Sram Eagle vragen- of ervaringen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door Kevin82 »

Ik heb een nieuwe fiets in bestelling staan die uitgerust is met boost. Nu zou ik mijn huidige groep XX1 (11 speed) op deze fiets willen monteren. Nu is dit crankstel een gewoon GXP versie.

Is het mogelijk om dit te monteren of is het aangeraden om een boost crankstel te monteren? Indien wel, is het mogelijk om een XX1 Eagle crankstel te monteren (maw is het tandwiel 12 speed compatibel met de 11 speed groep)?

Hoe zit het met de slijtage van de cassettes? Niet zozeer de echte slijtage maar de slijtage van de goude of zwarte kleur? Mocht ik overstappen op een volledige eagle groep zou ik liever een cassette hebben in de gewone kleur. Heb namelijk een XO1 cassette gehad en de zwarte kleur kwam er meteen af waardoor de cassette er meteen zichtbaar slecht uitzag.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door madskatingcow »

Je hoeft geen 'Boost' crank te kopen, het enige verschil is de offset van het tandblad : 3mm, terwijl GXP 6mm is, en BB30 0mm.

De Eagle X01 crank is idem aan de 'oude' XX1 crank, de Eagle XX1 crank is een nieuwe constructie met holle crankarmen en een stuk(je) lichter.

Wat betreft de zwarte coating : die smelt als sneeuw voor de zon. Één modderrit van 80km op de nieuwe marathonroute in Maasmechelen, en de coating was van 3 tandwielen volledig afgesleten. Idem bij een zwarte ketting.
De gouden coating is een stuk slijtvaster, maar gaat er uiteindelijk ook wel af, alleen duurt het langer.

Ik heb nog een gouden Eagle cassette te koop + Eagle X0 zilveren ketting hier op het forum - voorlopig wel gereserveerd.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door Kevin82 »

Ok bedankt voor de toelichting. Dan ben ik gerust voor wat de crank betreft. Ik kan dus gerust mijn groep overbouwen. Ik was bang dat de kettinglijn niet goed meer zou zijn met de boost achteraan.

Vind het wel jammer dat ze geen gewone cassette aanbieden zoals de XX1 (11 speed).
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door madskatingcow »

Kevin82 schreef:Vind het wel jammer dat ze geen gewone cassette aanbieden zoals de XX1 (11 speed).
Een zwarte kopen he, en in de modder gaan rijden :wink: :-D
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door Kevin82 »

Ja dat is waar maar dan zal ik alle tandwielen moeten gebruiken want anders zijn er nog enkele die (gedeeltelijk) zwart zien.

Ik vind het gewoon jammer dat het toch een zeer prijzige cassette is en dan al na enkele km de coating eraf is.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door Swannie »

Vind die slijtage nog wel meevallen.
Ik heb de zwarte X01 cassette nu ruim 3000km op mijnen mtb, en toch al wel een paar serieuze baggertochten gedaan, en die ziet eigenlijk nog mooi zwart.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door Kevin82 »

Oei, ik heb er maar enkele honderden km's mee gedaan en het zwart was al op verschillende plaatsen weinig zichtbaar (voor de meest gebruikte tandwielen).
Gebruikersavatar
henkdetank
Mountainbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: za 21 apr 2007 16:37
Rijdt met: Megamo Track xx1 gold ed.

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door henkdetank »

crank hangt beetje van Q factor af ik had een 156 en die paste niet op mijn nieuwe boost frame raakte de chainstay,
heb dan een nieuwe gemonteerd die wel gelijk in boost uitvoering het enige verschil is dat de spider anders is wat wel weer handig is zodat ik al mijn bestaande voortandwielen kan blijven gebruiken
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door madskatingcow »

Boost is inderdaad sowieso een 168mm Q-Factor crank
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door Kevin82 »

Bij mij is het 168 dus normaal geen probleem dan.
Plaats reactie