1 x 11 Sram / Shimano compatibel??

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
mud devil
Mountainbiker
Berichten: 187
Lid geworden op: do 06 apr 2006 19:16
Rijdt met: CANYON 29"

1 x 11 Sram / Shimano compatibel??

Bericht door mud devil »

Heeft er iemand ervaring mee om met Shimano / Sram 1 x11 door elkaar te rijden. Ik bedoel in feite de cassette... 2 x 10 kan je zonder problemen XT, XTR cassettes gebruiken op Sram shifters.. Kan dit ook bij 1 x11?

Dan kan je met een goedkopere XT (of XTR) cassette 11 speed rijden en hoef je geen andere body te monteren...

Dit los van het feit dat Shimano geen 10 heeft maar een 11 als kleinste kroontje..


Heb me ook laten vertellen dat de KMC 11 speed kettingen niet feilloos werken op Sram 1x 11 en dat je beter de originele Sram kettingen gebruikt????
Gebruikersavatar
henkdetank
Mountainbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: za 21 apr 2007 16:37
Rijdt met: Megamo Track xx1 gold ed.

Re: 1 x 11 Sram / Shimano compatibel??

Bericht door henkdetank »

ken iemand die rijd x1 sram met de xt m8000 cassette 11/42 zonder problemen
wasbeer2006
Mountainbiker
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Re: 1 x 11 Sram / Shimano compatibel??

Bericht door wasbeer2006 »

Nou daar hebben we natuurlijk een mooi artikel voor op het grote boze www 8)

http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/" onclick="window.open(this.href);return false;
mud devil
Mountainbiker
Berichten: 187
Lid geworden op: do 06 apr 2006 19:16
Rijdt met: CANYON 29"

Re: 1 x 11 Sram / Shimano compatibel??

Bericht door mud devil »

wasbeer2006 schreef:Nou daar hebben we natuurlijk een mooi artikel voor op het grote boze www 8)

http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/" onclick="window.open(this.href);return false;

thx, de shifters en derries kan je niet onderling gebruiken... cassettes lijkt me nog steeds niet duidelijk, niet? #-o
LaurentS
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: do 11 jun 2015 13:47

Re: 1 x 11 Sram / Shimano compatibel??

Bericht door LaurentS »

mud devil schreef:
wasbeer2006 schreef:Nou daar hebben we natuurlijk een mooi artikel voor op het grote boze www 8)

http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/" onclick="window.open(this.href);return false;

thx, de shifters en derries kan je niet onderling gebruiken... cassettes lijkt me nog steeds niet duidelijk, niet? #-o
Als je kijkt naar de pitch, de tussenafstand tussen de kroontjes, is die gelijk tussen de SRAM en de Shimano cassettes. Het lijkt mij dat dat dus moet werken... Google zal u hoogstwss ook helpen, je bent wss niet de eerste die het zich afvraagt.
Je hebt wel sowieso nood aan een andere freehub, Shimano gebruikt niet de SRAM XD freehub.
Laatst gewijzigd door LaurentS op vr 04 sep 2015 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: 1 x 11 Sram / Shimano compatibel??

Bericht door Edlisjas »

Stuur eens een pb naar madskatingcow, die kan u daar zen perfect antwoord op geven.
SB
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: di 12 feb 2008 22:11

Re: 1 x 11 Sram / Shimano compatibel??

Bericht door SB »

Ik rij met XTR 9000 der en shifter, XX1 cassette en KMC ketting. Werkt soepel en feilloos.
wasbeer2006
Mountainbiker
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Re: 1 x 11 Sram / Shimano compatibel??

Bericht door wasbeer2006 »

Dat hoor ik ook overal het werkt, theoretisch heb je iest van 0.2mm verloop maar dat is wel op te vangen
mud devil
Mountainbiker
Berichten: 187
Lid geworden op: do 06 apr 2006 19:16
Rijdt met: CANYON 29"

Re: 1 x 11 Sram / Shimano compatibel??

Bericht door mud devil »

zal wsn wel kunnen, maar wat als je met twee sets wielen rijdt? stel 1 shimano 11 speed, ander set Sram.. lukt het dan nog zonder dat je je derrie steeds maar bijregelen of je wisselt...

k zou bv op de reserveset een goedkopere XT 11 speed plaatsen... hoef ik ook de body niet te veranderen... twee vliegen in één klap :-D
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: 1 x 11 Sram / Shimano compatibel??

Bericht door Edlisjas »

mud devil schreef:zal wsn wel kunnen, maar wat als je met twee sets wielen rijdt? stel 1 shimano 11 speed, ander set Sram.. lukt het dan nog zonder dat je je derrie steeds maar bijregelen of je wisselt...

k zou bv op de reserveset een goedkopere XT 11 speed plaatsen... hoef ik ook de body niet te veranderen... twee vliegen in één klap :-D
Dat lukt meestal niet, misschien wel als de 2 wielsets dezelfde naven hebben, en dan nog...
Plaats reactie