Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door Dickie »

https://www.bike-components.de/de/Shima ... -1-p45550/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan imo ook: Bij de betere metaalhandel torx bouten M8 x 15?
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door _anonymus_ »

Dat zijn de standaard bouten die ik al heb, de kortere zijn voor 2x:
Use the stock 1X Shimano M8 chainring bolts that come with crank. IMPORTANT - if you are converting from 2X crank to 1X and wish to mount 30T absoluteBLACK ring you need to purchase 1X bolts from Shimano, because 2X bolts are to short. Other sizes can use Shimano 2X bolts.

Trouwens wel grappig: op de site van AB zie je een filmpje van het kettingblad, waarop duidelijk te zien is dat er wél een uitsparing voorzien is op de grotere kettingbladen:
https://absoluteblack.cc/oval-xt-m8000- ... nring.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij de 30T is dit niet het geval (wegens geen plaats daarvoor). Je ziet op de site duidelijk dat dit dus vrij dik als je de uitsparing weg denkt en dat er bijgevolg weinig draad over blijft om in de crank te draaien.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door _anonymus_ »

Correctie: eens nagemeten en ik blijk toch de korte bouten te hebben. Deze draaien nog mooi in de crank, dus met de langere bouten was mijn probleem inderdaad 170 euro goedkoper opgelost geweest...
Goed, de RF Aeffect crank staat wel mooier op mijn fiets...
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door Mister No Chaïn »

*Stamp*

Binnenkort zijn mijn ketting en tandwielen eens aan vervanging toe en ik zou ook is een ovaal blad willen proberen. Alleen heb ik wat 'schrik' voor een ovaal blad omdat ik op mijn andere fietsen met ronde bladen rijd. Op een jaar rijd ik pakweg 2500km op mijn woon-werk fiets, 8000km met de racefiets en 2000km met de mtb. Als je 80% van de tijd op ronde bladen rijdt vraag ik me af of het op de mtb niet vreemd gaat blijven aanvoelen.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door kenny »

Mister No Chaïn schreef:*Stamp*

Binnenkort zijn mijn ketting en tandwielen eens aan vervanging toe en ik zou ook is een ovaal blad willen proberen. Alleen heb ik wat 'schrik' voor een ovaal blad omdat ik op mijn andere fietsen met ronde bladen rijd. Op een jaar rijd ik pakweg 2500km op mijn woon-werk fiets, 8000km met de racefiets en 2000km met de mtb. Als je 80% van de tijd op ronde bladen rijdt vraag ik me af of het op de mtb niet vreemd gaat blijven aanvoelen.
Niet mee inzitten, als je ze eenmaal hebt schakel je de rest ook wel over :p
roderider
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 18 jul 2016 08:54

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door roderider »

Ik merk eigenlijk geen verschil bij het overshakelen tussen koersfiets met gewoon voorblad en mtb met AB oval.
Nu ja, ik kan ook niet zeggen of ik door mijn ab oval beter klim of zo dan ervoor want ik ben gelijktijdig naar 12 ipv 10 speed gegaan op de mtb.
Gebruikersavatar
Herder Timmy
Mountainbiker
Berichten: 147
Lid geworden op: do 14 dec 2006 20:27
Rijdt met: KTM Myroon
Contacteer:

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door Herder Timmy »

Mister No Chaïn schreef:*Stamp*

Binnenkort zijn mijn ketting en tandwielen eens aan vervanging toe en ik zou ook is een ovaal blad willen proberen. Alleen heb ik wat 'schrik' voor een ovaal blad omdat ik op mijn andere fietsen met ronde bladen rijd. Op een jaar rijd ik pakweg 2500km op mijn woon-werk fiets, 8000km met de racefiets en 2000km met de mtb. Als je 80% van de tijd op ronde bladen rijdt vraag ik me af of het op de mtb niet vreemd gaat blijven aanvoelen.
Ik voel het telkens de eerste 100meter als het lang geleden is, daarna merk je er niets meer van.
Als je elk weekend de MTB gebruikt, voel je het helemaal niet meer.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door theguy »

...even meegeven dat de mijne nu al grofweg meer dan 3000km erop zit en nog altijd in topstaat is. Ik heb de aandrijving (ketting, cassette, wieltjes derrie) laatst vernieuwd maar de Absolute Black oval vertoonde nog geen slijtage dus heb deze laten zitten en na opnieuw 400km heb ik niets van 'rek' (gemeten met speciale mal) op de ketting wat volgens mij bewijst dat deze nog in uitstekende conditie is. Ter info: normaal vervang ik de ketting na 600km (0,5% rek) zodat de cassette 2000km zou mee gaan. Toegeven, die Sram NX ketting (nu voor de eerste keer gebruikt) blijkt wel een meer slijtvaste ketting te zijn dan de GX ketting. Mss is dat de reden waarom de NX ketting op elektrisch fietsen gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door BertG »

BertG schreef:Tja, ik vind het ook raar want op zich is er van slijtage weinig te zien aan kettingblad, misschien gewoon pech of nog wat anders dat ik over het hoofd zie...
Het was dus wat anders, lag aan afstelling derailleur (b tension), ja bijna 3 jaar geleden maar ik vond dat ik dat nog mocht zeggen.
Plaats reactie