Sram Eagle vragen- of ervaringen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
SBIKER
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 18 nov 2012 19:48
Rijdt met: scott rc 29er

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door SBIKER »

Maar kan je dan ook een 36t of 38t monteren
Raakt die dan je achterbrug niet
Ik heb een rotor 34t en dat raakte mijn achterbrug dus terug mijn 32t moeten leggen
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door Jemp »

Hoe zit dit met die powerlink van de ketting? Ze geven aan dat deze zonder tools geopend en gesloten kan worden, maar dat deze slecht 1x gebruikt kan worden.

Ik ga er vanuit dat je niet telkens een nieuwe powerlink hoeft te plaatsen als je de ketting gedemonteerd hebt, maar dat ze bedoelen dat de powerlink slechts 1 ketting leven meegaat? Nieuwe ketting = nieuwe power link? (wat me nogal logisch lijkt)
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door madskatingcow »

Zonder tools kan je de Eagle kettinglink praktisch onmogelijk openen.

De eerste keer moet je altijd gereedschap gebruiken, zoals de KMC MissingLink opener - daarna gaat het iets makkelijker. Daarna kan het eventueel mits twee dunne inbussleutels links en rechts tussen de link te plaatsen en deze naar elkaar toe te trekken met eventueel een helpende hand erbij die de ketting strak houdt. Ik heb het een tijdje terug voorgehad toen ik te snel was en de link ondersteboven had gemonteerd waardoor de ketting oversloeg. Aan de start heeft niemand zo een tangetje bij natuurlijk. Ik ondertussen wel in mijn sporttas :lol: Ondertussen hebben ze ook de MissingLink Levers, die bandenlichters en tool combineren, handig voor onderweg.

Ik herbruik de link ook gedurende de levensloop van 1 ketting, is nog nooit gelost.

KMC MissingLink Opener :

Afbeelding

KMC MissingLink Levers :

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door Jemp »

Bedankt voor de reactie. De tang om te openen heb ik wel liggen, maar zoals je zegt, niet bij op een tocht. Die bandenlichters lijken me wel een handig dingetje. =D>

Dus, zoals ik veronderstelde, 1 missing link per ketting leven ;-)
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door kevx »

Die kettinglinks kunnen idd ambetant zijn om los te krijgen, toch heb ik ze altijd met de hand opengekregen.

Vroeger probeerde ik altijd om de schakel links en rechts van de kettinglink naar mekaar toe te drukken. Eigelijk dezelfde beweging die je maakt als je zo'n tang gebruikt. Toch altijd een paar minuten mee bezig geweest voor ik em loskreeg.

Nu doe ik het op deze manier-->
Ketting vastpakken links en rechts van de link en es goed heen en weer wringen. Het vuil zo goed mogelijk verwijderen.
De link tuss duim en wijsvinger, goed nijpen en uit elkaar schuiven. Vorige vrijdag nog gedaan bij men KMC ketting en die lag er toch al een tijdje op. Ging vrij makkelijk.

Geen ervaring met Eagle kettingen, dan is zo'n bandenlichter miss wel een aanrader.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door madskatingcow »

Doordat de Eagle Powerlink maanvormig is, gaat hij een stuk moeilijker open. Powerlinks zoals bij de oude XX1, KMC e.d, gaan nog relatief vlot met de hand omdat je daar een perfect 'horizontale' beweging maakt.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door kevx »

Voila seh, weeral iets bijgeleerd :wink:

dan gaan ze het ons nog wa moeilijker maken.... Daar zie ik nie echt het nut van in, om een maanvormige link te plaatsen
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door Jemp »

Niet te technisch worden hé mannen. 't Is maar ne powerlink hé :lol:

Hoe zit het met de slijtage van de Eagle kettingen? Ik las ergens dat ze 4x langer zouden moeten meegaan dan een gewone ketting. Lijkt me wel erg optimistisch. Maar dit zou ook betekeken dat werken met 2 kettingen en elke maand wisselen weinig nut zou hebben? Werken jullie met 1 of 2 kettingen? Zit er verschil in levensduur / schakelen tussen de GX ende XO kettingen?

Ander vraagje. Heeft iemand ervaring met een GX en een XO shifter voor Eagle? Voel je verschil of is dit verwaarloosbaar? Het prijsverschil is diat allerminst!
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door madskatingcow »

Ik heb al met de GX en X0 shifter gereden : de GX roteert op een bus, de X0 en XX1 op een kogellager. Dat verschil merk je toch wel tijdens het schakelen, ik verkies de kogellager. Bij de GX zit ook een 'gewone', ruwe derailleurkabel die slechter schakelt tov een gepolijste kabel bij de X0 en XX1, en ook dat merk je.

Zelf rijd ik met 1 ketting, ik heb ondertussen al testen gelezen in Bike en Bike-Magazin waarbij ze met een XX1 Eagle ketting de slijtage zelfs niet konden opmeten. Bij de Eagle GX ketting was dit wel het geval, ze raden dan ook aan om te kiezen voor de duurdere ketting omdat deze uitgebreider bewerkt is en van harder materiaal gemaakt wat resulteert in een 'stillere' loop. Tussen de X0 en XX1 ketting is enkel de coating (zilver vs zwart of goud) het verschil. Dat zwart slijt wel relatief snel weg.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Sram Eagle vragen- of ervaringen

Bericht door Jemp »

madskatingcow schreef:Ik heb al met de GX en X0 shifter gereden : de GX roteert op een bus, de X0 en XX1 op een kogellager. Dat verschil merk je toch wel tijdens het schakelen, ik verkies de kogellager. Bij de GX zit ook een 'gewone', ruwe derailleurkabel die slechter schakelt tov een gepolijste kabel bij de X0 en XX1, en ook dat merk je.

Zelf rijd ik met 1 ketting, ik heb ondertussen al testen gelezen in Bike en Bike-Magazin waarbij ze met een XX1 Eagle ketting de slijtage zelfs niet konden opmeten. Bij de Eagle GX ketting was dit wel het geval, ze raden dan ook aan om te kiezen voor de duurdere ketting omdat deze uitgebreider bewerkt is en van harder materiaal gemaakt wat resulteert in een 'stillere' loop. Tussen de X0 en XX1 ketting is enkel de coating (zilver vs zwart of goud) het verschil. Dat zwart slijt wel relatief snel weg.
Interessant. Heb een mooie deal kunnen doen met een XO derrie en GX shifter. Mss overwegen om de GX te verkopen. :wink:

Voor de cassette ga ik wel voor de GX gaan. XO is wel erg prijzig. 8-[ De review die hier over gelzen had, waar toch erg positief voor deze cassette. Niet hetzelfde uiteraard, maar prijs / kwaliteit erg goed.
Plaats reactie