Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door BertG »

Onlangs ketting + cassette vervangen en mijn 30t AB ovalen tandblad bleek al door te trappen ondanks dat die nu ook weer niet zo heel veel kilometers had gedaan (gebruik in de winter een ander blad). Mijn ouwe Race Face er terug op en geen enkel probleem meer. Duurzaamheid is blijkbaar dus niet alles van AB.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door kenny »

BertG schreef:Onlangs ketting + cassette vervangen en mijn 30t AB ovalen tandblad bleek al door te trappen ondanks dat die nu ook weer niet zo heel veel kilometers had gedaan (gebruik in de winter een ander blad). Mijn ouwe Race Face er terug op en geen enkel probleem meer. Duurzaamheid is blijkbaar dus niet alles van AB.
Das nu ook geen verassing hé, die ketting heeft zich gezet naar die race face...
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door BertG »

kenny schreef:
BertG schreef:Onlangs ketting + cassette vervangen en mijn 30t AB ovalen tandblad bleek al door te trappen ondanks dat die nu ook weer niet zo heel veel kilometers had gedaan (gebruik in de winter een ander blad). Mijn ouwe Race Face er terug op en geen enkel probleem meer. Duurzaamheid is blijkbaar dus niet alles van AB.
Das nu ook geen verassing hé, die ketting heeft zich gezet naar die race face...
Ketting was nieuw hé
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door kenny »

Dan vindt ik het verrassend want ik heb nu een ab op 3 verschillende fietsen en ben wel tevreden over de levensduur ervan
StevenD92
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 29 jul 2015 11:56
Rijdt met: cannondale scalpel, bianchi jab

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door StevenD92 »

kenny schreef:Dan vindt ik het verrassend want ik heb nu een ab op 3 verschillende fietsen en ben wel tevreden over de levensduur ervan
vind ik toch ook wel raar... persoonlijk vind ik dat mij xx1 tandwiel sneller slijt dan mijn ab ...
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door BertG »

Tja, ik vind het ook raar want op zich is er van slijtage weinig te zien aan kettingblad, misschien gewoon pech of nog wat anders dat ik over het hoofd zie...
Gebruikersavatar
AlReDo
Mountainbiker
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 12 feb 2018 10:32

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door AlReDo »

Ik ga dit topic even omhoog trappen:

Sta zelf op het punt een 1x 32T AB oval te bestellen ipv mijn huidige 2x 26-36.

Alleen qua cassette twijfel ik nog, een 11-46 of toch maar weet een 11-42 zoals nu. Vooraan ga ik al 4 tanden kleiner, dus heb ik zo het idee dat achteraan niet groter hoeft. Bovendien zou je met een oval vlotter omhoog geraken. Voor de kostprijs moet ik het niet laten, beiden sunrace mx8 cassettes kosten hetzelfde.
Ik rij eigenlijk enkel in het Vlaamse landsgedeelte, dus dat zijn vooral korte en pittige klimmen.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door _anonymus_ »

Ik heb een Shimano SLX M7000 crank waar ik een Absolute Black 30T ovalen tandwiel op heb zitten.
Ik zat met wat gekraak in mijn aandrijving, dus ik dacht om even de crankbouten in te vetten en aan te spannen. De crankbouten lossen was geen probleem, maar ik kreeg ze er niet meer ingedraaid om het kettingblad opnieuw te monteren.
Het AB-kettingblad is vrij dik waar de bouten er door moeten (die van Shimano hebben een uitsparing waar de bout in valt, die van AB niet), waardoor de kettingbladbouten enkel het begin van de draad in de crank gebruiken. Dit stukje draad is blijkbaar gestript in de crank in drie van de vier gaten, waardoor ik mijn AB-kettingblad niet meer kan vastzetten. Ik vermoed dat een Shimano-kettingblad wel nog zou gaan, want ik kan de bouten er mooi tot het einde in draaien als er geen kettingblad op zit, het is echt enkel het eerste stukje van de draad dat weg is.
Is dit nu mijn schuld (ik heb nochtans de bouten gewoon losgedraaid) of ligt dit aan het kettingblad van AB, ik weet het niet.
Ik heb hen in elk geval een mailtje gestuurd met de suggestie ook van die uitsparingen te voorzien, maar dat gaat blijkbaar niet met de timing van het ovale kettingblad.

Ik heb mij dan maar een Race Face crankstel met direct mount kettingblad van Absolute Black gekocht. Ik heb van Absolute Black wel een kortingscode voor een volgende bestelling gekregen, dat vind ik toch wel proper.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door Dickie »

@ anonymus, je had misschien langere bouten kunnen nemen?
basis SLX is M8x8.5
Shimano heeft ook bouten van 11,4mm lengte.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Absolute black oval chainring gebruikers hier?

Bericht door _anonymus_ »

Dat zou inderdaad kunnen, maar volgens AB zouden de standaard bouten lang genoeg moeten zijn. Ik wist niet dat er langere bouten bestonden, eigenlijk.
Nu, is niet zo erg, ik vind het altijd wel leuk om iets nieuws te proberen en die Race Face crank lijkt mij wel dik ok voor de prijs.
Bovendien heb ik nu een direct mount kettingblad en kan ik dus kleiner dan 30T vooraan indien nodig.
Heb je toevallig het artikelnummer bij Shimano voor die langere bouten?
Plaats reactie