Sram 11 derailleur op XT 11 speed cassette

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Razor
Mountainbiker
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 16:20
Rijdt met: Bianchi Doss

Sram 11 derailleur op XT 11 speed cassette

Bericht door Razor »

Beste allemaal,
Op mijn nieuwe fiets staat er sram 11 speed met een 10-42 achteraan.
Dit is natuurlijk gemonteerd op een sram xd body.
Ik heb echter ook nog een crossfiets met disc's en hiervoor gebruik ik ook standaard 29er wielen.
Bij mijn crossfiets heb ik 2 paar wielen. Ik zou echter ook nog graag 1 paar van die wielen gebruiken als reserve voor mijn mountainbike.
Nu stelt zich natuurlijk het probleem. Deze wielen zijn met shimano xt naven en hebben dus geen mogelijkheid om een sram xd body op te plaatsen (?).
Echter zou het wel mogelijk zijn om hierop de nieuwe shimano xt 11speed cassette op te plaatsen.
Ik heb al wat rondgezocht op internet of dit zou werken maar voorlopig kom ik alleen maar uit op omgekeerde oplossingen
(shimano derailleur met sram cassette).
Iemand die hier al ervaring mee heeft?
corragio
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 14:42
Rijdt met: Lynskey29-Trek Stache 9.7-EpicS-works18

Re: Sram 11 derailleur op XT 11 speed cassette

Bericht door corragio »

Ik heb zonet men nieuwe Fatboy uitgerust met 11-speed xt cassette (ook omdat die naven standaard vr 10-speed zijn en ik geen nieuwe naaf wou invlechten vr dan een peperdure xx1 cassette nog eens erop te zetten)
En dus de Shimano 11-speed xt erop, met Sram X01 derrie en shifter en xx1 cassette, nog niet echt gaan testrijden mr de afregeling op de werkstand lijkt prima te werken alvast, denk dat het dus moet lukken.
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: Sram 11 derailleur op XT 11 speed cassette

Bericht door tek-zotic »

werkt zonder problemen.
ik rijd met een XO1 groep
ik heb op mijn mud set een XT 11-42 liggen en wissel probleemloos zonder afstellen tussen deze wielset en de wielset met een XO1 casette
Hoezo
Mountainbiker
Berichten: 424
Lid geworden op: za 05 aug 2006 17:19
Rijdt met: Sandman Hoggar Ti

Re: Sram 11 derailleur op XT 11 speed cassette

Bericht door Hoezo »

ik heb 2 wielsets ....26 inch met 4.00 banden ... Sram X1 10 - 42 hd body.
29 inch met 2.5 banden ...... ultagra weg cassette 11 - 28 11 speed body.

Naven zijn beide idem op de 2 sets. Werkt perfect, moet niets afstellen , gewoon wielwisssel.
Gebruikersavatar
ThomasVdb
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: za 21 sep 2013 15:29

Re: Sram 11 derailleur op XT 11 speed cassette

Bericht door ThomasVdb »

Ik heb XT cassette 11/40 met X01 derailleur, vooraan crank GX1.
Nog geen ketting besteld, iemand een tip?

Als heel de setup rond is zal ik een topic aanmaken, op die manier alle misverstanden en vragen de wereld uit helpen :-)
Gebruikersavatar
jimmyvlb
Mountainbiker
Berichten: 587
Lid geworden op: za 06 mei 2006 20:34
Rijdt met: VN Tuareg 650b & VN Zion SS

Re: Sram 11 derailleur op XT 11 speed cassette

Bericht door jimmyvlb »

Omgekeerd werkt trouwens ook prima. Gezien het grote verschil in gewicht tussen GX en XT gekozen voor een GX cassette icm de nieuwe XT 8000 derrie. Werkt perfect. De GX cassette ziet er ook een pak beter uit dan die klomp van een XT. Ik rij met een KMC x11 ketting.
Deze is al vervangen na een goede 150 droge en 200 zeer natte en modderige kilometers...
Voorblad is een Direct mount op cannondale hollowgram van Absolute Black. Cassette en kettingblad zijn gelukkig slijtvaster dan de ketting.
Reteip123
Mountainbiker
Berichten: 303
Lid geworden op: do 27 aug 2009 16:38
Rijdt met: on one

Re: Sram 11 derailleur op XT 11 speed cassette

Bericht door Reteip123 »

jimmyvlb schreef:Omgekeerd werkt trouwens ook prima. Gezien het grote verschil in gewicht tussen GX en XT gekozen voor een GX cassette icm de nieuwe XT 8000 derrie. Werkt perfect. De GX cassette ziet er ook een pak beter uit dan die klomp van een XT. Ik rij met een KMC x11 ketting.
Deze is al vervangen na een goede 150 droge en 200 zeer natte en modderige kilometers...
Voorblad is een Direct mount op cannondale hollowgram van Absolute Black. Cassette en kettingblad zijn gelukkig slijtvaster dan de ketting.
50 gram...
corragio
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 14:42
Rijdt met: Lynskey29-Trek Stache 9.7-EpicS-works18

Re: Sram 11 derailleur op XT 11 speed cassette

Bericht door corragio »

Vandaag eerste test gaan doen met de Fatboy, X01 derrie en shifter, Xx1 ketting en Xt 11-speed 42 cassette, schakelde magnifique, als een mes door boter, haarscherp... Blij dat deze combi kan vr de winter :-)
Plaats reactie