Lefty wielsets uitwisselbaar?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ducky
Mountainbiker
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 15:39

Lefty wielsets uitwisselbaar?

Bericht door Ducky »

Ff vraagje ivm wielsets voor lefty aangezien ik niet direct ergens het antwoord vind.
Aangezien er ondertussen al paar verschillende soorten lefty’s op de markt zijn, welke sets zijn uitwisselbaar?
Is een wielset voor een lefty met sok (laatste generatie) uitwisselbaar met een lefty 1.0 (harde protector?)
Of is er voor elke lefty een specifieke soort wielset?


Alvast bedankt!
EatSleepRide
Mountainbiker
Berichten: 104
Lid geworden op: do 09 apr 2015 00:34

Re: Lefty wielsets uitwisselbaar?

Bericht door EatSleepRide »

Over welke Lefty naaf heb je het? Een DT Swiss 240 Lefty 1.0 naaf is uitwisselbaar mits adapter voor een Lefty 2.0
Maar een naaf van Lefty zelf niet. Bestaan ook geen adapters voor, of toch niet voor zover ik zoek.
Heeft iets te maken met een paar MM verschil maar
Dus antwoord op uw vraag, een nieuwe wielset van Lefty past niet op de 'oude' Lefty :-) buiten als het DT Swiss naar is
corragio
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 14:42
Rijdt met: Lynskey29-Trek Stache 9.7-EpicS-works18

Re: Lefty wielsets uitwisselbaar?

Bericht door corragio »

Oude generaties Lefty wielen kunnen allemaal op het nieuwe type Lefty 2.0, moet je gewoon de remklauwadapter steken en is in orde.

Omgekeerde richting gaat niet, dus het nieuwe type wiel/naaf Lefty 2.0 gaat niet op de vorige generatie Lefty.

Met oude generatie bedoel ik het type Lefty met idd de rubberen blaasbalg/hoes erover, alsook het net iets nieuwere model ervan met de plastieken externe voorste pootbeschermer zoals de nieuwste 2.0 versie al, maar het oude type Lefty herken je van ver doordat de veerpoot en naaf in 1 rechte lijn doorlopen naar beneden.

De nieuwe type Lefty 2.0 zie je dat de as/naaf meer naar voor staat, als je van zijaanzicht kijkt.


In principe heb je in de oude versie Lefty dus twee zelfde naaftypes, dus daarmee bedoel ik, die met rubberen balg en die met de harde protector zijn identiek qua naaf alleszins, enkel die beschermkap is anders daar.

Dus enkel vanaf de nieuwe 2.0 Lefty is de naaf aangepast voor Fsi types, dus wat aangepast op hun “opgeschoven 6mm achterwiel” versie voor kortere chainstay achteraan.

Maar voor die types heb je dan weer de remklauwadapters voor oude type Lefty naven erin te kunnen gebruiken.
Plaats reactie