Tandwiel (1x10) 40T

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Foxy
Mountainbiker
Berichten: 2490
Lid geworden op: wo 23 sep 2009 11:39
Rijdt met: Een voor op 't strand en een voor op de weg.

Tandwiel (1x10) 40T

Bericht door Foxy »

Beste forumleden,

Ik zou graag experimenteren met 1x10 zonder chainguide of voorderrie. Ik zoek dus een tandwiel met lange tanden, waar de ketting op blijft liggen.
Ik rijd met een FSA afterburner crank en heb dus (volgens mijn opzoekingen - ik veronderstel dat dit klopt?) een steek 104 nodig.
Bestaan er tandwielen die daarmee compatibel zijn, maar met een vertanding van 40 (en nog liefst ovaal)?
Na een lange zoektocht heb ik nog steeds niet gevonden wat er zou kunnen passen.

Als iemand mij kan helpen: graag! [-o<
Pcube
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 07 nov 2004 19:42
Rijdt met: Cube

Re: Tandwiel (1x10) 40T

Bericht door Pcube »

https://nl.aliexpress.com/item/Bicycle- ... a65b18b86a" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Tandwiel (1x10) 40T

Bericht door aresius »

In steek 104 weet ik niet of je tot een ovaal 40t kan gaan vooraan.
Even snel gegoogeld naar RaceFace, Absoluteblack, Blackspire, ... maar niks die matcht.

Let ook op dat je deze aan de buitenkant van de crank kan monteren, mogelijk is er op de middenpositie geen plaats voor een 40t.

Ik zou eens uitkijken naar een 1x CX crankstel, dan heb je meer opties ....
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Tandwiel (1x10) 40T

Bericht door spaghetti_2 »

Voor een ideale kettinglijn zet je de single chainring best op de middenpositie ipv positie van het buitenblad. Maar het lijkt me straf dat je een 40T kan monteren in de ideale middenpositie zonder dat je in het nauw komt met de liggende achtervork van het frame.
Plaats reactie