Op mijn wegfiets rij ik ook al jaren met een 46 of een 48 als buitenblad, 50 vind ik te groot.
Dus dan kan je niet anders dan naar alternatieve merken gaan kijken.

En qua werking: Shimano zegt heel snel dat iets niet zal werken.
Hun kwaliteitseisen zijn natuurlijk heel hoog, maar gewone stervelingen zoals wij voelen die paar % dat je dan trager kan op- of afschakelen toch niet. Het werkt vaak gewoon wel, alleen iets minder vlot dan origineel bedoeld.
fishie
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 23:46
Rijdt met: Cube Ltd SL 29

Re: xt cassette 46T

Bericht door fishie »

fishie schreef:Ik rij momenteel met M8000 36/26 en 11-42 cassette.
Cassette is aan vervanging toe. Ik had graag een kleiner verzet gehad voor de Hagelandse heuvels, maar ook voor paar dagjes Malmedy.
Dit zou kunnen met 11-46 cassette.
Of een 24t voorblad.
Sommige zeggen dat 12 tanden verschil vooraan te veel is, anderen weer niet... Wat zeggen de ervaringen?
Ik vermoed dat beiden, zowel 24t als de 11-46 tegelijk plaatsen overkill is? Maar is het technisch haalbaar?
Nog even terug koppelen voor zij die ook graag kleiner wensen te trappen:
Ik had beiden(voorblad 22t en 11-46 cassette) besteld om wat uit te testen.
Eerst de cassette vervangen, maar dat werkte bij mij niet, derailleur nam het grootste tandwiel niet, derailleurwieltje liep tegen het 46-tandwiel. Ik vermoed dat dit het probleem was met wat men bedoeld met een "lange kooi nodig"...?
Met de 36/26 het kleinste tandwiel vervangen door een 24t. Heb daar nu ondertussen op 2 maanden 1500km offroad mee gereden, en geen schakelproblemen vooraan mee gehad.
Plaats reactie