Pagina 1 van 2

dropper seatpost

Geplaatst: wo 28 okt 2015 23:35
door Johndeere
dropper seatpost:

ja of nee? voor- en nadeel?

must have, of gewoon een nice to have?

Re: dropper seatpost

Geplaatst: do 29 okt 2015 00:56
door Beny
Persoons en parcours afhankelijk

Afgelopen week in Benicasim met vrij technische trails was een dropper toch wel echt een pluspunt

Re: dropper seatpost

Geplaatst: do 29 okt 2015 08:34
door Jemp
Hangt inderdaad af van parkoers, maar voor technische afdalingen is het toch wel aangenaam.

Re: dropper seatpost

Geplaatst: di 03 nov 2015 16:33
door KrisMaes76
Bij mij zat het standaard op mn fiets en ik zou niemeer zonder kunnen, steile afdaling / trap / elegant afstappen :) een duw op de knop en je hebt een pak meer vrijheid op de fiets

Re: dropper seatpost

Geplaatst: di 03 nov 2015 17:00
door eL Tee
Ik steek enkel nog m'n dropper seatpost voor gebruik op reis (Les Alpilles, Provence). Daar heb ik al een paar keer mijn cojones serieus zeer gedaan. Hier heb ik het slechts zelden nodig...

Re: dropper seatpost

Geplaatst: wo 04 nov 2015 12:09
door Dickie
Buiten extreem terrein zijn er imho nog andere voordelen die een dropper nuttig maken.(Uitgangspunt: zadel op ideale hoogte voor XC en asfalt)

Op kronkelende single tracks, een 3-tal cm omlaag geeft al een pak meer bewegingsvrijheid en tussenin kan je al eens even kort zitten om de benen wat rust te geven.

Op bultige trails waar je veel naar voor en achter moet om de steile hellinkjes op te drukken helpt het om het 'bokkende' zadel een beetje te verlagen en de 'zoenken' op te vangen in armen en benen.

Op vettig of glad terrein verbetert de stabiliteit met een wat lager zwaartepunt.

Last but not least: voor transport op fietsendrager of in de auto kan een snel verlaagd zadel handig zijn :wink: .

Er zit wel wat verschil op in kwaliteit en navenante prijs.
Heb al ervaring met:

KS Lev integra 150mm: goede werking, soepele remote bediening, speling vanaf begin en rammelt zelfs na enkele ritten als ik over hobbelig terrein op de pedalen loop met pen op maximale hoogte. Voor mijn gebruik is 150mm overkill, maar 't was mijn eerste aankoop en toen dacht ik nog dat méér drop beter was...

Rock Shox Reverb 125mm: Iets minder speling, heeft éénmaal gewerkt in mijn werkplaats en bleef dan plots in laagste stand staan, seal kapot...no prob, direct een nieuwe gekregen in garantie, omdat er een lockring meegeleverd wordt om mee te pakken in de rugzak was mijn vertrouwen helemaal weg. De leiding die mee op en neer gaat vond ik niet ideaal, dus verkocht.

Yep components Uptimizer125mm: Bijna geen speling te merken, kabelbediening poepsimpel, vaste kabelaansluiting thv klem, voor mij de winnaar tot nu toe, wel de duurste.

Tot zover my 2 cts.

Re: dropper seatpost

Geplaatst: wo 04 nov 2015 12:49
door KrisMaes76
Toen ik mn dropper (RS reverb stealth) net had, kreeg ik die niet meer omhoog bij vriesweer (heeft toen nog 2 dagen gevrozen).

Ben eens benieuwd of het deze winter weer van dat gaat zijn, nu em toch al wa gerodeerd is.

Re: dropper seatpost

Geplaatst: vr 06 nov 2015 09:13
door Plons Racing
bekijk dit filmpje eens : " onclick="window.open(this.href);return false;

mijn keuze valt al een paar jaar op Rock Shox Reverb : nog maar één stuk gehad en goede service gekregen

Gravity dropper is lichter maar als het vriest kan het mechanisme blijven hangen

Re: dropper seatpost

Geplaatst: zo 08 nov 2015 15:05
door K2-er
Een must als je het mij vraagt.
Ervaring met reverb stealth:
-Meteen moeten ontluchten toen hij op een nieuwe bike zat.
-na een jaar kwam hij niet meer goed omhoog. In garantie een volledig nieuwe gekregen want schijnt een veel voorkomend probleem te zijn.

KS lev
- al ruim 4 jaar in gebruik zonder problemen
- meer speling als een reverb

Blijft een moeilijke keuze. Reverb is niet super betrouwbaar naar mijn mening maar garantie en service zijn wel erg goed. Mogelijk heb je iets meer moeite nodig om dergelijke dingen met ks te regelen.

Re: dropper seatpost

Geplaatst: vr 20 nov 2015 15:13
door KrisMaes76
Deze week mn reverb stealth eens onderhoud gegeven, het is prutswerk, maar nog redelijk te doen, enkel de hoogte van de olie was lastig omdat ik die tool niet had.
De buitenste buis over de glijring krijgen is ook wel een merde, ik heb de afschuining van de buitenbuis bijgeschuurd zodat de overgang gladder was en dan is het wel gelukt (+ een spanband over de glijring getrokken)

Resultaat vanbinnen na ong 140 uren ermee gefietst te hebben:

1 glijring was zo goed als volledig versleten, de liner was half weg.
De stofkap was intern ook aan het verduren, het rubber oppervlak was aan het schilferen.
De moussen ring onder de stofkap was vuil, maar zat nog redelijk wat olie in.
Van de berg o-ringen die erin zitten was er slechts eentje die wat afgesleten was.
Olie die erin zat, was verkleurd (witter), wss door water?

Resultaat na onderhoud:
dropper schuift vlotter in en uit
de speling waardoor je het zadel een beetje kan verdraaien is minder, maar zeker niet weg